Sense and meaning of forced displacement of children

Authors

  • Gertrudys Torres Martínez Universidad Piloto de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v2i2.83

Keywords:

Cognition, sense and meaning, narrative, phenomenological, culture, pop psychology

Abstract

The purpose of the research was to identify the meaning and significance of forced displacement in children between six and twelve. Method, we used the phenomenological method. The population consisted of 23 children between 6 and 12 years, of both genders. Education: preschool, primary and high school grades. Place of origin: urban and rural areas of the departments of Caquetá, Tolima, Meta, Huila, Arauca, Santanderes and Caldas. The instrument used was the narrative technique and depth interviews. Results: meanings revolve around the emerging categories, these are primarily the type of interaction in the past and present level of family, school and community. Second experiences in different physical spaces: home, school and neighborhood / village / town. The third refers to the subject and experience of the output. Finally, the fourth category related to the construction of possible worlds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gertrudys Torres Martínez, Universidad Piloto de Colombia

    Psicóloga clínica. docente investigador

References

ARIZA LONDOÑO, R. (2000). Filosofía del lenguaje y teoría crítica. Traducción y adaptación del portugués del texto de Danilo Marcondes Filho "Filosofía da linguagem e teoría crítica". En Filosofía e linguagem comunicacao. Sao Paulo: Cortés editora.

BELLO, M. N. (2001). Desplazamiento forzado y reconstrucción de identidades. Bogotá: ICFES.

BRUNER, J. S. (1998). Actos del significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza editorial.

_____________. (1990). La elaboración del sentido: la construcción del mundo por el niño. Barcelona: Ediciones Paidós.

_____________. (2001). Realidad mental y mundo posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa Editorial.

BERGER y LUCKMAN (2003). Construcción social de la realidad. Madrid: Alianza Editorial.

COGOLLO et ál. (S/F). Niñas y niños que desplazados ameritan consulta psiquiatrita. Cartagena: Universidad del Norte.

ERICH EICH, E. et ál. (2003). Cognición y emoción. Bilbao: Desclee de Brower S. A.

GADANER, H. (1986). La nueva ciencia de la mente: historia de la revolución cognitiva. Barcelona: Paidós

LAMUS CANAVATE, D. (2000). Relatos de la violencia: impacto en la niñez y la juventud. Reflexión Política, enero–junio, No. 5. Universidad Autónoma de Bucaramanga: Bucaramanga.

LINAZA, J. L. (1984). Jeronome Bruner: Acción, Pensamiento y Lenguaje. Compilación de Linaza J. Madrid: Alianza psicológica.

LOZANO, F. y OSORIO, F. (1999). De víctimas de la violencia a constructores de vida. IER: Bogotá D.C.

PALACIOS, J. (2002). Impacto psicológico de la violencia política en Colombia: salud mental y redes sociales en las familias desplazadas en el Caribe.

RAMÍREZ FRANCO, M. et ál. (2002). Cuadernos pedagógicos facultad de educación. Medellín: U. de Antioquia.

SANDOVAL CALIMAS, C. (1996). Investigación cualitativa. Bogotá D.C.: ICFES.

SÁNCHEZ, R. y JARAMILLO, L. E. (1997). El proceso de desplazamiento forzado: estrategias de sobre vivencia en el oriente antioqueño. Revista

Universitas Humanística. Bogotá D.C.: Pontificia Universidad Javeriana.

TORRES MARTÍNEZ, G. (2005) Intervención psicosocial con una población desplazada por la violencia. Bogotá D.C.: Unipiloto.

_____________. (1997). Desarrollo del niño en edad escolar. 3 Ed., 3 reimpresión. Bogotá D.C.: Ediciones USTA.

VYGOTSKY (1989). El desarrollo de los procesos superiores. Barcelona: Editorial Crítica.

UNIVERSIDAD DE SAN BUENAVENTURA (2003). Identidad y dinámica psicosociales en jóvenes desplazados en proceso de restablecimiento urbano, pertenecientes a la microcomunidad revivir de los campanos. Cartagena de Indias.

Published

2011-01-02

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Sense and meaning of forced displacement of children. (2011). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(2), 62-77. https://doi.org/10.22335/rlct.v2i2.83