The transversality curriculum in the pedagogical projects: The «Ced Morista» case in Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v2i1.66Keywords:
Transversality, curriculum, dialogue of knowledge, participation, educational projects, education, Colombian education systemAbstract
This article looks into showing the general aspects of relations among curriculum, projects, participation and transversality to establish the possibilities to construct dialogue of knowledge among the members of the entire educational community.
Therefore, it shows how the coexistence of the educational projects in the curriculum by subjects makes the teacher link to a set of proposals and activities that go beyond the class time, in order to consolidate knowledge for the students that transcend the academic aspects by developing it in the different contexts and social groups they belong.
Downloads
References
BALBÍN, J. (1990). El diálogo de saberes: una búsqueda. Aportes (33), 41-49.
BALL, S. (1991). La gestión como tecnología moral, un análisis ludista de . En S. Ball, Foucault y la educación. Disciplinas y Saber (págs. 155 - 168). Morata: Madrid.
BOLÍVAR, A. (1996). Límites y problemas de la transversalidad. Revista de educación , 23-63.
BONILLA E, R. P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá D.C: Norma.
CASTELLANO, A. M. (2004). La construccion de la planificación popular: diálogo de saberes. Espacio Abierto , 75-96.
DA SILVA, T. T. (2001). Espacios de identidad. España: Octaedro.
FREIRE, P. (1970). La pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva.
GÓMEZ MENDOZA, M. A. (Mayo de 2000). Análisis de contenido cualitativo y cuantitativo: Definición, clasificación y metodología. Recuperado el 10 de Enero de 2010, de Universidad Tecnológica de Pereira: http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev20/index.htm
GRUPO L.A.C.E. (1999). Introducción al estudio de caso en Educación. Cádiz: Universidad de Cádiz.
KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Ediciones Paidos.
LENOIR, I. (2004). La interdisciplinariedad: por un matrimonio abierto de la razón, de la mano y del corazón. Revista Iberoamericana de educación .
LÓPEZ ARANGUREN, E. (1986). El análisis de contenido. En García, F. El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación (págs. 365-396). Madrid: Alianza Editorial.
MAGENDZO, A. (2003). Transversalidad y Currículum. Bogotá D.C: Magisterio.
MAGENDZO, A. (2004). Formación ciudadana. Bogotá D.C: Magisterio.
MAGENDZO, A. (2005). Currículum y transversalidad: una reflexión desde la práctica. Revista Internacional Magisterio. Educación y pedagogía, 28-33.
MIÑANA, C. (2000). Interdisciplinariedad y currículo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
PEREZ LUNA, E. & Alfonzo Moya, N. (2008). Diálogo de saberes y proyectos de investigación en la escuela. Educere, 455-460.
PICAZO LAHIGUERA, C.; ZORNOZA ABAD, A. & PEIRÓ SILLA, J. M. (2009). Los procesos de participación social y participación orientada a la tarea y el aprendizaje como antecedentes de la cohesión grupal. Una perspectiva longitudinal. Psicothema, 274-279.
POSADA ESCOBAR, J. J. (2001). Notas sobre comunidad educativa y cotidianidad escolar. Bogotá D.C.: Universidad Nacional de Colombia.
POSADA ESCOBAR, J. J. (1997). Participación comunitaria e interculturalidad en la escuela pública. Pedagogía y Saberes (10), 15-24.
POSADA ESCOBAR, J. J. (s.f.). Propuesta de programa del curso una metodología de proyectos.
QUIROGA RAMÍREZ, J. P. (2010). La transversalidad curricular como espacio para el diálogo de saberes en las instituciones educativas de Bogotá D.C. Bogotá D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.
TAYLOR, S. & BOGDAN, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Editorial Paidós.
TEDESCO, J. C. (1996). Los desafíos de la transversalidad en la educación. Revista de educación, 7-21.
TORRES, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículo integrado. Madrid: Morata.
TRAVÉ GONZÁLEZ, G. (1999). Superar la disciplinariedad y la transversalidad simple: hacia un enfoque basado en la educación global. Investigación en la escuela, 5-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.