School success, attitude towards science and interpersonal relations
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i4.651Keywords:
school success, interpersonal relationships, academic performanceAbstract
Students who are excellent in their academic performance face challenges and difficulties associated with the social relationships they develop when living within the school environment. In similar studies, there are limitations such as the identification of the variables involved without reaching the level of correlation in the educational experience. The main objective of this research is to evaluate the impact of high academic performance on the interpersonal relationships of young adolescents in the I.E. College of the Sacred Heart of Jesus. The methodology used responds to the mixed approach, in the quantitative field follows a correlational method, from the qualitative field follows an ethnographic method, is designed for three phases and applies the instruments of the Davis empathy test (IRI), interview and non-participant observation. The results obtained show that there is a significant relationship between the academic success of the students and the quality of the relationships they have with their classmates, in general they tend to be less emotional and interested in cultivating significant bonds. Nowadays it is essential to consider in a holistic way the educational experience of the new generations, especially before the possibility of forming integral and well-being human beings that can be assertive in front of the obstacles of the future.
Downloads
References
Bedia, M; Castillo, L. (2010). Hacia una teoría de la mente corporizada: la influencia de los mecanismos sensomotores en el desarrollo de la cognición. Ánfora, 17(28), 101-124.
Castanyer, O. (2010). Asertividad: expresión de una sana autoestima. 31ª edición Bilbao (ES): Desclée de Brower.
Castaños, S., Reyes, I., Rivera, S., & Díaz, R. (2011). Estandarización del inventario de asertividad de Gambrill and Richey - II. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 29(1), 27-50.
Choque R; Chirinos, J. (2009). Eficacia del Programa de Habilidades para la Vida en Adolescentes Escolares de Huancavelica, Perú. Revista Electrónica de Salud Pública, 11(2), 169-181.
Covarrubias, C., Mendoza Lira, M. (2015). Sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos desde las perspectivas de género y experiencia. Estudios Pedagógicos, XLI (1), 63-78.
Covington, M.V. (2000). Goal Theory, Motivation, and School Achievement: An Integrative Review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200.
Dodge, K.; Garber, J. (1991). “Domains of Emotion Regulation”. En: J. Garber y K. Dodge (Eds). The development of emotion regulation and dysregulation 3-14 New York: Cambridge University Press.
Duek, C. (2010). Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(3) 799-808. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77315155002
Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1 (2), 0.
García Legazpe, F. (2008). Motivar para el aprendizaje desde la actividad orientadora. Madrid: CIDE.
Hallinger, P., & Heck, R. (2014). Liderazgo colaborativo y mejora escolar: Comprendiendo el impacto sobre la capacidad de la escuela y el aprendizaje de los estudiantes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (4), 71-88.
Maluenda Albornoz, J., Navarro Saldaña, G., Varas Contreras, M. (2017). Asertividad: Diferencias de sexo en estudiantes universitarios chilenos medidas a través del Inventario de Gambrill y Richey. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16 (31), 55-68.
Martí, E. (2003). Representar el mundo externamente. La construcción infantil de los sistemas externos de representación. Madrid: Antonio Machado.
Martínez-Otero, V. (2007). Los adolescentes ante el estudio. Causas y consecuencias del rendimiento académico. Madrid: Fundamentos.
Mattelart, A. (2003). Entrevista con Armand Mattelart. Sociedad de la información y proyecto intelectual. Revista Signo y Pensamiento 22 (43) Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3652
Mayne, J. (2001). Emotions and Health. En MAYNE, T, y G. BONANNO. Emotions. 361-397. The Guilford Press: New York.
Ministerio de Educación Nacional, MEN (2008). Diez Claves para asegurar el éxito escolar de los niños. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-74968.html
Montoya Lozano, A; (2006). Humanización de las relaciones interpersonales en las organizaciones. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 24 (1) 53-67. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90900206
Murillo Torrecilla, F. (2003). La investigación sobre eficacia escolar en Iberoamérica: revisión internacional del estado del arte, Bogotá: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Centro de Investigación y Documentación Educativa, Convenio Andrés Bello.
Naranjo Pereira, M L; (2008). Relaciones interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conducta asertivas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8(2) 1-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44780111
Olivera, J; Braun, M; Roussos, A J; (2011). Instrumentos Para la Evaluación de la Empatía en Psicoterapia. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 20 (1) 121-132. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281922823003
Pérez Gómez, Á. (2012). La etnografía como método integrativo. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41 (2), 421-428.
Pozo, J. (2005). Aprendices y Maestros Madrid: Alianza S.A.
Rendón Arango, M. (2007). Regulación emocional y competencia social en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 3 (2), 349-363.
Sierra, R. (1989). Técnicas de investigación social, teoría y ejercicios (8ª ed.). España: Paraninfo S.A.
Tomás-Miquel, J; Expósito-Langa, M; Sempere-Castelló, S. (2014). Determinantes del rendimiento académico en los estudiantes de grado. Un estudio en administración y dirección de empresas. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 379-392.
UNESCO. (2008). Eficacia Escolar y Factores Asociados. [En línea]. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163174s.pdf
Vergel, M. Parra, H. Zafra, L. (2018) Modelo para evaluar la pertinencia de programas en educación superior. Alemania: EAE.
Voss, K.E., Spangenberg, E.R. Y Grohmann, B. (2003), Measuring the Hedonic and Utilitarian Dimensions of Consumer Attitude. Journal of Marketing Research, 40, 310-320
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.