Critical thinking and its benefits for the teaching and practice of management
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.694Keywords:
Manners of being, critical thinking, business schools, administration teaching, Way of being critic, administration learning, research in administrationAbstract
Critical thinking and their skills should be a fundamental component of university education; especially in the administration. The document will analyze the skills and abilities of critical thinking and its usefulness for teaching, research and professional performance in business administration. In the end it is concluded that critical thinking could be manifested as the sixth way of being of managers in organizations; way of being critical. And it is suggested to delve into studies that seek their full implementation and development in this field of knowledge.
Downloads
References
Acosta B., L. S. (2017). Consumo colaborativo: Una reflexión sobre su introducción desde el neoinstitucionalismo (pp. 30-36). Presentado en Congreso Reflexiones Sobre Administración. Tendencias actuales de investigación Administrativa, Palmira: Universidad Pontificia Bolivariana. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/323596926_Consumo_colaborativo_Una_reflexion_sobre_su_introduccion_desde_el_neoinstitucionalismo
Acosta B., L. S., Rodriguez B., L. C., & Londoño-Cardozo, J. (2018). El retorno de Veblen en el contexto de las nuevas instituciones. Revista Ensayos, 10, 173-180.
Agredo Tobar, J. A., & Burbano Mulcue, T. (2013, noviembre 11). El pensamiento crítico, un compromiso con la educación. Universidad de Manizales. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/792
Alvarado Tovar, P. E. (2014). El desarrollo del pensamiento crítico: una necesidad en la formación de los estudiantes universitarios. Didac, 64, 10-17.
Bédard, R. (1995). Les fondements philosophiques de la direction (Thèse (Ph.D.)). Université de Montréal, Montréal.
Bédard, R. (2002). Los cuatro Modos de Ser: teoría y aplicaciones a la gestión. HEC-Montréal, Groupe Humanisme et Gestion.
Bruner, J. (1998). El desarrollo de los procesos de representación. En J. L. Linaza & J. Bruner, Acción, pensamiento y lenguaje (01a edición, pp. 119-128). Madrid, España: Alianza editorial.
Calderón Hernández, G., & Castaño Duque, G. A. (2005). Investigación en administración en América Latina: evolución y resultados. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/8477/
Calderón Hernández, G., Castaño Duque, G. A., Lozada Barahona, N. E., Gutiérrez Vargas, L. M., Pérez Herrera, P. A., & Posada Bernal, R. (2014). Generación de conocimiento en los grupos élite de investigación en administración en Colombia. Bogotá, D. C: Universidad Nacional de Colombia. Vicerrectoría de investigación: Asociación Colombiana de Administración de Empresas (ASCOLFA).
Calderón Hernández, G., Gutiérrez Vargas, L. M., & Castaño Duque, G. A. (2017). La investigación en las facultades de administración de Colombia. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 42-55. https://doi.org/10.22507/rli.v14n1a3
Castaño Duque, G. A., Calderón Hernández, G., & Posada Bernal, R. (2014). Perfiles y tipologías del investigador en administración en Colombia y su producción científica. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 24(52), 45-58. https://doi.org/10.15446/innovar.v24n52.42505
Chanlat, A. (1995). Modos de pensamiento y comunicación. HEC-Montréal, Groupe Humanisme et Gestion.
Chanlat, A., & Bédard, R. (1990). La gestion, une affaire de parole. En J.-F. Chanlat, L’Individu dans l’organisation: les dimensions oubliées (première édition, pp. 79-100). Canada: Presses de l’Université Laval.
Coase, R. (1996). La naturaleza de la empresa. En O. Williamson & S. Winter, La Naturaleza de la Empresa: Orígenes, Evolución y Desarrollo (pp. 9-26). Mexico: Fondo de Cultura Económica.
Contreras, F. G., Piñones, M. A., & Hidalgo, C. V. (2014). Innovaciones teóricas en administración: una sinóptica mirada diacrónica. Prisma Social: revista de investigación social, (12), 688-707.
Dávila, C. (2001). Teorías organizacionales y administración. Enfoque crítico (Segunda Edición). Bogotá, Colombia: Editorial Presencia LTDA.
de Fátima, Y., & Elías, S. (2004). Promoviendo el pensamiento crítico y creativo en la escuela. UMBRAL. Revista de Educación, Cultura y Sociedad, IV(7), 115-120.
Dewey, J., Caparrós, A., & Galmarini, M. G. (1989). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo (Primera ed.). Buenos Aires: Paidos.
Drucker, P. F. (2014). La administración en una época de grandes cambios. (M. I. Merino, Trad.) (Primera). México: Penguin Random House.
Duarte, N. (2017). Teoría crítica y educación. DIALÉCTICA, 2(13), 35-47.
Ennis, R. H. (1987). A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities. En J. B. Baron & R. J. Sternberg, Teaching thinking skills: Theory and practice. (First ed., pp. 9-26). New York, NY, US: W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co.
Facione, P. A. (1990a). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary. American Philosophical Association. Recuperado de https://genunpal.page.link/ozwZ
Facione, P. A. (1990b). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Research Findings and Recommendations. American Philosophical Association. Recuperado de https://philarchive.org/archive/FACCTA
Facione, P. A. (1997, 2002). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Insight Assessment. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Furedy, C., & Furedy, J. J. (1985). Critical thinking: Toward research and dialogue. New Directions for Teaching and Learning, 23, 51-69. https://doi.org/10.1002/tl.37219852307
Giraldo López, A. R. (2018). La influencia de la malla curricular en la formación investigativa en programas de administración en Colombia (Tesis pregrado (administración de empresas)). Universidad Nacional de Colombia sede Palmira, Palmira, Valle del Cauca.
Giraldo López, A. R., Tello-Castrillón, C., & Londoño-Cardozo, J. (2018). Influencia de la malla curricular en la formación investigativa en programas de administración en Colombia. Manuscrito inedito, Palmira, Valle del Cauca.
Hawes, G. (2003). Pensamiento crítico en la formación universitaria. Universidad de Talca Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional.
Hernández Madroñero, I., Londoño-Cardozo, J., & Pineda-Henao, E. F. (2018). Clasificación de grupos de investigación en administración de los mejores programas de administración de Colombia. Revista Ensayos, 10, 181-193.
León Monteblanco, L. C. (2006). Guía para el desarrollo del pensamiento crítico (Primera ed.). Lima: Ministerio de educación del Perú. Recuperado de http://alfpa.upeu.edu.pe/tecnicas/libros/Guiapensamientocritico.pdf
Lipovetsky, G., & Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. (A.-P. Moya, Trad.) (Segunda ed.). Barcelona: Editorial Anagrama S.A.
Lombana, J., Cabeza, L., Castrillón, J., & Zapata Domínguez, Á. (2014). Formación en competencias gerenciales. Una mirada desde los fundamentos filosóficos de la administración. Estudios Gerenciales, 30(132), 301-313. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.017
Londoño-Cardozo, J. (2018). Educación para emprender ¿práctica o teoría? Revista Argentina de Investigación en Negocios, 4(1), 97-106.
Londoño-Cardozo, J., & Hernández Madroñero, I. (2018). El problema de los conceptos científicos en la clasificación de las organizaciones. En C. Tello Castrillón & E. F. Pineda-Henao, Conjeturas organizacionales. Fundamentos para el estudio de la organización (Primera, pp. 103-128). Colombia: Editorial Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/69893/
López Aymes, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e investigación, 22, 41-60.
Marciales Vivas, G. P. (2003). Pensamiento crítico: diferencias en estudiantes universitarios en el tipo de creencias, estrategias e inferencias en la lectura crítica de textos (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
Marín-Idárraga, D. A. (2005). La enseñanza de las teorías de la administración: limitantes epistémicos y posibilidades pedagógicas. Innovar, 15(26), 43-58.
Marín-Idárraga, D. A. (2012). Consideraciones epistemológicas en torno al carácter científico de la administración. Innovar, 22(46), 39.
Marín-Idárraga, D. A. (2013). La conformación del currículo en Administración: un estudio desde el isomorfismo institucional. Estudios Gerenciales, 29(129), 466-475.
Marulanda, L. F., Rivera, V. C., & Pineda-Henao, E. F. (2018). Sócrates y Nicomaquides: sobre la discusión de la universalidad y la particularidad de la práctica administrativa. Ensayos: Revista de Estudiantes de Administración de Empresas, 10(1).
Melgar Segovia, A. (2000). El pensamiento: una definición interconductual. Revista de Investigación en Psicología, 3(1), 23-38.
Mendoza Guerrero, P. L. (2015). La investigación y el desarrollo de pensamiento crítico en estudiantes universitarios (Tesis Doctoral). Universidad de Málaga, Málaga, España. Recuperado de https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11883/TD_MENDOZA_GUERRERO_Pedro_Luis.pdf?sequence=1
Monrroy, L. (2011). Hacia una educación en administración para América Latina. Cuadernos de Administración, 15(23), 5-20. https://doi.org/10.25100/cdea.v15i23.178
Morín, E. (1992). El método IV: Las ideas. (A. Sánchez, Trad.) (Tercera ed.). Madrid, España: Edicione Cátedra S.A.
Ocampo-Salazar, C. A., Gentilin, M., & Gonzales-Miranda, D. R. (2016). Conversaciones sobre administración y organizaciones en Latinoamérica. Un énfasis en el estado actual de la investigación y la educación. Cuadernos de Administración, 29(52), 13-51. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao29-52.caol
Ortega González, M. S. (2016). Los cambios paradigmáticos según Kuhn desde el enfoque de la disciplina administrativa. Ensayos. Revista de los Estudiantes de Administración de Empresas, 9(1).
Ortega González, M. S. (2018). Cuestiones paradigmáticas en las modas administrativas. En C. Tello Castrillón & E. F. Pineda-Henao, Conjeturas organizacionales: fundamentos para el estudio de la organización (Primera Edición, pp. 129-148). Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Paul, R., & Elder, L. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico. Recuperado de https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf
Pineda-Henao, E. F. (2011). El problema ontológico de la gestión del conocimiento y las organizaciones: una apreciación crítica del error categorial. Ensayos. Revista de los Estudiantes de Administración de Empresas, 4(1), 14-28.
Pineda-Henao, E. F. (2012). Filosofía de la ciencia aplicada a la administración. Revista Ensayos, 5(5), 177-192.
Pineda-Henao, E. F. (2013). La praxis administrativa y el orden. Una noción de la práctica administrativa como ordenación instrumental, sistemática e intencional de las organizaciones. Ensayos. Revista de los Estudiantes de Administración de Empresas, 6(1), 11-28.
Pineda-Henao, E. F. (2014a). Ontología de la administración: Una aproximación a la práctica administrativa como hecho institucional. Ensayos. Revista de los Estudiantes de Administración de Empresas, 7(1), 122-143.
Pineda-Henao, E. F. (2014b). Una fundamentación ontológica de la práctica administrativa como técnica social ordenadora institucionalizada (Tesis pregrado). Universidad Nacional de Colombia, Palmira, Valle del Cauca. Recuperado de https://goo.gl/TfCqJp
Pineda-Henao, E. F. (2015). Algunas distinciones conceptuales entre ciencia y tecnología para el problema del estatus de la administración. En J. G. Carvajal, Encuentro de la Red en Filosofía, Teoría y Educación en Administración (pp. 10-19). Manizales, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de https://goo.gl/bixXJS
Pineda-Henao, E. F. (2018a). Administración y organizaciones: una mirada más allá de las fronteras de lo instrumental. En C. Tello Castrillón & E. F. Pineda-Henao, Conjeturas organizacionales: fundamentos para el estudio de la organización (Primera Edición, pp. 31-54). Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Pineda-Henao, E. F. (2018b). Sobre la formación investigativa: diagnóstico comparativo del programa de Administración de la Universidad Nacional de Colombia Sede Palmira (Tesis (Maestría en Administración)). Universidad Nacional de Colombia, Palmira, Valle del Cauca.
Pineda-Henao, E. F., & Londoño-Cardozo, J. (2018). Clasificación de los mejores programas de pregrado de Administración en Colombia según criterios de investigación: periodo 2016-2017. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 47-62. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8506
Pineda-Henao, E. F., & Tello Castrillón, C. (2018). ¿Ciencia, técnica y arte?: análisis crítico sobre algunas posturas del problema del estatus epistemológico de la Administración. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(4), 112-130.
Real Academia Española. (2014). Pensamiento. Diccionario de la lengua española Edición del Tricentenario (23a Edición). Madrid. Recuperado de http://dle.rae.es/srv/fetch?id=STXDsjX
Revista El Educador. (2008). Los orígenes del pensamiento crítico, su situación actual en el mundo y ventajas que ofrece. Revista El Educador. La revista de educación, 4(14), 4-6.
Reyes Ponce, A. (2004). Administración de empresas: teoría y práctica. México: Limusa.
Roca Llobet, J. (2013). El desarollo del Pensamiento Crítico a través de diferentes metodologías docentes en el Grado en Enfermería (Tesis Doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
Sábato, E. (2003). La resistencia (Primera Ed. Octava reimpresión). Colombia: Seix Barral.
Salcedo Serna, M. A. (2018). Tres modelos de racionalidad científica y sus implicaciones en los objetivos de investigación. En C. Tello Castrillón & E. F. Pineda-Henao, Conjeturas organizacionales: fundamentos para el estudio de la organización (Primera Edición, pp. 55-78). Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Salcedo Serna, M. A., Londoño Cardozo, J. D., & Hernández Madroñero, I. (2017). Tendencias de formación posgradual y áreas de investigación en Administración de Empresas. Estudio comparativo en América. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 9(2), 134-150. https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.442
Searle, J. (1997). La construcción de la realidad social. (A. Doménech, Trad.) (Primera ed.). España: Paidós.
Searle, J. (2010). Making the social world: The structure of human civilization (First ed.). Oxford: Oxford University Press.
Spicer, K.-L., & Hanks, W. E. (1995). Multiple Measures of Critical Thinking Skills and Predisposition in Assessment of Critical Thinking. (p. 11). Presentado en 81st Annual Meeting of the Speech Communication Association, San Antonio, Texas: Institute of education sciencie. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED391185.pdf
Tello Castrillón, C. (2009). Abordaje de conceptos sobre la organización (Primera). Palmira: Editorial Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/323797279_Abordaje_de_conceptos_sobre_la_organizacion
Tello Castrillón, C. (2018). El concepto de organización, tan cerca y tan lejos. En C. Tello Castrillón & E. F. Pineda-Henao, Conjeturas organizacionales: fundamentos para el estudio de la organización (Primera Edición, pp. 79-102). Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Thompson Johansen, J. (2003). Concluding with a synthesis. Business Communication Quarterly, 66(1), 41-46. https://doi.org/10.1177/108056990306600105
Thomson, G. (2002). Introducción a la práctica de la filosofía. (P. R. Arango Giraldo, Trad.) (Primera ed.). Bogotá, Colombia: Panamericana Editorial.
Tomás-Miquel, J.-V., Expósito-Langa, M., & Sempere-Castelló, S. (2014). Determinantes del rendimiento académico en los estudiantes de grado. Un estudio en administración y dirección de empresas. Revista de investigación educativa, 32(2), 379-392.
Valencia Castro, J. L., Tapia Vallejo, S., & Olivares Olivares, S. L. (2016). La simulación clínica como estrategia para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de medicina. Investigación en Educación Médica, 8. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.08.003
Vélez Cardona, W. (2018). Estudios generales y formación profesional en una sociedad global basada en conocimientos. En A. de Castro & E. Colpas, Reflexiones sobre los estudios generales en la educación superior (primera ed., pp. 105-119). Bogotá, Colombia: Universidad del Norte. Recuperado de https://genunpal.page.link/Tuvh
Zapata Domínguez, Á. (2009). El modo de ser cínico de los dirigentes. Cuadernos de Administración, 49, 81-92.
Zarzar Charur, C. A. (2015). Métodos y Pensamiento Crítico 1 (Primera ed.). México: Grupo Editorial Patria.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.