The Police Unit for the Building of Peace and its community organizational model for the construction of peace in Colombia
Keywords:
Police, peace, organization, guerrilla, nation building, police organizational modelSynopsis
UNIPEP is a strategic unit within the National Police, created before the signing of the Peace Agreement between the national Government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia -People's Army (FARC-EP), to take on some of the challenges arising of this agreement. Given the absence of studies associated with the impact of UNIPEP on the peacebuilding process in the country, the general objective of this document revolves around analyzing the organizational model of UNIPEP, which seeks to respond to the responsibilities of implementation of the peace agreement. The methodology used throughout the research includes a document review exercise and in-depth semi-structured interviews. Likewise, a SWOT matrix is prepared and life histories of active UNIPEP officials are documented. The work starts by conducting a theoretical and conceptual discussion on the challenges of the police institution in a construction scenario, and synthesizes the different organizational models of the police found in the specialized literature. Then, based on these parameters, the creation of UNIPEP is associated with one of those police models, where it is found that the evolution of the unit follows the guidelines of a community organizational model. Finally, it delves into some of the main organizational characteristics of the unit and its development, by including a view from the inside of it, through the collection of life stories of some of its members.
Downloads
References
Alburquerque, A. (2002). Teoría de la Organización y Nuevo Institucionalismo en el Análisis Organizacional. Revista Administración y Organizaciones, 4(8), 14-44.
Andersen, L. (2006). Security sector reform in fragile states. DIIS Working Paper, (6),1-19.
Angell, J. (1976). Organizing police for the future: An update of the democratic model. Criminal Justice Review 1(2), 35-52.
Ball, N. y Hendrickson, D. (2006). Trends in Security Sector Reform (SSR): Policy, Practice and Research. Ottawa: International Development Research Centre (IDRC).
Ball, N. (1998). Spreading Good Practices in Security Sector Reform: Policy Options for the British Government. London: Saferworld.
Boutros-Ghali, B. (1992). An agenda for peace: preventive diplomacy, peacemaking and peace-keeping. (3) Recuperado de: https://www.un.org/ruleoflaw/blog/document/an-agenda-for-peace-preventive-diplomacy-peacemaking-and-peace-keeping-report-of-the-secretary-general/
Brodeur, J. (2008). Algunos conceptos sobre policía rural a partir de la experiencia de la Policía Montada de Canadá. En: Llorente, M., Ortiz, R. y Urrutia, N. (2008) Policía Nacional: una fuerza para la consolidación. (pp: 7-10). Bogotá: Fundación Ideas para la Paz.
Brzoska, M. (2000). The Concept of Security Sector Reform. Brief 15: Security Sector Reform, pp: 6-13.
Bulla, P., Guarín, S. y García, E. (2015). Formación policial y seguridad ciudadana ¿Cómo mejorar el servicio de policía? Recuperado de: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/kolumbien/11568-20150826.pdf
Camarena, J. (2016). La Organización como sistema: El modelo organizacional contemporáneo. Oikos Polis, Revista Latinoamericana de Ciencias Económicas y Sociales, 1, (1),135-174.
Carvajal, C. (2014). La Policía Nacional en el posconflicto. Revista criminalidad, (47), 38-48.
Castaño, O. (2013). Conflictos armados y construcción de paz: de la teoría a las políticas internacionales de paz en la posguerra fría. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 9, (2), 69-104.
Castellón, J. (2008). ¿Qué entendemos por Reforma del Sector de Seguridad? Cuadernos de estrategia, (138), 19-31.
Castrillón, G. (13 de mayo de 2018). “Soy un convencido de las bondades de la paz”: General Álvaro Pico Malaver. El Espectador, recuperado de: https://colombia2020.elespectador.com/pais/soy-un-convencido-de-las-bondades-de-la-paz-general-alvaro-pico-malaver
Chalmers, M. (2000). Security Sector Reform in Developing Countries: An EU perspective. London: Safeworld and Conflict Prevention Network.
Chetail, V. y Jütersonke, O. (2015). Peacebuilding: A Review of the Academic Literature. White Paper Series, (13), 1-14.
Chiavenato, I. (2009). Administración de personal. Bolilla No 1. Resumen. Universidad Tecnológica Nacional.
Cruz-Rodríguez, E. (2017). El posconflicto y la reforma de la Policía en Colombia: el problema de la desmilitarización. Memorias, 15(27), 15-30.
Di Nucci, L. (2008). Diagnóstico organizacional: Estudio de caso de una organización policial. Rosario: Organización X.
Diskin, L. y Gorresio, L. (2009). La paz ¿cómo se hace? Sembrando Cultura de Paz en las Escuelas. Colección Abriendo Espacios: Educación y cultura para la paz. Brasilia: Ministerio de educación Gobierno de Brasil.
Divon, S. (2016). Police Reform and Power in Post Conflict Societis: A Conceptual Map For Analysis. European Journal of Policing Studies, 4 (3), 269-298.
Doyle, M. y Sambanis, N. (2000). International Peacebuilding: A Theoreticaland Quantitative Analysis. The American Political Science Review, 94. 4, 779-801.
El Espectador. Policía de la Paz: aciertos y desaciertos en un año de existencia. (13 de mayo de 2017). https://www.elespectador.com/noticias/judicial/lapolicia-para-la-paz-aciertos-y-desaciertos-en-un-ano-de-existencia-articulo-693702
El Universal. Así será la reestructuración de la Policía en los próximos años. (22 de marzo de 2017). http://www.eluniversal.com.co/colombia/bogota/asisera-la-reestructuracion-de-la-policia-en-los-proximos-anos-249180
García, V. (2014, julio). Reformas al Sector Seguridad en Contextos de Post-Conflicto Armado: Experiencias en Centroamérica y consideraciones sobre el caso colombiano. Ponencia presentada en Conferencia FLACSO-ISA: “Poderes Regionales y Globales en un Mundo Cambiante”, Buenos Aires, Argentina.
Guillén, F. (2015). Modelos de policía y seguridad. (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Barcelona. España.
Grabendorff, W. (2009). Limited Security Sector Reform in Colombia. Security Sector Reform in Challenging Environments. (69-86)
Grasa, R. y Mateos, O. (2014). Guía para la construcción de paz. Instituto Catalan Internacional para la Paz.
Harborne, B. (2017). The role of public finance in securing development. Development and security: Investing in people, peace and prosperity. Discussion Paper. Development Policy Forum. Bélgica: Friends of Europe. pp: 41-43.
Harto de Vera, F. (2016). La construcción del concepto de paz: paz negativa, paz positiva y paz imperfecta. Cuadernos de estrategia, (183) 119-146.
Hendrickson, D. (1999). A Review of Security-Sector Reform. Conflict, Security & Development Group, Centre for Defence Studies, King’s College, University of London.
Herrán, C. (2015). Roles del sector defensa nacional en el posconflicto colombiano. Universidad Militar Nueva Granada. http://hdl.handle.net/10654/7144.
Interpeace. (2014). Assessing Resilience for Peacebuilding: a discussion document. Nueva York: Interpeace.
Islam, S. (2017). Security and Development go Hand-in-Hand. Development and security: Investing in people, peace and prosperity. Discussion Paper. Development Policy Forum. Bélgica: Friends of Europe. pp: 8-10
Jiménez, R. (2016). La Policía Nacional en el posconflicto. Revista Opera, (20), 85-105.
Kaldor, M. (2001). Las nuevas guerras. La violencia organizada en la era global. Barcelona: Tusquets Editores.
Llorente, M. y Guarín, S. (2017). Colombia: Lessons on security, development and peace. En: Development and security: Investing in people, peace and prosperity. Discussion Paper. Development Policy Forum. Bélgica: Friends of Europe. Pp: 16-20.
Llorente, M. (1999). Perfil de la policía colombiana. Reconocer la guerra para construir la paz, Bogotá, Ediciones Uniandes-Cerec-Norma, 1999, pp. 391-473.
Llorente, M., Ortiz, R., y Urrutia, N. (2008). Policía Nacional: una fuerza para la consolidación. Bogotá: http://static.iris.net.co/semana/upload/documents/Doc-1622_2008620.pdf.
Manrique, V. (2013). Después de La Habana: Un posconflicto relativo y armado. Observatorio de Drogas Ilícitas y Armas. Ponencia presentada en el conversatorio: “El rol de la policía en el posconflicto”. Universidad del Rosario. Bogotá, Colombia.
Martín, M. (1992). Policía, profesión y organización: hacia un modelo integral de la Policía en España. Reis, (59), 205-222.
Martín, M., y Torrente, D. (2016). La reforma de la policía en Europa: desafíos, debates y alternativas. Desafíos, 28(2): 113-144.
McAuliffe, P. (2017). The Marginality of Transitional Justice Within Liberal Peacebuilding: Causes and Consequences. Journal of Human Rights Practice, 9(1), 91-103.
Mendez, R. (1999). Peace as a Global Public Good. En: Kaul, I., Grungberg, I., & Stern, M. A. (1999). Global Public Goods. London: Oxford University Press. pp: 382-416.
Mesa, M. (2009). Paz y seguridad. CEIPAZ, Fundación Cultura de Paz, en: http://www.ceipaz.org/images/contenido/16_paz_seguridad_castellano.pdf
Molano, A. (Ed.). (2014). Entre transición y restauración. Desafíos para la sociedad colombiana en el posconflicto. Contribuciones al debate sobre justicia transicional en Colombia. Bogotá: Konrad Adenauer Stiftung.
Nasi, C. y Rettberg, A. (2005). Los estudios sobre conflicto armado y paz: un campo en evolución permanente. Colombia internacional, (62) 64-85.
Nathan, L. (2000). Reform in New Democracies. Brief 15. Bonn International Center for Conversion, pp: 23-28.
OECD/DAC. (2005). Principles for good donorship in fragile states.
O’Leary, D. (Ed) (2017). Development and security: Investing in people, peace and prosperity. Discussion Paper. Development Policy Forum. Bélgica: Friends of Europe.
Organización de las Naciones Unidas. (2000). Report of the Panel on United Nations Peace Operations. Recuperado de: A/55/305 - S/2000/809.
Ould-Abdallah, A. (2017). Security and development in the Sahel Sahara. Development and security: Investing in people, peace and prosperity. Discussion Paper. Development Policy Forum. Bélgica: Friends of Europe. Pp: 46-49.
Paris, R. (2002). International peacebuilding and the “mission civilisatrice”. Review of international studies, 28(4), 637-656.
París, S. (2005). La transformación de los conflictos desde la Filosofía para la Paz. (Tesis Doctoral) - Universidad Jaume I de Castellón de la Plana. España.
Pearce, J. (1999). Peace-building in the Periphery: Lessons from Central America. Third World Quarterly, 20(1), 51-68.
Pedraza, L., Villamizar, A. y Ortiz, Z. (2015). Desafíos del proceso de construcción de paz para la Policía Nacional de Colombia. Revista Criminalidad, 57 (3), 135-148.
Pérez, N. (2017). Evaluación del perfil del policía del postacuerdo en Colombia. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 5(2), 1-12.
Pino, N. y Wiatrowski, M. (2006). Democratic policing in transitional and developing countries. Estados Unidos: Ashgate Publishing.
Policía Nacional de Colombia. (2010). Enfoque humanístico del servicio de policía. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Policía Nacional de Colombia. (2017a). Liderazgo Policial como factor de transformación en la edificación de la paz. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Policía Nacional de Colombia. (2017b). Modelo de construcción de paz de la Policía Nacional. Bogotá: Policía Nacional de Colombia
Ponsaers, P. (2001). Reading about “community (oriented) policing” and police models. En: Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 24, (4), 470-497.
Restrepo, J. y Aponte, A. (Eds.). (2009). Guerra y violencias en Colombia: herramientas e interpretaciones. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Rettberg, A. y Camacho, A. (Coord.). (2002). Preparar el futuro: conflicto y posconflicto en Colombia. Bogotá: Alfaomega.
Rettberg, A. (2003). Diseñar el futuro: Una revisión de los dilemas de la construcción de paz para el postconflicto. Revista de estudios sociales, (15), 15-28.
Rivera, J. (2016). Las instituciones de la policía municipal en México, obstáculos y oportunidades para la seguridad pública. (Tesis de grado de Maestría). Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, Tlaquepaque, México.
Rodríguez, F. (2014). Aportes del proyecto 100 al gerenciamiento del talento humano, desde los procesos de formación del oficial de la Policía Nacional con miras al posconflicto. (Tesis de especialización). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.
Rubiano, M. (9 de julio de 2016). Así será la Policía del posconflicto. El Espectador, https://colombia2020.elespectador.com/justicia/asi-sera-la-policia-del-posconflicto
Sánchez, R. (2015). Nuevos paradigmas de seguridad pública en el posconflicto. En: Molano, R. (Ed). El posconflicto en Colombia. Reflexiones y propuestas para recorrer la transición. Bogotá: Instituto De Ciencia Política Hernán Echevarría Olózaga, Fundación Konrad Adenaeur en Colombia.
Schnabel, A. y Ehrhart, H. (Eds). (2005). Security sector reform and post-conflict peacebuilding. United Nations University Press.
UNIPEP. (2017). Balance de gestión. Abril 2017.
UNIPEP. (2018). Información solicitada por los investigadores a la UNIPEP y suministrada por la Unidad en octubre de 2018.
United Nations Security Council. (2010). Guidance Note of the Secretary-General. Recuperado de: United Nations Approach to Transitional Justice: https://www.un.org/ruleoflaw/files/TJ_Guidance_Note_March_2010FINAL.pdf
Velásquez, A. (2007). La organización, el sistema y su dinámica: una versión desde Niklas Luhmann. Revista Escuela de Administración de Negocios, (61), 129-155.
Wulf, H. (2000). Security-Sector Reform in Developing Countries: An Analysis of the International Debate and Potentials for Implementing Reforms with Recommendations for Technical Cooperation. Deutsche Gesellschaft Für Technische Zusammenarbeit (GTZ).
Wulf, H. (2004). Security sector reform in developing and transitional countries. Berghof Research Center for Constructive Conflict Management, (5), 1-20.
