Didactics and development of mathematical logical thinking. A hermeneutical approach from the initial education stage
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.991Keywords:
early education, mathematical logical thinking, monotonous teaching, decontextualized, teaching mediationAbstract
The objective of this study is to explore the teaching practice in the development of mathematical logical thinking in children from an early education center in Paraguaná, Venezuela. The paradigm is qualitative with a case study design, an interpretive field component supported by the hermeneutic-dialectical method. An in-depth interview was used as a technique through a semi-structured interview script containing 3 sub-topics to be explored with 14 open questions addressed to 6 teachers. The information obtained through the Atlas Ti 6.0 software was processed, codified, categorized, and semantic networks were created, facilitating the interpretation of the findings, which show that most teachers have little knowledge about the processes of mathematical logical thinking and, therefore, apply monotonous and decontextualized teaching strategies where instruction is prioritized over teacher mediation.Downloads
References
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1998). Psicología educativa, un punto de vista cognoscitivo. Primera edición en español (1983). México: Editorial Trillas. Decimoprimera reimpresión.
Balmaceda-Vásquez, T. D. C. (2017). Estrategia metodológica que utiliza la docente en el desarrollo lógico matemático para sus alumnos de multinivel de educación inicial en el colegio público Esther Galiardys de ciudad Sandino en el segundo semestre del año 2016 (tesis doctoral). Managua, Nicaragua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Recuperado de http://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/3802.
Carrera-Cargua, A. (2017). Uso de materiales didácticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el ámbito lógico matemático de los niños/as de educación inicial (tesis doctoral). Ecuador: PUCESE, Maestría en Ciencias de la Educación. Recuperado de https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/1087.
Cruz-Saravia, R. E., & Quispe-Arroyo, N. M. (2017). El material lúdico en el desarrollo de las capacidades del área de matemática en los niños y niñas de 4 años de educación inicial. Recuperado de http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1489.
Intriago, H. A. M., Giler, A. D. A., Meza, N. N. L., Sacoto, J. H. C., & Meza, E. P. L. (2017). Desarrollo del pensamiento lógico matemático, mediación y aprestamiento en la educación inicial. Revista Científica Multidisciplinaria, 1(3), 81-88. Unesum-Ciencias. Recuperado de http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/2919.
Lima-Chica, F. N., & Ramírez-Borbor, M. A. (2018). Estrategias metodológicas en la iniciación del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial (tesis de licenciatura). Recuperado de http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4145.
López-Huamán, T. N. (2018). Estrategias para favorecer el desarrollo lógico matemático en niños del II ciclo de educación inicial. Recuperado de http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3002.
Ministerio de Educación y Deportes. (2005). Educación inicial. Básicos curriculares. Caracas: Torino.
Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Diseño curricular del sistema educativo bolivariano. Caracas: autor.
Morales-Parrales, P. M. (2017). Conocimiento del contenido matemático infantil en docentes de educación inicial, circuito educacional No. 2, Esmeraldas (tesis doctoral). Ecuador: PUCESE, Escuela Ciencias de la Educación-Educación Inicial). Recuperado de https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/1281.
Piaget, J. (1975). El desarrollo del pensamiento. Buenos Aires: Paidós.
Vygotsky, L. S., & Souberman, E. (2012). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (No. 159.92 VYG).
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.