Didactic strategy to strengthen competence in mathematical communication through photography

Authors

  • Élgar Gualdrón Pinto Universidad de Pamplona https://orcid.org/0000-0002-4081-2092
  • Beatriz Tirado Carvajal I.E. Gonzalo Jiménez Navas, Floridablanca-Colombia
  • Adriana Ávila Zárate Universidad Autónoma de Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v11i2.827

Keywords:

Communicative competence, didactic strategy, photography, variational thinking, visualization

Abstract

We present the results of an investigation that studied the strengthening of mathematical communication skills, using photography as an instrumental mediator for learning. The study involved ninth grade students of a Colombian public institution, and it implemented a didactic unit related to variational thinking, based on the Brousseau theory of didactic situations. It was a qualitative investigation with an action-research methodological approach, theoretically supported by Eisner's approaches. The starting point was a diagnosis of the students' level of mathematical communication by means of an ICFES type test. Actions were then implemented to improve this competence by means of a didactic unit constituted by guides and workshops. The results suggest that photography is a didactic medium that allows the generation of communication processes and the linking of everyday life with mathematics, and allows students to establish regularities and properties, reproduce them through mathematical language, use notions and processes that lead them to construct representations, verify them and put them to the test. Among the conclusions, it could be established that the use of photography in mathematics classes favors students' motivation, making the classes more interesting for them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Élgar Gualdrón Pinto, Universidad de Pamplona

    Doctor en Didáctica de las Matemáticas

  • Adriana Ávila Zárate, Universidad Autónoma de Bucaramanga

    Doctorado en Educación.

References

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactiques des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathematiques, 7(2), 33-115.

Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Carr, W., & Kemmis, S. (1990). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Colorado, O. (2014). How to read a photograph without dying in the attempt [blog post]. Recuperado de https://oscarenfotos.com/2013/10/07/lectura-fotografica/

De Guzmán, M. (1996). El papel de la visualización. Ensayos de visualización en análisis matemático. Madrid: Pirámide.

Eisner, E. (1992). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2004). Didáctica de las matemáticas para maestros. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada.

Gualdrón, E. (2011). Análisis y caracterización de la enseñanza y aprendizaje de la semejanza de figuras planas (tesis Doctorado). España: Universidad de Valencia.

Gutiérrez, A. (1991). Procesos y habilidades en visualización espacial. Memorias del Tercer Congreso Internacional sobre Investigación en Educación Matemática. España: Universidad de Valencia.

Healey, D. (2016). Why your school be teaching photography. Recuperado de https://www.tes.com/news/why-your-school-should-be-teaching-photography

Martínez-López, L. G., & Gualdrón-Pinto, E. (2018). Fortalecimiento del pensamiento variacional a través de una intervención mediada con TIC en estudiantes de grado noveno. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 91-102.

MEN. (1998). Lineamientos curriculares de matemáticas. Bogotá. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_matematicas.pdf.

MEN. (2006). Estándares básicos de competencias en matemáticas. Bogotá. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-116042_archivo_pdf2.pdf.

Monroy, O. (2017). Las matemáticas en la vida diaria y la ciencia. Iberoamérica divulga. Recuperado de https://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Las-Matematicas-en-la-vida-diaria-y-la-Ciencia.

Novak, J. D., & Musonda, D. (1991). A twelve-year longitudinal study of science concept learning. American Educational Research Journal, 28, 117-153. Doi: https://doi.org/10.3102/00028312028001117.

Ordóñez-Ortega, O., Gualdrón-Pinto, E., & Amaya-Franky, G. (2019). Pensamiento variacional mediado con baldosas algebraicas y manipuladores virtuales. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 345-360.

Vasco, C. (2003). El pensamiento variacional y la modelación matemática. XI CIAEM, Brasil: Universidad Regional de Blumenau.

Vera, L. A., Allende, J. J., & Villamizar, Y. (2018). Photographs as a pedagogical tool to strengthen the reading and writing competences. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(4), 20-33. Doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i4.609.

Villa-Ochoa, J. A., Bustamante, C., Berrío, M., Osorio, A., & Ocampo, A. (2008). El proceso de modelación matemática en las aulas escolares. A propósito de los 10 años de su inclusión en los lineamientos curriculares colombianos. 9º Encuentro Colombiano de Matemática Educativa, Valledupar, Colombia. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/936/1/4Cursos.pdf.

Published

2019-11-28

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Didactic strategy to strengthen competence in mathematical communication through photography. (2019). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(2), 102-112. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i2.827