Profile of the strategic apprentice for the study of Differential Calculation mediated by ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.864

Keywords:

Strategic learning, Differential Calculation, metacognitive skills, information and communication technologies (ICT)

Abstract

This article presents an approximation to the characterization of the strategic student profile for the Differential Calculus course. According to the problem and the objectives that were proposed, an investigation with descriptive exploratory scope was considered, with a non-experimental type design. The results of this research helped to propose, for the future, the development of other studies linked to the implementation of the proposal of the pedagogical and didactic model mediated by information and communication technologies (ICT) that allow for the promotion of the dynamic role of the student in his/her learning process, as well as a new configuration of the teaching role from the pedagogical posture framed in teaching and strategic learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Graciela Morantes Moncada, Universidad Pontificia Bolivariana, seccional Bucaramanga

    Docente del departamento de Ciencias Básicas.

  • Jhobana Herrera Díaz, Institución Universitaria Pascual Bravo

    Diseñadora Instruccional y Pedagoga.

  • Edwin Dugarte Peña, Universidad Pontificia Bolivariana, seccional Bucaramanga

    Decano de la Escuela de Ingenierías.

References

Bausela, E. (2010). El aprendizaje autónomo en educación superior. Revista Española de Pedagogía, (247), 582-584. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=9ea2058e-7a9e-416d-ba9a-cc8689d63723%40sessionmgr4007.

Cabero, J. (2013). El aprendizaje autorregulado como marco teórico para la aplicación educativa de las comunidades virtuales y los entornos personales de aprendizaje. Teoría de la Educación, Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 133-156. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2010/201028055006.pdf.

Camarero, F., Martín del Buey, F. M., & Herrero, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12(4), 615-622. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/380.pdf.

Cipriano, M. E., & Barba, M. N. (2014). Consideraciones didácticas acerca del desarrollo del aprendizaje autónomo de la matemática en el séptimo grado de la Escuela Teresiana Santo Henrique de Ossó de la ciudad de Huambo, Angola. Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 5(5), 1-13. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=97078730&lang=es&site=ehost-live.

De Gouveia, L. (2012). Comunidades virtuales y el aprendizaje estratégico de cálculo en ingeniería. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (40), 101-113. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36823229008.

Delgado, A. M., & Oliver, R. O. (2009). Interacción entre la evaluación continua y la autoevaluación formativa: la potenciación del aprendizaje autónomo. Red-U Revista de Docencia Universitaria, (4), 1-13. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=54296684&lang=es&site=ehost-live.

Del Mastro, C. (2005). Enseñanza estratégica en un contexto virtual: un estudio sobre la formación de tutores en educación continua (tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/4758/cmv1de1.pdf?sequence=1.

Feo, R. J. (2010). Estrategias instruccionales para promover el aprendizaje estratégico en estudiantes del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 11(2), 90-112. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/410/41028422007.pdf.

García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 202-221. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev161ART12.pdf.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición, México, D. F.: Editorial McGraw-Hill.

Iranzo, M. A., Amérigo, E. R., & Camacho, C. I. (2009). Utilización de las TIC en el aprendizaje autónomo del estudiante: aplicación en la asignatura fisioterapia cardiocirculatoria. @Tic.Revista D’innovació Educativa, (3), 62-66. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=47364935&lang=es&site=ehost-live.

Klimenko, O. (2009). La enseñanza de las estrategias cognitivas y metacognitivas como una vía de apoyo para el aprendizaje autónomo en los niños con déficit de atención sostenida. Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 271-219. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/100.

Lobato, C. (2006). El estudio y trabajo autónomo del estudiante. Métodos y modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Universidad. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/279506038_VIII_EL_ESTUDIO_Y_TRABAJO_AUTONOMO_DEL_ESTUDIANTE.

Monereo, C., & Badia, A. (2013). Aprendizaje estratégico y tecnologías de la información y la comunicación: una revisión crítica. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 15-41 Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/10212/10622.

Muñoz, P., Beltrán, J. A., & López, E. T. (2009). Perfil en estrategias de aprendizaje de estudiantes de alto rendimiento en Lengua Castellana y Literatura. Revista de Altas Capacidades, 14(16), 49-75. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/FAIS/article/view/FAIS0909110049A/7684.

Paz, H. (2010). La enseñanza centrada en la resolución de problemas pone en marcha estrategias metacognitivas en la formación del estudiante de ingeniería. Revista Universidad EAFIT, 46(157), 40-54. Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/viewFile/725/648.

Pérez de Albéniz, A., Escolano, E., Pascual, M. T., Lucas, B., & Sastre, S. (2015). Metacognición en un proceso de aprendizaje autónomo y cooperativo en el aula universitaria. Contextos Educativos, (18), 95-108. Recuperado de http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=a871f780-a3ad-4668-8cbc-76bf0900d6b2%40pdc-v-sessmgr02.

Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en educación superior. Primera edición, Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.

Sierra, I. (2012). Enfoques de mediación metacognitiva para una docencia universitaria orientada al logro del aprendizaje autónomo. Panorama, 6(11), 67-87. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4780097.

Tainta, P. (2003). Enseñanza estratégica y aprendizaje autónomo: un estudio de campo a partir de entrevistas de profesores de ESO. Estudios sobre Educación, (5), 191-209. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=26304171&lang=es&site=ehost-live.

Valenzuela, R. (2000). Los tres autos del aprendizaje: aprendizaje estratégico en educación a distancia. Escuela de Graduados en Educación EGE, (2), 3-11. Recuperado de https://es.scribd.com/document/340568543/Los-tres-autos-del-aprendizaje-Aprendizaje-estrategico-en-educacion-a-distancia-pdf

Published

2019-12-09

How to Cite

Profile of the strategic apprentice for the study of Differential Calculation mediated by ICT. (2019). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 152-167. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i3.864