Transformational leadership: an approach to the work of the police teacher

Authors

Alba Luz Molina Garzón
Policía Nacional de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-4259-2986

Keywords:

Policeman, teacher, education, leadership, transformational

Synopsis

The dissertation referred to in this book, accounts for the purpose of identifying the leadership style of teachers from the perspective of transformational leadership. It took the perspective. The study was carried out based on the perspective of the students and the self-evaluation of the teachers at the Police Postgraduated School “Miguel Antonio Lleras Pizarro”. The research method had a quantitative approach and a non-experimental design with a descriptive scope determined as a case study. The MLQ-5X multifactorial leadership questionnaire was used to characterize transformational leadership, which is oriented to inspire, promote change and commitment to common goals. This required the self-report of the teachers and their characterization by the students, as well as the self-qualification of the officers as trainers. The results indicate that inspiring motivation and behavioral influence are the most frequent attributes of transformational
leadership; besides, contingent reinforcement as an attribute of transactional leadership are present in most of the teachers characterized. In addition, similarities in leadership style were evidenced between the group of teachers and the training officers. Indeed, the theoretically based analysis, the representativeness and validity of the information provided, they contribute to taking actions to strengthen the potential of police teachers.

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Author Biography

Alba Luz Molina Garzón, Policía Nacional de Colombia
Doctor of Education, Nova Southeastern University. Magíster en Docencia e Investigación Universitaria, Universidad Sergio Arboleda. Especialista en Gerencia de Servicios Sociales, Universidad Católica Luís Amigó. Socióloga, Universidad de San Buenaventura. Su trayectoria se enmarca fundamentalmente en el desarrollo y el fortalecimiento de procesos investigativos, destacándose como investigadora principal y co-investigadora de un significativo número de proyectos institucionales e interinstitucionales, propendiendo por resultados que promuevan la generación de nuevo conocimiento y la apropiación social del mismo. Ha sido autora y co-autora de publicaciones como artículos, libros y capítulos de libro, con énfasis en las siguientes líneas de investigación: formación policial, mediaciones pedagógicas, seguridad y convivencia. Ha fungido como directora de tesis a nivel de maestría, asesora de trabajos de grado y jurado calificador. Ha sido líder de los grupos de investigación: INVESPOL-DINAE Análisis y reflexiones desde la academia en campos y áreas afines al quehacer policial y El Saber Policial de la Seguridad Pública DINAE- ESPOL. Tiene categoría de Investigador Junior ante Colciencias - Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. Filiación institucional: Policía Nacional de Colombia - Dirección Nacional de Escuelas - Escuela de Postgrados de Policía “Miguel Antonio Lleras Pizarro” - Área de Investigación. Correo electrónico: alba.molina@correo.policia.gov.co

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December 15, 2020