Phonological consciousness and lecturing of third grade students of primary basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.763

Keywords:

Phonological Awareness, Writing, Reading

Abstract

This investigative study wanted to determinate the relationship between the phonological awareness and the reading – writing process in 3th grade students from an EBP school in Sincelejo. The used instruments were the Prueba de Procesamiento Fonológico to seize the phonological awareness and the PROLEC and PROESC batteries, to measure the reading – writing process. The chosen sample were 55 students (ages 8 – 10) who were the result of previous assessments on hearing, visual and cognitive competences. The data processing was processed through an analysis using the IBM statistical package SPSS 23.0.0.0 (2015), based on the tests made by Kolmogorov–Smirnov and on Pearson’s correlation. The results show a highly relevant relationship between the phonological awareness and the output in reading – writing process.

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Author Biographies

  • Marivel Montes Rotela, Universidad de Sucre
    Candidata a Doctora en Bioética, Magister en Educación, Docente del Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud.
  • Ivon Patricia Quessep Tapias, Universidad de Sucre
    Magister en Educación. Docente del programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud.
  • Lizbeth María Redondo Martínez, Universidad de Sucre
    Magister en Neuropsicología y Educación. Docente del programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud.
  • Karina Sofía Lastre Meza, Universidad de Sucre
    Magister en Neuropsicología y Educación, Magister en educación con énfasis en psicopedagogía. Docente del programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud.

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Published

2018-12-30

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Phonological consciousness and lecturing of third grade students of primary basic education. (2018). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(1), 165-174. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.763