Ethical police behavior of graduates of the Simon Bolivar Police School (2013 – 2016).
Keywords:
self discipline, collective behavior, deontology, police, values systemsSynopsis
At the Simon Bolivar Police School, a study was carried out with the main objective of analysing ethical police behaviour, determining the scale of values of a group of graduates during the years 2013 to 2016 and its impact on decision-making and work performance. A non-experimental, descriptive, relational research design was used, with a cross-sectional, mixed design. The results are obtained through the application of the Valanti Values and Antivalues Scale and focus groups with the graduates. By comparing the results obtained,
it became clear that there is a close relationship between the values experienced by the police officers and the difficulties they express in terms of job and personal satisfaction with their professional practice. The conclusion was that patrol officers tend to dismiss these ethical aspects and effective decision-making, as evidenced by the behaviour they
assume in their work; the uniformed officers agreed that the main motivation for being part of the police is the choice of a job and being able to have job stability.
Downloads
References
Arce, M. (2008). La Profesionalización del Recurso Humano Policial. Aspectos curriculares que se deben contemplar. Revista Educación, 32 (1), 27-44.
Arias, P., Rosada, H., y Saín. M. (2012). Reformas policiales en América Latina principios y lineamientos progresistas. Friedrich Ebert Stiftung. Programa de Cooperación en Seguridad Regional. Observatorio de Crimen Organizado en América Latina y el Caribe, con el auspicio de la Fundación Open Society Institute (Zug).
Balestrini, M. (2006). Cómo se Elabora el Proyecto de Investigación. Para los estudios formulativos o exploratorios, descriptivos, diagnósticos, evaluativos, formulación de hipótesis causales, experimentales y los proyectos factibles. Consultores Asociados. Servicio Editorial.
Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Editorial Espasa Universitaria.
Bravo, A. (2013). Corrupción frente a la ética y los valores al interior de la Policía Nacional. Universidad Militar Nueva Granada. https://docplayer.es/21598608-Corrupcionfrente-a-la-etica-y-los-valores-al-interior-de-la-policia-nacional-andres-felipe-bravo-gomez-cod-6501130.html
Cifuentes, F. (2009). El desafío ético en la función pública: el caso de Carabineros de Chile. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/102004/cf-cifuentes_ft.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Corredor, N., González, C. y Trejos, J. (2017). Movilizaciones históricas de los imaginarios sociales instituidos sobre la formación en la Policía colombiana. Revista Brasileira de Educacao de Jovenes e Adultos, 5 (9): 95-115.
El Tiempo (28 de junio de 2016). El aspirante a la policía tiene que ser ejemplar. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16632534
Escobar, O. (1999). Cuestionario de Valores y Antivalores Valanti. Instrumento adquirido a la empresa distribuidora. Psicología científica.
Fyfe, J., Greene, J., Walsh, W., Wilson, O. y McLaren, R. (1997). Administración de la policía. McGraw-Hill.
González, M. (2011). Prospectivas de la Policía en América Latina. ¿Y la Academia? Estudios Sociales, 8, 167-188.
Hernández, L. (2011). Caracterización de los comportamientos personales y laborales del personal egresado en el año 2010, en contraste con lo enseñado en las Escuelas de formación de Patrulleros a nivel nacional. Escuela de Policía Simón Bolívar.
Manosalva, J. (2016). Los valores éticos morales en las Escuelas de Formación Policial (Perú). https://www.monografias.com/trabajos109/valores-eticos-morales-escuelas-formacion-policial-peru/valores-eticos-morales-escuelas-formacion-policial-peru2.shtml
Mella, O. (2000). Grupos Focales. Técnica de Investigación Cualitativa. Documento de trabajo No. 3. CIDE, 2-27. http://files.palenque-de-egoya.webnode.es/20000028501b8502a79/Grupos%20Focales%20de%20Investigaci%C3%B3n.pdf
Mohor, A. y Frühling, H. (2006). Reflexiones en torno a la corrupción policial. Santiago, Universidad de Chile - Centro de Estudios en Seguridad Ciudadana. https://www.cesc.uchile.cl/publicaciones/op_06_documentouno.pdf
Observatorio Educativo para el Servicio de Policía. (2015). Documento institucional requerido por oficialización interna. Policía Nacional de Colombia.
Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Editorial de la Universidad Pedagógica.
Paniagua, W. (2008). Incidencias de los patrones de crianza y la estructura familiar en el desempeño laboral de los patrulleros egresados de la Escuela de Policía Simón Bolívar, entre los años 2004 al 2006, que laboran en la Policía Metropolitana de Cali y en el Departamento de Policía del Valle. Escuela de Policía Simón Bolívar.
Pineda, A. (2016). La corrupción en entidades públicas como la Policía Nacional de Colombia. Universidad del Rosario. Facultad de Ciencias Humanas. [Trabajo de grado para optar por el título de Magister en Estudios Sociales]. http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/12454/52435772-2016.pdf?sequence=1
Policía Nacional de Colombia (2016). Informe de gestión del 4 trimestre del 2016. https://www.policia.gov.co/sites/default/files/descargables/informe-integral-de-gestion-4-trimestre-de-2016.pdf
Policía Nacional de Colombia (2010). Proyecto Educativo Institucional. Tomo 4.1. Policía Nacional de Colombia.
Policía Nacional de Colombia (2018). Sistema de Información para la Gestión Académica SIGAC.
Revista Semana (12 de abril de 2014). La mala hora de la Policía Nacional. http://www.semana.com/nacion/articulo/policia-nacional-casos-de-corrupcion/411255-3 2014
Saín, M. (2010). La reforma policial en América Latina. Una mirada crítica desde el progresismo. Prometeo Libros.
Sanabria, N. J. (2012). Ética policial: una aproximación desde la agencia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(1), 130-136. https://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i1.175
Sirimarco, M. (2009). De civil a policía: Una etnografía del proceso de incorporación a la Policía. Editorial Teseo.
Tobón, R., León, L, Pamplona, B., González, S, y Cáceres. L. (2005). Causas que inciden en el desempeño profesional de los egresados de la escuela de policía Simón Bolívar. Libro de reseñas de investigación de la Escuela de Policía Simón Bolívar.
Tudela, P. (2011). Aportes para un mejor desempeño policía, la instrucción y el impacto sobre las conductas indebidas. Revista Estudios Policiales, (8), 124-148.
Urquijo, M. (1999). El origen de la moral. Revista UIS – Humanidades, 28(2), 120-126.
Referencias Legales
Congreso de la República (2006). Ley 1015 de 2006. Por medio de la cual se expide el Régimen Disciplinario para la Policía Nacional. Jerarquía, Especialidades y escalafón. 7 de febrero 2006.
Congreso de la República (2000). Ley 599 de 2000. Código penal colombiano. 24 de julio 2000.
Ministerio de Salud. (1993). Resolución 008430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la nvestigación en salud.
Policía Nacional de Colombia (2017). Resolución 06706. Manual de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Policía Nacional de Colombia. 29 de diciembre de 2017.
Policía Nacional de Colombia (2019a). Resolución 000031. por la cual se adopta las definiciones estratégicas y el marco institucional 2019-2022. 01 de enero del 2019.
Policía Nacional de Colombia (2019b). Resolución 01087. Competencias genéricas en la Policía Nacional. 29 de marzo del 2019.
Policía Nacional de Colombia (2006). Resolución No. 01750. La Política Estratégica Educativa “Sistema Educativo Policial”. 22 de marzo del 2006.