School experience of an offending teenager associated with the consumption and sale of psychoactive substances in Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.996Keywords:
School, adolescence, drug addiction, drug trafficking, narcoticAbstract
This article analyzes the school experience of an offending adolescent taking into account François Dubet and Danilo Martuccelli’s theory of sociology of the social and school experience. The general objective of this research is to understand how offending adolescents shape their school experience. The methodological approach is qualitative, using an in-depth interview and the review of documents. As a result, the school experience associated with failure and the relationship with the beginning of the consumption and sale of psychoactive substances is highlighted. It is concluded that the school experience of this offending adolescent contains school alienation in the form of a sense of loss of studies, in turn, placing stress on family relationships, integration with peer groups and the rupture of academic achievements in terms of life project.Downloads
References
Cruz y Cruz, E. (2007). El concepto de menores infractores. Revista del Posgrado en Derecho de la UNAM, 354.
Delgado, J. M., & Gutiérrez Fernández, J. (1995). Métodos y técnicas cualitativas de Investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
Departamento Nacional de Planeación. (2019). Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. Pacto por Colombia, Pacto por la Equidad. Bogotá.
Dubet, F., & Martuccelli, D. (1996). En la escuela: sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.
Dubet, F. (2006a). El declive de la institución: profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Barcelona: Gedisa.
Dubet, F. (2006b). La escuela de las oportunidades: ¿qué es una escuela justa? (M. Polo, trad.). Barcelona: Gedisa.
Dubet, F. (2010). Sociología de la experiencia. Madrid: Editorial Complutense y Centro de Investigaciones Sociológicas.
Dubet, F. (2012). Repensar la justicia social: contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo XXI.
Departamento Nacional de Planeación. (2019). Bases para el Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. Pacto por Colombia, Pacto por la Equidad.
Duverger, M. (1962). Métodos de las ciencias sociales. Barcelona: Ariel.
Fiscalía General de la Nación. (2008). Sistema de Responsabilidad Penal para Adolescentes. Bogotá: Fiscalía General de la Nación.
García Sánchez, B., & Guerrero Barón, J. (2012). Núcleos de Educación Social NES. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
García Sánchez, B. (2017). Contravenciones escolares, entornos barriales e inseguridad urbana. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
García Sánchez, B. (2018). Política de Infancia para jóvenes en conflicto con la ley penal en Colombia. En G. A. García Lara & O. Cruz Pérez, Sociedad y violencia (p. 280). Ciudad de México: Manual Moderno.
Ley 1098. (2006). Por la cual se expide el Código de Infancia y Adolescencia.
Ley 12. (1991). Por medio de la cual se aprobó la Convención sobre los Derechos del Niño. Colombia.
Ministerio de Justicia y del Derecho-Observatorio de Drogas de Colombia. (2016). Microtráfico y comercialización de sustancias psicoactivas en pequeñas cantidades en contextos urbanos. Bogotá.
Ministerio de Justicia y del Derecho-Observatorio de Drogas de Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Ministerio de Salud y Protección Social. (2016). Estudio Nacional de Consumo de Sustancias Psicoactivas en Población Escolar Colombia 2016. Bogotá.
Ministerio de Salud. (1993). Resolución 8430.
Observatorio de Drogas de Colombia. (2015). Nuevas sustancias psicoactivas detectadas en Colombia. Recuperado de http://www.odc.gov.co/Portals/1/encuentro-regiones/docs/10-nuevas-sustancias-psicoactivas-colombia.pdf.
Palacios Mena, N. (2018). La experiencia social de la educación: un estudio de tres instituciones educativas de secundaria de Colombia.
Sautu, R. (2003). Todo es teoría: objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Ediciones Lumiere.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.