GeoDat@Urban: Strategy for the production of urban and architectural projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v10i3.744

Keywords:

GeoDat@Urban, Pedagogical Strategy, architecture, data, information, Big Data, Urban Calculus, Socio Epistemology

Abstract

The geometrization of urban indicators for the development of competences in architecture students for the presentation of urban-architectural projects with contextualized arguments using as a method the application of the pedagogical strategy GeoDat @ Urbano in a population determined by the students of the subject Design Workshop 5 of the architecture program of the University, as a result of which the scope achieved in terms of intrapersonal and interpersonal competences is evidenced by taking elements of theoretical postulates of the mathematical socioepistemology for the improvement in the results in the evaluation of each proposal of urban-architectural intervention. As a conclusion, the improvement in the argumentation of the urban proposals based on analysis of data systems and contextualized information of the project to intervene in the city is observed in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julio Alfredo Delgado Rojas, Universidad Francisco de Paula Santander

    Arquitecto. Magister en Educación Matemática

  • Carlos Sebastián Gómez Vergel, Universidad de Los Andes

    Ingeniería Electrónica 

  • Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctora en Educación. Postdoctora en Imaginarios y representaciones sociales

References

Cadahia, M. L. (2015). Speculative thought from a contemporary perspective: Hegel and difference philosophy. [El pensamiento especulativo en clave contemporánea: Hegel y la filosofía de la diferencia] Daimon, (64), 23-34. doi:10.6018/daimon/168191

Calame, C. (2014). Interpretation and translation of cultures: The categories of thought and anthropological discourse. [Interpretación y traducción de las culturas: Las categorías del pensamiento y discurso antropológicos] Synthesis (Argentina), 20, 227-254. Retrieved from www.scopus.com

Cantoral, R., Reyes, D., & Montiel, G. (2014). Socioepistemología, Matemáticas y Realidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 91-116.

Castaldo, B. (2012). Geometría y método en diseño gráfico: del paradigma Newtoniano a la Teoría General de Sistemas, el Caos y los Fractales. Arte, Individuo y Sociedad, 269-282.

Cordero, F., & Flores, R. (2007). El uso de las gráficas en el discurso matemático escolar. Un estudio socioepistemológico en el nivel básico a través de libros de texto. Relime, 7-38.

Delgado, J. M. G. (2015). Front the sense of reality to the reality of sense haber as a common core to heidegger and zubiri. Pensamiento, 71(266), 287-307.

Ette, O. (2016). Estudios del espacio. pensamiento nómada: La ciencia viva de alexander von humboldt. Insula, (829-830), 18-20.

Farfán, R. (2016). Socioepistemología y ciencia. Madrid: Gedisa.

Lacasta, M. (2010). Geometría y complejidad: la irrupción de un paradigma entre 1969 y 1973. Barcelona: Universidad de Cataluña.

Vergel, M., Zafra, S., & Martínez, J. (2017). Cúcuta y su Avenida Guaimaral: Espacio público, historia y calidad de vida de sus habitantes. Alemania: ECSC-EC-EAEC. 254.

Vergel Ortega, M. Rincón Leal, O.L., Salazar Torres, J.P. (2017). Perspectives and Mathematical Thinking from Learning Communities. En Prácticas Pedagógicas. Venezuela: Universidad Del Zulia Luz. 1002 - 1013

Zúñiga, C. (2016). Investigación acción participativa: Un enfoque de generación del conocimiento. . Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático, 9.

Published

2018-07-01

How to Cite

GeoDat@Urban: Strategy for the production of urban and architectural projects. (2018). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(3), 163-171. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i3.744