Social representations in the interaction with students of the Inga tribes
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i4.664Keywords:
Educational model, Competencies, cultural representations, Coexistence, citizenshipAbstract
Citizen competences as a transversal axis in education in Colombia have had a characteristic development within the pedagogical practices in the different educational levels. The purpose of the research was to understand the pedagogical practices and the social representations that emerge in the classroom and outside of it by teachers and university students belonging to the Inga tribe, around the development of Citizen Competencies. The research is part of the qualitative approach based on the hermeneutical ethnographic method, a valid tool for understanding the meanings given in a historical moment. Emerging categories are framed within the scope of the Citizen Competencies standards, coexistence and peace; participation and democratic responsibility and plurality, identity and assessment of differences, likewise, categories emerge in housing, roles in communication, work. Conclusion: education for life, the preservation of health and nature, is an emerging family associated with coexistence, communication, the transfer of knowledge and society in interaction with students of the Inga tribe
Downloads
References
Beloff, M., & Clérico, L. (2016). The right to dignified living conditions and the situation of vulnerability in the decisions of the inter-american court. [Derecho a condiciones de existencia digna y situación de vulnerabilidad en la jurisprudencia de la corte InterAmericana] Estudios Constitucionales, 14(1), 139-178. doi:10.4067/S0718-52002016000100005
Canal, A., Mosquera, J. y Flórez, C. (2012). Estrategias para la mitigación de la violencia homicida en la fronteriza ciudad de Cúcuta. Revista Luna Azul, 1 (38), 297-317.
Chaux, E. (2005). Estándares básicos de competencias ciudadanas: estructura y proceso de construcción. Taller Internacional de Formación en Competencias Ciudadanas, Ministerio de Educación Nacional. Bogotá: OEA. Oficina de Educación, Ciencia y Tecnología.
Chaux, E., Lleras J. y Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. Bogotá: MEN Ediciones Uniandes.
Díaz-Aguado, M. (2001). Convivencia escolar & prevención de la violencia. Recuperado de: http://eoepsabi.educa.aragon.es/descargas/G_Recursos_ orientacion/g_2_accion_tutorial/g_2_3.materiales_varios/01.Prevencion_violencia.pdf
Herrera, H. E. (2014). Aristóteles y carl schmitt sobre el derecho natural. Kriterion (Brazil), 55(129), 205-222. doi:10.1590/S0100-512X2014000100012
Jiménez, R. (2013). Is it posible to teach to law students persuasion using metadiscourse? A teaching experience. [¿se Puede Enseñar a Persuadir a los Alumnos de Derecho con el Metadiscurso? Una propuesta docente] Revista De Llengua i Dret, 59, 42-58. doi:10.2436/20.8030.02.3
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Editorial Trillas.
Mockus, A. (2004). ¿Por qué competencias ciudadanas en Colombia?, Revista Electrónica: Al Tablero, 1, (27), 1-2.
Mora, M. (2012). Universidad y formación para la ciudadanía. Recuperado de: http://entretextos.leon.uia.mx/numeros/05/entretextos05-art06.pdf)
Moscovici, S. (1979). El sicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Martínez, M. (2010). ¿En qué ciudadanía creen los jóvenes? Creencias, aspiraciones de ciudadanía y motivaciones para la participación sociopolítica. Revista Psykhe, 19, (2), 25-37. Recuperado de: http://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v19n2/art04.pdf.
Soriano, E. (2007). Competencias ciudadanas en el alumnado de segundo ciclo de educación. Secundaria obligatoria de Almería. Revista de Investigación educativa, 24, 1, 119-146. Recuperado de: http://revistas.um.es/rie/article/ view/97331.
Soriano, E. (2007). Educación para la convivencia intercultural. Madrid: La Muralla.
Perry Cruz, E. (sf) Representaciones sociales para una investigación en ciencias de la educación. Recuperado de: enlaceducativo.com.mx/numero/2/ problemas pedagógicos/representaciones. pdf. Diciembre 21/2013.
Ríos, C. (2000). Ciudadanos del mundo. Hacia una Teoría de la Ciudadanía, 12, 28, 119-123.
Williamson, G., & Navarrete, S. (2014). Cooperación internacional y educación intercultural bilingüe en chile :Cuatro casos en la educación superior. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 19(60), 19-43.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.