Some points key to think the challenges of the social sciences today. A look from the communication and the critical possibility of the human being
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v5i1.8Keywords:
Social sciences, communication, history, education, social, public sphere and citizenshipAbstract
The following document presents the redefinition of the role of social sciences in several dimensions. First, the subject is approached from the perspective of history. In a second step, the paper discusses the challenges of social science education. Similarly, and in a third stage, it is proposed that the social sciences have for immediate task of understanding social reality as fragmented text. In connection with the foregoing, in the letter states that this type of science should be proposed as main objective .the study of man from the public sphere and relationship with the surroundings.
Downloads
References
Arendt, H. (1958). La condición humana. Barcelona: Paidós
Acosta, E, Correa, L, Duart, J. (et al). (2008). Las competencias en la educación superior. Bogotá: MEN. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_cientifica.pdf
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: Internacional Thomson Editores.
Castells, M. (1999). La era de la información. México: Siglo XXI.
Cortina, A. (1998). Hasta un pueblo con demonios.Ética pública y sociedad. Madrid: Taurus.
Cortina, A. (1992). Ética Comunicativa. Madrid: Tauro.Freire, P. (1970). La pedagogía del oprimido. Madrid:Siglo veintiuno.
Fraser, N. (2003). ¿Redistribución o Reconocimiento? Madrid: Paideia.
García-Canclini, N. (1990). Culturas Híbridas, estrategias para entrar y salir de la modernidad. México
Grijalbo Gumucio, A. (2001). Haciendo Olas: Historias de Comunicación Participativa para el Cambio Social. New York, NY: Fundación Rockefeller.
Gustavo Gili Hoyos, G. (1986). Comunicación y Mundo de la vida.Revista Ideas y Valores, 71-72, pp. 73-106.
Hoyos G. (1997). La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en ciencias sociales: Las ciencias de la discusión.ICFES-ASCUN.
Kymlicka, W. (1997). El retorno del ciudadano. Una revisión de la producción reciente en teoría de la ciudadanía. Revista de estudios sobre el Estados y la sociedad, 3, 5-39.
Habermas, J. (1999). La inclusión del otro. Barcelona:Paidós.
Habermas, J. (1981) Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Tauros.
Habermas., J. (1968). Conocimiento e Interés. Madrid:Tauro.
Habermas, J. (1962). Historia y Crítica de la Opinión Pública: la transformación estructural de la vida pública. Barcelona
Huertas Díaz, O., Esmeral Ariza, S., & Sánchez Fontalvo, I. (2014). La Educación en Comunidades Indígenas; Frente a su proyecto de vida en un mundo globalizado. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 232-243. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.112
Laverde Rodríguez, C. (2014). Aportaciones desde una perspectiva socio-jurídica al debate del trabajo sexual femenino en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 244-262. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.124
Marín Fonseca, R., Quintero Montenegro, D., & Medina Valencia, J. (2013). El rol de la gestión del conocimiento en la implementación de un Sistema Integrado de Gestión. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 33-41. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.188
Murillo Junco, M., & Cáceres Castellanos, G. (2013). Business intelligence y la toma de decisiones financieras: una aproximación teórica. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 119-138. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.11
Páez Páez, J. (2011). Competencias presentadas por los docentes del programa de sistemas de la Escuela Tecnológica Instituto Técnico Central, con respecto al uso de las TIC. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 3(1), 56-65. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i1.106
Martín-Barbero, M (1997). De los medios a las culturas. Bogotá: Tercer Mundo.
Mattelart, A. (1995). Historia de las teorías de la comunicación. Barcelona: Paidós.
Morin, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Mouffe, Ch. (2007) Alteridades y subjetividades en las ciudadanías contemporáneas. Revista Diálogos,
, 1-7. Extraído el 01 de junio, 2008, de: http://www.dialogosfelafacs.net/75/articulo_resultado.php?v_idcodigo=37=7
Mouffe, CH. (2001). Religion, Liberal Democracy and Citizanshio. ASCA Report, Amsterdam: Asca Press
Mouffe, CH. (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Buenos Aires: Paidós.
Mouffe, Ch (1994). La democracia radical. ¿Moderna o posmoderna? Revista Foro, 24, 13-23.
Rawls, J. (1971). Teoría de la Justicia. México: Fondo de Cultura Económica.
Rawls, J. (1993). Liberalismo Político. México: F.C.E
Rodríguez, C. (2006). Tres lecciones aprendidas de los medios ciudadanos y comunitarios en Colombia.Ponencia presentada en el Encuentro Nacional de medios Ciudadanos Organizado por el Ministerio de Cultura. Bogotá, julio 11-14.
Rodríguez, C., Obregón, R., Vega, J. (2002). Estrategias de comunicación para el cambio social. Quito.
Fundación Friedrich-Ebert-Stiftung Proyecto Latinoamericano de Comunicación.
Sánchez, C. (2003). Hannah Arendt: El Espacio de la Política. Madrid: Centro de Estudios políticos y Constitucionales.
Sánchez, G. (1997). Ciudadanía con democracia o democracia virtual. En: Hilda Sábato. Ciudadanía política y formación de las naciones. México: FCE.
Schmitt, C. (1987). El concepto de lo político. Madrid: Alianza.
Vasco, C. (1990) Tres estilos de trabajo en las ciencias sociales. Documentos Ocasionales, 54. Bogotá: Cinep.
Wallerstein, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. Madrid: Siglo XXI Editores.
Zuleta, E. (1995). Educación y democracia. Bogotá:Corporación Tercer Milenio.
Zizek, S. (2004). Más allá de la democracia. La impostura Liberal. En: Slavoj Zizek (ed.). Violencia en acto: Conferencias en Buenos Aires. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.