A review of the National Police education system
Keywords:
research, police, education, police education, competenciesSynopsis
Proposing models for the processes of transformation of the National Police requires thinking about the service from its educational foundation. This was the challenge taken up by the research groups in the different police schools: to think about police education from approaches that allow the optimisation of the police service towards the satisfaction of people’s needs in terms of security and coexistence. This book proposes different lines of action to be followed in police education based on a service that is closer to citizens. The first chapter analyses the development of the culture of science, technology and innovation, formulating proposals for its strengthening based on an introspective look at the SICTI system at the Carlos Eugenio Restrepo School. In the second chapter, the reader will find an interesting methodological proposal as a contribution to the teaching-learning processes, based on the problem-based learning (PBL) model. The third chapter invites us to reflect on competency-based educational design, presenting the possibilities for transforming police education by redefining police competencies. The fourth chapter provides a retrospective analysis of educational processes during the pandemic, presenting successes, failures and opportunities for improvement in police education in a challenging context. Finally, the fifth chapter evaluates the teaching of the use of force and the police tactical system, inviting reflection on its weaknesses and strengths.
Chapters
-
The culture of Science, Technology and Innovation at the Carlos Eugenio Restrepo Police School
-
A methodological guide of problem based learning (PBL) In police educational model
-
Strengthening police competences, a strategy from police education
-
Comparison of the effectiveness of virtual and in-person training, at the Antonio Nariño Police School of Barranquilla year 2018-2021
-
Use of police force: training and evaluation
Downloads
References
Abreu, J. (2012). Hipótesis, método y diseño de investigación (hypothesis, method y research design). Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 187-197. http://www.spentamexico.org/v7-n2/7(2)187-197.pdf
ACIS. (2021). Calidad en la educación virtual: Los desafíos de este 2021 para Chile, Perú y Colombia. https://www.acis.org.co/portal/content/noticiasdeinteres/calidad-en-la-educaci%C3%B3n-virtual-los-desaf%C3%ADos-de-este-2021-para-chile-per%C3%BA-y-colombia
Aguilar Moya, R. (2011). Propuesta de un proyecto de formación inicial de los cuerpos de policía local de la comunidad valenciana basado en competencias [Disertación doctoral, Universitat de València]. http://hdl.handle.net/10803/81859
Astudillo, A., Camacho, Z. & Figueroa, D. (2017). Conteo de la muestra. Universidad Católica.
Ballesteros Ballesteros, V., Torres Gutiérrez, A. & Gallego Torres, A. (2021). Resultados de aprendizaje en educación superior. Los Libertadores.
Barrows, H. S. (1986). A taxonomy of problem-based learning methods. Medical Education, 20: 481-486. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x
Betancur, G, H. (2021). Estudio exploratorio sobre violencia de género contra la mujer estudiante de policía de la Escuela de Policía Carlos Eugenio Restrepo. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD]. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/35518
Bonilla, L. M. (2018). Sentidos y prácticas de los saberes ancestrales en el fortalecimiento de la identidad cultural, y la relación escuela-familia con los niños y niñas del Proyecto Ondas de la Institución Educativa María Fabiola Largo cano, sede La Candelaria del resguardo indígena la Montaña en Riosucio, Caldas [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3362
Bonilla Castro, E., Hurtado Prieto, J., & Jaramillo Herrera, C. (2009). La investigación. Aproximaciones a la construcción del conocimiento científico. Alfaomega.
Boston Consulting Group. (2008). Measuring Innovation 2008: Squandered opportunities. A BCG Senior Management Survey.
Bueno Chuchuca, G. F. (2022). Observaciones al enfoque por competencias y su relación con la calidad educativa. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 93-117. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02
Carreño, A. A. (2011). El liderazgo en los cuerpos policiales. Derecho y Cambio Social, 8(26). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5496854.
Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, (32): 113-32. http://hdl.handle.net/10230/21224
Carvajal Bermúdez, J. E. (2020). El uso de la fuerza y de las armas de fuego en la práctica de la policía nacional de Colombia. Factores que inciden en la eficacia de las normas que regulan el uso de la fuerza y de las armas de fuego en la práctica de la policía nacional en el eje cafetero en los años 2013 y 2014 [Tesis de Maestría, Universidad de Mnizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3957
Castro, F. D. J. (2021). Cultura, ciencia e investigación: acerca del valor de los factores culturales de la ciencia para los gestores de la investigación universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 131-136. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100131
Cejas Martínez, M.; Rueda Manzano, M. J., Cayo Lema, L. E., & Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 94-101. https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/28059678009.pdf
Cepal, Unesco. (2020). la educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Cevallos Izquierdo, E. C. (2020). Uso progresivo de la fuerza policial: estudio de los lineamientos en Ecuador en perspectiva comparada con Perú y Colombia [tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador]. http://hdl.handle.net/10644/7568
Chaparro, H. A. (2022). Estado del arte sobre como la utilización de las TIC ha favorecido la generación de principios, valores y competencias ciudadanas en el sistema educativo policial colombiano. [Monografia]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/51619
Christensen, C. M. (2001). Assessing your organization’s innovation capabilities. Leader to leader, 21(1), 27-37.
Cipagauta Díaz, M. A.; Gómez Sánchez, N. & Marulanda Gómez, A. (2022). Perfil del docente policial colombiano en la educación virtual: competencias tecnológicas y su utilización. Revista Logos Ciencia y Tecnología, 14(3), 41-58. https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1669
Clavijo, C. D. (2014). Prácticas docentes para el fortalecimiento de la investigación en programas de derecho del departamento Norte de Santander-Colombia. JURÍDICAS CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/1695
Colorado Bedoya, C. C., Zuluaga Robledo, M., & Arteaga Muñoz, J. P. (2018). Uso excesivo de la fuerza por parte de agentes del Estado. https://hdl.handle.net/10901/18476
D’abbraccio Krentzer, G. A. (2009). Identidades y violencias en el ser colombiano como construcción histórica y social. Novum, (30), 47-62. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50571
De Parra, L. L., Durán, X. H., & Romero, L. F. Q. (2018). Enseñanza de la investigación en educación superior. Estado del arte (2010-2015). Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 124-149. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/3995
Decreto 1330 de 2019. (2019, 25 de julio). Ministerio de Educación Nacional. Gestor normativo – Gestión pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=98270
Decreto 3963 de 2009 [Presidencia de la República de Colombia]. Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior. 14 de octubre de 2009. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=37606
Delgado Mahecha, O. (1987). Permanencia del determinismo geográfico en la enseñanza de la Geografía en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (18). https://doi.org/10.17227/01203916.5156
Dirección Nacional de Escuelas. (2015). Proyecto Educativo del Programa Técnico Profesional en Servicio de Policía. Facultad de Estudios en Servicio de Policía. [Archivo PDF].
Dolors Bernabeu, M. & Cónsul, M. (s. f.). Aprendizaje basado en problemas: El Método ABP. Educrea. https://educrea.cl/aprendizaje-basado-en-problemas-el-metodo-abp/
Duch, B. J., Groh, S. E., & Allen, D. E. (2004). ¿Por qué el aprendizaje basado en problemas? El poder del aprendizaje basado en problemas: una guía práctica para la enseñanza universitaria. En B. J. Duch, S. E. Groh & D. E. Allen (Eds.), El poder del aprendizaje basado en problemas. Una guía práctica para la enseñanza universitaria (pp. 17-25). Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial.
Duque-Cardona, V., & Largo-Taborda, W. A. (2021). Desarrollo de las competencias científicas mediante la implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en los estudiantes de grado quinto del Instituto Universitario de Caldas (Manizales). Panorama, 15(28), 143-156.
Escribano, A. & del Valle, Á. (2018). El Aprendizaje Basado en Problemas: Una propuesta metodológica en Educación Superior. Narcea Ediciones. https://books.google.com.co/books?id=7eukDwAAQBAJyprintsec=frontcoverydq=que+es+el+abp+aprendizaje+basado+en+problemasyhl=esysa=Xyredir_esc=y#v=onepageyq=que%20es%20el%20abp%20aprendizaje%20basado%20en%20problemasyf=false
Espinoza, F, E. E. (2020). El plagio un flagelo en el ámbito académico ecuatoriano. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 407-415. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000300407&script=sci_arttext&tlng=pt
Farfán Cabrera, M. T., & Reyes Adan, I. A. (2019). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 29(73), 45-62. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/917
Folgueiras, P. (2016). La entrevista. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/99003
Freire, P. (1996). Política y educación. Siglo XXI.
Fu, Y.C., Baker, D.P., & Zhang, L. (2020). Engineering a world class university? The impact of Taiwan´s world class university proyecto n scientific productivity. Higher Education Policy, 33(3), 555-570. https://doi.org/10.1057/s41307-018-0110-z.
Gabaldón, L. G. (2019). Riesgo y disposición hacia el uso de la fuerza física por parte de la policía: una evaluación actitudinal en el medio latinoamericano. Utopía y praxis latinoamericana,24(2), 270- 282. https://doi.org/10.5281/zenodo.3344934
Gargallo López, B., Sánchez Peris, F., Ros Ros, C., & Ferreras Remesal, A. (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana De Educación, 51(4), 1-16. https://doi.org/10.35362/rie5141826
Garay Núñez, J. R. (2021). Representaciones sociales de las competencias docentes en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 00039. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2551
García, A, R. E., & González, F, M. (2021). La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 184-193. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200184
Gil Rojas, B. R. (2021). Modelo pedagógico integrado para el desarrollo de las competencias genéricas en la formación del nivel Directivo de la Policía Nacional de Colombia. https://ciencia.Lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad/58
Giraldo, H. B. (2018). Enseñanza-aprendizaje con prospectiva de paz en la formación policial. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 145-160. https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a6
Giraldo, H. B. (2021). Análisis de la violencia de género y su impacto en la mujer estudiante de Policía de la Escuela Carlos Eugenio Restrepo. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, 53 (99). https://doi.org/10.15332/21459169.6805
González-Díaz, R., Acevedo-Duque, Á., Martin-Fiorino, V., & Cachicatari-Vargas, E. (2022). Cultura investigativa del docente en Latinoamérica en la era digital. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 30(70), 71-83. https://doi.org/10.3916/C70-2022-06
González, L, M., & Rasilla, M. (2011). Una Estrategia para el Aprendizaje de la Cultura Científica. Formación Universitaria, 4(2), 15-26. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062011000200003&script=sci_arttext
González Pérez, M., & Rueda, J. E. (1998). Investigación interdisciplinaria. Urdimbres y tramas. Cooperativa Editorial Magisterio: Colección Aula abierta.
GRUEC-ESANA. (2021). Programa técnico profesional en servicio de policía.
Guedes-Farias, M.G., & De-Andrade-Maia, F.C. (2020). Proposition of scientific observatory for popularization of science. Informacao e Sociedade, 30, 1-19. https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.53866
Guilar, M. E. (2009). Las ideas de Bruner: “de la revolución cognitiva” a la “revolución cultural”. Educere, 13(44), 235-241.
Gutiérrez, O. B. (2004). Tendencias en la evaluación de los aprendizajes. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias sociales, (9), 111-130. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65200907
Henao-García, E. A., López-González, M., & Garcés-Marín, R. (2014). Medición de capacidades en investigación e innovación en instituciones de educación superior: una mirada desde el enfoque de las capacidades dinámicas. Entramado, 10(1), 252-271. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-38032014000100016
Hernández, R., Fernández, C. y Lucio, M. (6ta Ed.) (2014). Metodología de la investigación. McGrawHill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion -sexta-edicion.compressed.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4, pp. 310-386). México: Mc-Graw-Hill Interamericana.
Hernández Sampieri, R (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Hmelo-Silver, C. E., Duncan, R. G., & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: a response to Kirschner, Sweller, and. Educational Psychologist, 42(2), 99-107. https://doi.org/10.1080/00461520701263368
Johnson, D., Johnson, R. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Ediciones SM.
Krishnamurti J. (1993). La educación y el significado de la vida. Orión.
León, A. (2007). Qué es la educación. Educere, 11(39), 595-604. https://www.redalyc.org/pdf/356/35603903.pdf
León, M. P., Colón, A. O., & Alvarado, F. C. (2013). ¿Cómo promover la educación científica en el alumnado de primaria? Una experiencia desde el contexto ecuatoriano. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 10(2), 222-232. https://www.redalyc.org/pdf/920/92026042010.pdf
Lerzo, P. E., Alcar, H. L., Mielnicki, D. & Britos, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en materias avanzadas de ingeniería: análisis de su aplicación e impacto en diferentes asignaturas en universidades de la República Argentina. Encuentro Internacional De Educación En Ingeniería. https://doi.org/10.26507/paper.2242
Ley 2179 de 2021. Por la cual se crea la categoría de patrulleros de policía, se establecen normas relacionadas con el régimen especial de carrera del personal uniformado de la policía nacional, se fortalece la profesionalización para el servicio público de policía y se dictan otras disposiciones. 30 de diciembre de 2021. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=177806
Ley 30 de 1992. (1992, diciembre 28). Congreso de la República de Colombia. Portal Ministerio de Educación Nacional. https://snies.mineducacion.gov.co/1778/articles-391237_Ley_30.pdf
Manjarrés, I., & Jiménez, F. (2012). Caracterización de los delitos informáticos en Colombia. Pensamiento Americano, 5(9), 71-82.
Martí Chávez, Y; Montero Padrón, B. & Sánchez González, K. (2018). La función social de la educación: referentes teóricos actuales. Conrado, 14(63), 259-267. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300259
Martínez, N. (2004). Los modelos de enseñanza y la práctica de aula. Universidad de Murcia.
Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2021). Innovación en unidades universitarias de investigación: una mirada desde el desarrollo endógeno. IPSA Scientia, revista científica multidisciplinaria, 6(2), 26-34.
Martínez García, B. (2008). El aprendizaje de la cultura y la cultura de aprender. Convergencia, 15(48), 287-307. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1297
Martínez, J., & Sorribas, P. M. (2014). Atribuciones sobre el uso de la fuerza policial desde la perspectiva del agente. Psicología y Sociedade, 26(2), 430-439. https://www.scielo.br/j/psoc/a/w5khppZvkZv6zcgbh6mFBDS/?format=pdf
Mejía Jiménez, M. R. (2011). Educación(es) en la(s) globalización(es): entre el pensamiento único y la nueva crítica. Universidad de Ciencias y Humanidades, Fondo Editorial.
Melo, L., Ramos, J., Rodríguez, J., & Zárate, H. (2021). Efecto de la pandemia sobre el sistema educativo: El caso de Colombia. https://investiga.banrep.gov.co/es/be-1179
Ministerio de Educación Nacional. (14 de octubre de 2009). Decreto 3963. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-205955.html
Ministerio de Educación Nacional. (s. f.). Aportes para la construcción de currículos pertinentes. Articulación de la educación con el mundo productivo. Competencias laborales generales. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-106706_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (s. f). Tesauro Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-79387.html
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Nota orientadora modalidades. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-408425_recurso_6.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2023). Guía de orientación Saber TyT. Módulo de competencias genéricas. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/23454228/10+Julio_GDO+Mo%CC%81dulos+Gene%CC%81ricos+Saber+TyT+2023-2.pdf
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (2020). El portal ‘Colombia Aprende’ fue definido de navegación gratuita para facilitar la continuidad de la educación a la población vulnerable. https://www.mintic.
gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/Noticias/126653:El-portal-Colombia-Aprende-fue-definido-de-navegacion-gratuita-para-facilitar-la-continuidad-de-la-educacion-a-la-poblacion-vulnerable
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas.
Monsalve Peña, P. J., & Pérez Larrea, P. A. (2007). La desmotivación en el aula: una manifestación de la desesperanza [Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/21707/1/MonsalvePaula_2007_DesmotivacionAulaDesesperanza.pdf
Neftalí, T. D. D. L. (2016). Población y muestra. http://hdl.handle.net/20.500.11799/63099
Nóvoa A. (2009). Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Revista de Educación, (3590), 203-218. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:6f5e2079-b45b-4bdd-9f8d-1fb74dc48517/re35009-pdf.pdf
OCDE. (2021). COVID en el ámbito de la educación. Actividad presencial.
Ortiz Ocaña, A. (2021). Modelos educativos y tendencias pedagógicas: la pedagogía del amor. Revista Boletín Redipe, 10(3), 89-106. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1221
Ortiz, A. & Salgado, M. (2017) Currículo. Cómo preparar clases de excelencia. Ediciones de la U. https://edicionesdelau.com/producto/curriculo-como-preparar-clases-de-excelencia/
Ovalle, C. (2023). Valor agregado de las instituciones educativas técnicas y tecnológicas (TyT) en la ciudad de Bogotá. Revista Realidad Educativa, 2(3), 97-120.
Palacios, A. (2022). Abordajes del aprendizaje y la construcción del conocimiento. En: A. M. Palacios, M. A. Pedragosa y M. Querejeta (Coords.). Lenguaje, pensamiento y construcción del conocimiento (pp. 6-28). Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5578/pm.5578.pdf.
Parra F. & Keila, N. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación, 38(83), 155-180 http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142014000300009&script=sci_abstract
Pérez, C. A., Ortega, R. M. M., Quintana, C. O., & Paredes, D. R. (2004). El ABP como herramienta para el desarrollo disciplinar. NURE Investigación.
Pineda, S, L. (2013). Prospectiva estratégica en la gestión del conocimiento: una propuesta para los grupos de investigación colombianos. Investigación y Desarrollo, 21(1), 237-311. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-32612013000100010&script=sci_abstract&tlng=pt
Policía Nacional de Colombia, Dirección Nacional de Escuelas (s. f.) Proyecto Educativo Institucional. Tomo 4-1.[Archivo PDF].
Policía Nacional de Colombia (s. f.) Proyecto Educativo Institucional. https://www.policia.gov.co/sites/default/files/tomo_4-1_proyecto_educativo_institucional.pdf
Policía Nacional de Colombia. (2007). Manual para el servicio de Policía en la atención, manejo y control de multitudes. Imprenta Nacional.
Policía Nacional de Colombia. (2010). Proyecto Educativo Institucional. Tomo 4.1.
Policía Nacional de Colombia. (2015). Módulo de Enseñanza y Aprendizaje–Sistema Táctico Básico para el uso adecuado de la fuerza en la Policía Nacional. Imprenta Nacional.
Policía Nacional de Colombia. (2018). Sistema de Información para la Gestión Académica SIGAC.
Policía Nacional de Colombia. (2018). Guía Práctica del Sistema Táctico Básico Policial.
Pozo, J. I., Scheuer, N., Mateos, M., & Pérez Echeverría, M. D. P. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En N. Scheuer, J. I.
Pozo, M. D. P. Puy, M. Mateos, E. Martín & M. De la Cruz (Coords). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 95-134). Graó.
Ramírez-Díaz, J. L. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2), 475-489. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.23
Redacción Judicial (2022, 25 de enero). ¿Cuáles son los cambios en la Policía con la nueva ley de transformación? El Espectador. https://www.elespectador.com/judicial/cuales-son-los-cambios-en-la-policia-con-la-nueva-leyde-transformacion/
Resolución 02078 de 2020. (2020, 01 de septiembre). Policía Nacional de Colombia. Página oficial. https://bit.ly/3St5DIF
Resolución 01087 del 2019 [Policía Nacional de Colombia]. Por la cual se implementan las competencias genéricas en la Policía Nacional. 29 de marzo del 2019.
Resolución 2157 de 2021 [Ministerio de Salud y Protección Social]. Por medio de la cual se modifica el artículo 4 de la Resolución 777 de 2021 respecto al desarrollo de las actividades en el sector educativo. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-408456_archivo_pdf.pdf
Rincón-Báez, W. U., Arias-Velandia, N., Becerra-Plaza, G. E., Amado-Acosta, J. D., Moreno-Jiménez, Y. J., & Ossa-gallego, L. A. (2019). Capítulo 6: Resultados saber TyT 2018 por niveles educativos. Catálogo editorial, 167-208.
Rivera Dueña, R., Casas Forero, L. M., & Ávila Niño, F. Y. (2022). Implicaciones de la emergencia sanitaria causada por el coronavirus en la educación policial. Revista Educación, 46(2), 50-66.
Rodríguez, D.; Armengol, C. & Meneses, J. (2017). La adquisición de las competencias profesionales a través de prácticas curriculares de la formación inicial de maestros. Revista de Educación, (376). https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-350.
Romero, C. & Mateos, T. (2017). Determinar el modelo de acción a través de los paradigmas psicopedagógicos. En L. Núñez & C. Romero (Coords.) Teoría de la educación (pp. 57-70) Pirámide.
Salazar Fernández, M., Paniagua Granada, W., Contreras Romero, J. A., Mejía Ulloa, S. E., & Restrepo Piedrahita, E. (2018). Uso de la fuerza policial: ¿efectividad o abuso? In Vestigium Ire, 1(11), 109-138. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/149
Saldarriaga-Zambrano, P. J., Bravo-Cedeño, G. D. R., & Loor-Rivadeneira, M. R. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Domino de las Ciencias, 2(3 Especial), 127-137.
Sancho, G, J. (2001). Docencia e investigación en la universidad: una profesión, dos mundos. Revista Educar, 28, 41-60.
Sandoval C, A. (2002). Investigación cualitativa. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES).
Savin-Baden, M. (2000). Problem-based learning in higher education: Untold stories. McGraw-Hill Education (UK).
Serrano Daza, O. E. (2021). Estructura curricular para la formación inicial de policías de base en Colombia, análisis del programa técnico profesional en servicio de policía.
Strauss, A & Corbin, J. M. (2002) Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Tobón, S. (2015). Formación integral y competencias. Macro.
Tobón, S., Pimienta, J. & García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson-Prentice Hall.
Travieso Valdés, D. & Ortiz Cárdenas, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 124-133. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0257-43142018000100009
Unesco. (2015). Informe de la Unesco sobre la ciencia. Hacia 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235407_spa
Vega, N., Flores-Jiménez, R., Flores-Jiménez, I., Hurtado-Vega, B., & Rodríguez-Martínez, J. S. (2019). Teorías del
aprendizaje. XIKUA boletín científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 7(14), 51-53. https://doi.org/10.29057/xikua.v7i14.4359
Viera Torres, T., (2003). El aprendizaje verbal significativo de Ausubel. Algunas consideraciones desde el enfoque histórico cultural. Universidades, (26), 37-43. https://www.redalyc.org/pdf/373/37302605.pdf
Villalobos Delgado, V; Ávila Palet. J; & Olivares, S. (2016). Aprendizaje basado en problemas en química y el pensamiento crítico en secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 557-581. https://www.redalyc.org/pdf/140/14045395009.pdf
Zabalza, M. & Lodeiro, L. (2019). El desafío de evaluación por competencias en la universidad. Reflexiones y experiencias prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 29-48. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.002
Zambrano Pintado, R. & Vazco Silva, C. (2022). Implementación de ABP como metodología activa para el aprendizaje práctico de mantenimiento y reparación de motores en la carrera de Mecánica Automotriz del ISUCT. [Tesis de Maestría]. Quito: Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/2797
Zarate Mantilla, O. L. (17 de diciembre de 2015). Obtenido de Competencias Ciudadanas: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Proyectos-de-Calidad/235147:Competencias-Ciudadanas