Transformations in education as a result of the influence of the neoliberal model: School without attributes and Colombian constitutional jurisprudence
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v11i2.879Keywords:
Neoliberalism, education, school, coexistence manuals, constitutional jurisprudenceAbstract
The present text aims to reflect on what has been the effect of neoliberalism on education and how the dynamic of the juridification of conflicts in schools has either slowed down or contributed to this effect. To do so, a theoretical research with a hermeneutic approach was proposed as a method of investigation. Based on the categories of analysis proposed, the specific case of schools in Colombia was investigated, as well as the way in which constitutional jurisprudence is embedded in this dynamic. The results show that there are transformations in the school as a result of neoliberalism, such as the privatization of education, the development of skills and entrepreneurship. At the same time, there are mechanisms to counterbalance the economic rationality resulting from the tensions generated by these demands, especially those that are translated into school manuals and rules of conduct that have led to the intervention of judges. The article concludes that in spite of criticisms of constitutional jurisprudence in the school environment, these decisions have vindicated the democratic ends and training for the autonomy that education should pursue.
Downloads
References
Arbeláez, R., Corredor, M., & Pérez, M. (2009). Concepciones sobre competencias. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Aristizábal, M., & López, M. E. (2014) Resistencia vs. Norma: la convivencia escolar en cuestión. En Entre luces y sombras: convivencia escolar y malestar docente. Popayán: Universidad del Cauca.
Breman, J. (2013). La exclusión social en el contexto de la globalización. En P. Chaves, C. Prieto y R. Ramírez (eds.). Crisis del capitalismo neoliberal, poder constituyente y democracia real (pp. 61-104). Madrid: Traficantes de Sueños.
Brown, W. (2007). Les habits neufs de la politique mondiale. Néoliberalisme et Néoconservatisme. Paris: Les prairies ordinaires.
Brown, W. (2005). Neoliberalism and the end of liberal democracy. En W. Brown, Edgework: Critical essays on knowledge and politics (pp. 37-59). Princeton and Oxford: Princeton University Press.
Brown, W. (2016). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso Ediciones.
Calderón, O. (2018). Conflicto discursivo sobre educación: neoliberales, críticos y docentes en formación. Educación y Ciudad, 34, 167-176.
Corte Constitucional de Colombia. (1998). Sentencia SU-641/1998.
Corte Constitucional de Colombia. (1998). Sentencia T-101/1998.
Corte Constitucional de Colombia. (1998). Sentencia T-124/1998.
Corte Constitucional de Colombia. (1999). Sentencia T-551/1999.
Corte Constitucional de Colombia. (2000). Sentencia T-772/2000.
Corte Constitucional de Colombia. (2003). Sentencia T-1233/2003.
Corte Constitucional de Colombia. (2013). Sentencia T-565/2013.
Corte Constitucional de Colombia. (2015). Sentencia T-478/2015.
Corte Constitucional de Colombia. (2016). Sentencia T- 349/2016.
Denning, M. (2013). La vida sin salario tras la crisis del capitalismo y los nuevos movimientos de los trabajadores. En P. Chaves, C. Prieto y R. Ramírez (eds.). Crisis del capitalismo neoliberal, poder constituyente y democracia real (pp. 109-125). Madrid: Traficantes de Sueños.
Dieterich, H. (2004). Globalización y educación: la realidad. En N. Chomsky y H. Dieterich, La sociedad global. México: Joaquín Mortiz.
Doncel, J., & Leena, M. (2012). Las competencias básicas en la enseñanza. Fundamentación, enseñanza y evaluación. Bogotá: Ediciones de la U.
Fernández, N. (2017). La lucha simbólica por la educación en la globalización neoliberal. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-23.
Fromm, E. (1981). El miedo a la libertad. (Trad. Gino Germani). Barcelona: Paidós.
Guevara, C. (2016). Las encrucijadas del emprendimiento. Le Monde Diplomatique (pp. 9-10).
Han, B.-Ch. (2014). Psicopolítica: neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. (Trad. Alfredo Bergés). Barcelona: Herder Editorial.
Hegel, G. F. (1968). Filosofía del derecho. Introducción de Carlos Marx (1844). (Trad. Angélica Mendoza). Buenos Aires: Claridad.
Hobbes, T. (1989). Leviatán; La materia forma y poder de un estado eclesiástico y civil. Madrid: Alianza.
Hume, D. (1984). Tratado de la naturaleza humana. (Félix Duque, trad.). Buenos Aires: Orbis.
Locke, J. (2004). Segundo Tratado sobre el Gobierno Civil. Un ensayo acerca del verdadero origen, alcance y fin del Gobierno Civil. (Trad. Carlos Melliz). Madrid: Alianza.
Maldonado, C. (2017). Ciencia y tecnología para el futuro. Le Monde Diplomatique (pp. 34-35).
Marx, K. (1975). El capital: crítica de la economía política, vol. I. (Trad. Wenceslao Roces). México: Fondo de Cultura Económica.
Michéa, J. C. (2009). La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas [1999]. (Trad. Isabelle Marc Martínez). Madrid: Ediciones Acuarela.
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.
Orozco, L. (2016). Educación superior en Iberoamérica. Informe 2016. Informe nacional: Colombia. Bogotá: Universidad de los Andes.
Pachón, D. (2017). Colciencias, la investigación y la filosofía. Le Monde Diplomatique, Colombia, p. 36.
Restrepo, M. (2012). Adaptación del modelo de Estado y del derecho nacional a la globalización económica y compatibilización con la vigencia del estado social de derecho. Opinión Jurídica, 11(21), 73-82.
Revista Semana. (07/05/1993). Cinco en tutela. Recuperado de https://www.semana.com/vida-moderna/articulo/cinco-tutela/20142-3.
Rodríguez, E. (2012). Globalización jurídica y su impacto en el derecho interno. Opinión Jurídica, 11(22), 145-160.
Stiglitz, J. (2012). El precio de la desigualdad. El 1% de la población tiene lo que el 99% necesita. (Trad. Alejandro Pradera). Bogotá: Taurus.
Taylor, J. (2016). The underground history of American education. © Copyrigth John Taylor. Available in https://cdn.greathomeschoolconventions.com/free/Underground-History-of-America-Education.pdf.
Valencia, G., & Arango, J. (1998). La educación superior: crecimiento y desarrollo. Calidad, financiamiento y eficiencia en Colombia. Lecturas de Economía, (49), 115-163.
Vásquez, F. (2009). Impacto de la globalización en el mundo jurídico. Opinión Jurídica, 8(15), 17-28.
Walzer, M. (2001). Las esferas de la justicia. México, Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.