Organization, planning and management systems. Theoretical perspectives in school
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v2i2.85Keywords:
Planning, administration, organization, modern state, economic system, legal and political institutionsAbstract
This article aims to address the concept reflection of organization, planning and management systems as criteria to interrogate the educational context, understanding this, a set of political, economic and legal, in which each of these concepts are integrated as elements the provision of educational services. The background to move scientific category management as planning and educational organization as categories that makes up the educational system where the administration is linked to industrial processes of the capitalist system.
Downloads
References
GUTIÉRREZ GÓMEZ, R. (2001). Planeación y orientación educativa desde una visión hitorica y contextual: el caso de la UEAM. Tiempo de Educar. Revista interinstitucional de investigación educativa, 44-69.
KATZ, R. (1975). El Arte de un Administrador Efectivo. Cambidge: Harvard University.
LEMUS, L. (1975). Administración, dirección y supervición de escuelas. Buenos Aires: Kapelusz.
MÉNDEZ SÁNCHEZ, M.; OSUNA CURREA, F. y CORTÉS, J. C. (2001). ¿Cómo evaluar un PDF en gestión de calidad? En L. Tarazona de Niño, ¿Gerenciar, gestionar o dirigir instituciones educativas? Lecciones de un programa de formación permanente de directivos y docentes (pp. 21-46). Bogotá D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.
MONTSERRAT GALCERÁN, H. (2007). Reflexiones sobre la reforma de la universidad en el capitalismo cognitivo. Nómadas, 86-97.
NACIONES UNIDAS. (2004). Los Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Manual para las instituciones nacionales de derechos humanos. Nueva York y Ginebra: Naciones Unidas.
TORT I RAVENTÓS, L. (s.f.). Supervisión y administración escolar. Universidad de Barcelona:.
Disponible en http://www.raco.cat/index.php/educar/ article/viewFile/42093/90008. Consultado el 13/02/2011.
TYLER, W. (1991). Organización escolar. Madrid: Ediciones Morata S.A.
UNESCO (2010). Gestión educativa estratégica. Módulo 2. Bueno Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.