Mediations and Citizen Competencies in youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v6i3.746

Keywords:

educational models, Skills, Pedagogical Practice, Social Representations, Common life, peace, citizenship

Abstract

The purpose of this research is to understand the discourses that teachers show in their pedagogical practice for the development of citizenship competences in primary school students of the Calasanz School, as the field of research where it is observed in breaks, that the Aggressiveness manifests itself in the students' routine discussions, evidencing the lack of emotional control on the part of children and young people who react with violence to any situation that threatens their interests. The research adopts a qualitative character, centered on a hermeneutical methodology, which allows to ask about the behavior of students in the face of certain problematic situations and of coexistence within the educational institution. The following categories were taken: Citizen Competencies standards formulated by the Ministry of National Education: Coexistence and Peace; Participation and democratic responsibility and plurality, identity and assessment of differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Blanca Mery Rolón, Institución Educativa Calasanz

    Degree in Primary and Social Education. Specialist in Democracy and Social Development. Master in Pedagogical Practices (Student).

  • Luisa Stella Paz Montes, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctor in Education.

  • Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctor in Education. Postdoctoral Imaginary and social representations.

References

Barragán, D., Gamboa, A. y Urbina, J. (2012). La práctica pedagógica: pensar más allá de las técnicas. Bogotá: Ecoe.

Contreras Álvarez, Á. (2013). El fenómeno de bullying en Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4 (2), 100-114.

Chaux, E. (2004). Competencias ciudadanas: ¿Qué son las competencias ciudadanas? Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-96635.html.

Chaux, E., Lleras J. y Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. Bogotá: MEN Ediciones Uniandes.

Fernández, B. (2010). La competencia comunicativa como base del desarrollo de la competencia social y ciudadana en el aula. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10, (2), 1-24.

García Cívico, J. (2010). La integración social de la persona inmigrante en España: Norma y realidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 25-39. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.65

Huertas Díaz, O., Esmeral Ariza, S., & Sánchez Fontalvo, I. (2014). La Educación en Comunidades Indígenas; Frente a su proyecto de vida en un mundo globalizado. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 232-243. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.112

Laverde Rodríguez, C. (2014). Aportaciones desde una perspectiva socio-jurídica al debate del trabajo sexual femenino en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 244-262. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.124

Martínez, T. (2009). Ciudad, localidad y escuela. Bogotá: Secretaria de Educación.

Martínez, M. (2010). ¿En qué ciudadanía creen los jóvenes? Creencias, aspiraciones de ciudadanía y motivaciones para la participación sociopolítica. Revista Psykhe, 19, (2), 25-37. Recuperado de: http://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v19n2/art04.pdf.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Bogotá: El Ministerio.

Reyes Ruiz, L., & Castañeda Carranza, E., & Pabón Castro, D. (2012). “Causas psicosociales de la deserción universitaria”. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4 (1), 164-168.

Roncancio Parra, N., & Espinosa, H. (2010). Un breve acercamiento a la formación de los semilleros de investigación. Precisiones acerca de algunas diferencias entre la formación investigativa y la investigación formativa. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 2 (1), 152-157.

Vergel, M., Gallardo, H. & Martínez, J. (2014). Factores asociados al rendimiento académico en estadística de estudiantes de administración pública. Bogotá: Colección Pedagogía Iberoamericana.

Vivas Barrera, T., & Pulido Ortiz, F., & Cubides Cárdenas, J. (2013). Perspectivas actuales para el estudio de los derechos humanos desde sus dimensiones. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 5 (1), 97-118.

Published

2015-12-21

Issue

Section

Case studies

How to Cite

Mediations and Citizen Competencies in youth. (2015). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(3), 105-114. https://doi.org/10.22335/rlct.v6i3.746