Methodological experience for the integration of the subjects User Interface Design and Software Development II through a project-based approach
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.958Keywords:
higher education, software engineering, usability and accessibility engineering, action research, integrating projectsAbstract
The article presents a pedagogical and methodological experience in the field of integrating project development in the academic program, Information Systems Technology, at the Universidad del Valle, Tuluá headquarters, motivated by the analysis of the results of the first approximation of the integration of the subjects, Software Development II and User Interface Design. This experience was guided by the different phases of planning, support and evaluation, which were the result of the review of the literature associated with project-based learning. The results show the change in the perception of the students regarding the integrating projects, as well as a 33% improvement in the quantitative grade of the integrating project compared to the first approximation. In addition, it is identified that the experience favored the acquisition of transversal skills included in the educational project of the program and, therefore, its results can be a reference for any academic training program in the country.
Downloads
References
Alves, A., Sousa, R., Fernandes, S., Cardoso, E., Carvalho, M., Figueiredo, J., & Pereira, R. (2016). Teacher’s experiences in PBL: Implications for practice. European Journal of Engineering Education, 41(2), 123-141, DOI: https://doi.org/10.1080/03043797.2015.1023782.
Barrera, R., Cabrera, J., Barrera, A., & García, M. (2013). Los proyectos integradores profesionales como elementos dinamizadores del proceso de formación y desarrollo de habilidades profesionales del ingeniero informático. Avances en Supervisión Educativa, (18). Recuperado de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/154.
Barrientos, I., & Carballo, L. (2015). Experiencia en la formación integral de los estudiantes de tercer año de la carrera de ciencias informáticas a través de una tarea integradora. Revista Órbita Pedagógica, 2(1). Recuperado de http://revista.isced-hbo.ed.ao/rop/index.php/ROP/article/view/31.
Canul, C., & Camargo, O. (2018). Efectividad del proyecto integrador como estrategia para la formación de ingenieros líderes. Revista Electrónica ANFEI Digital. 4(8). Recuperado de http://www.anfei.org.mx/revista/index.php/revista/article/view/420.
Correa, T. (2015). Preocupante déficit de ingenieros en Colombia. ElTiempo.com. Recuperado de http://www.eltiempo.com/estilo-de-vida/educacion/panorama-de-los-ingenieros-en-colombia/16402298.
EISC. (2018). Propuesta de reforma curricular del programa académico de ingeniería de sistemas. Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/0B4MYckRwqozAdzFQNENYUnFjR1M1SkdRMkRPckVuVVY5Sml3/view.
Estrada, R. (2017). La lectura y la escritura como herramientas pedagógicas para la enseñanza de ingeniería de software. Educación en Ingeniería, 12(24). DOI: https://doi.org/10.26507/rei.v12n24.815.
García, J., & Pérez, J. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: método para el diseño de actividades. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 10, 37-63. Recuperado de http://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/194.
García, M. (2013). Proyectos integradores: aprender a ser ingeniero desarrollando proyectos. Recuperado de https://my.laureate.net/Faculty/webinars/Documents/Ingenieria2013/November2013_Proyectos%20Integradores.pdf.
Leal, W., Shiel, C., & Paço, A. (2016). Implementing and operationalising integrative approaches to sustainability in higher education: The role of project-oriented learning. Journal of Cleaner Production, 133, 126-135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.05.079.
Matturro, G., Raschetti, F., & Fontán, C. (2019). A systematic mapping study on soft skills in software engineering. Journal of Universal Computer Science, 25(1), 16-41. Recuperado de http://www.jucs.org/jucs_25_1/a_systematic_mapping_study.
Molano, D. (2014). Industria de las TIC necesita más ingenieros. Revista Dinero. Recuperado de http://www.dinero.com/pais/articulo/mercado-laboral-ingenieros-sistemas-colombia/199380.
OPDI (Oficina de Planeación y Desarrollo Institucional). (2015). Plan Estratégico de Desarrollo 2015-2025. Universidad del Valle. Recuperado de http://paginasweb.univalle.edu.co/~planeacion/Analisis/Plan/pd2015-2025/revision/PED_2015-2025-31122016-Publicado.pdf.
PEP. (2017). Proyecto educativo del programa tecnología en sistemas de información. Universidad del Valle. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B4MYckRwqozATXJQeUJPOXl6WGFHRmY4OG5DdGp1VWdveW9n/view.
Reinoso, A. & Benavides, S. (2011). Herramientas para la alfabetización académica de los estudiantes de ingeniería. Educere: Revista Venezolana de Educación, 15(51), 369-378. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6357665
Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42(1), Universidad del Valle. Recuperado de http://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/lenguaje/article/view/4980.
Silva, J. (2017). Sobre la reforma curricular de la Facultad de Ingeniería: hacia un currículo centrado en aprendizaje basado en proyectos. Cali: Escuela de Ingeniería de Recursos naturales y del ambiental, Universidad del Valle.
Solarte, O., & Machuca, E. (2019). Fostering motivation and improving student performance in an introductory programming course: An integrated teaching approach. Revista EIA, 16(31), 65-76. Recuperado de https://revistas.eia.edu.co/index.php/reveia/article/view/1230/1220.
Universidad EAFIT, & Infosys Technologies Limited. (2014). Brecha de talento digital Infosys–Universidad EAFIT. Recuperado de http://52.0.140.184/revsistemas1/index.php/mega-menu/calendario-editorial/item/176-investigaci%C3%B3n-brecha-de-talento-ti.
Uziak, J. (2016). A project-based learning approach in an engineering curriculum. Global Journal of Engineering Education, 18(2). Recuperado de http://wiete.com.au/journals/GJEE/Publish/vol18no2/12-Uziak-J.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.