The Inclusive education for the faculty is a challenge to be met alone

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v11i2.832

Keywords:

Teaching, university, disability, pedagogy

Abstract

Introduction. In Colombia, only 4.9% of the population with disabilities has a university degree. This is what prompted this study to be conducted at Universidad Industrial de Santander and Universidad Santo Tomás de Bucaramanga, aimed at describing the perceptions of the educational community according to its interaction with students with disabilities. Methodology. Qualitative, descriptive exploratory research: 33 interviews were conducted with the academic community and analyzed following a discovery, coding and relativization process Results. Teachers experience difficulties in teaching students with disabilities, as they have no training or pedagogical tools to work with in the classroom. Their willingness and dedication to favor student learning is identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andrea Hernández-Quirama, Universidad Industrial de Santander

    Doctorado en Investigaciones Feministas Estrategias del Poder.

  • María Del Pilar Oviedo-Cáceres, Universidad Santo Tomás

    Doctorado en Salud Pública. 

References

Alcaín, E., & Medina, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 4-19.

Álvarez, P. (2012). Los planes de tutoría de carrera: una estrategia para. Revista Educar, 247-266.

Álvarez, P., Alegre de la Rosa, O., & López, D. (2012). Las dificultades de adaptación a la enseñanza universitaria de los estudiantes con discapacidad: un análisis desde un enfoque de orientación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación, 1-18.

Britten, N. (1995). Qualitative interviews in medical research. BMJ, 251-253.

Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2013). Documento CONPES Social 166. Bogotá: Consejo Nacional de Política Económica y Social.

Cotán, A. (2017). Educación inclusiva en las instituciones de educación superior: narrativas de estudiantes con discapacidad. Revista Española de Discapacidad, 43-61.

DANE. (16 de Enero de 2019). DANE. Obtenido de DANE Web site: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/discapacidad

Ferreira, C., Vieira, M. J., & Vidal, J. (2014). La atención a los estudiantes con discapacidad en las instituciones de Educación Superior. El caso de Cataluña. Revista de Investigación Educativa, 139-157.

Garabal, J., Pousada, T., Espinosa, P., & Saleta, J. (2018). Las actitudes como factor clave en la inclusión universitaria. Revista española de discapacidad, 181-198.

Garzón, P., Calvo, M., & Orgaz, M. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista española de discapacidad, 25-45.

Molina, D., Mora, F., & Sánchez, Y. (2011). Integración de los estudiantes con discapacidad en las aulas universitarias. REMO, 33-44.

Moriña, A., López, R., Melero, N., Cortés, M., & Molina, V. (2013). El profesorado en la universidad ante el alumnado con discapacidad: ¿Tendiendo puentes o levantando muros? Revista de Docencia Universitaria, 423-442.

Naciones Unidas. (25 de Enero de 2019). United Nation Human Rights. Obtenido de United Nation Human Rights: https://www.ohchr.org/en/hrbodies/crpd/pages/gc.aspx

Omaña, E., & Alzolar, N. (2017). Estrategias pedagógicas para la inclusión del estudiante con discapacidad. Educ@ción en Contexto, 83-109.

Organización Mundial de la Salud. (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. Malta: Organización Mundial de la Salud.

Sarmiento, A. (16 de Enero de 2019). Organización de Estados Iberoamericanos. Obtenido de Organización de Estados Iberoamericanos Web site: https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article8526

Taylor, S., & Bodgan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Buenos Aires: Paidos.

Tovar, K. (2015). Aproximación a las representaciones sociales de profesores universitarios sobre discapacidad visual. Revista de Investigación, 221-235.

Vargas, M., Ramos, M., Cristancho, C., & Parra, L. (2011). La Universidad Manuela Beltrán, evolucionando hacia una universidad más inclusiva. Umbral Cientifico, 39-44.

Published

2019-11-28

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

The Inclusive education for the faculty is a challenge to be met alone. (2019). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(2), 113-125. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i2.832