Epistemological conception of the role of the media in education
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i3.630Keywords:
Media, education, current legislation, co-responsibility, mass society, culture and changeAbstract
The media represent, together with education, one of the forces of change of the universal society. The recent years have imposed modalities and technologies that raise their influence, instantaneity and geographic penetration or reach, to turn them into fundamental axis. That media power is conceived, although it is not a current reality for now, as a valuable tool to strengthen the educational process, through the production of news, reports, interviews, spaces, documentaries and programs that reinforce teaching originated in the classroom; that revalue the importance and validity of the training process; and strengthen the values of both nationality and individual personality; and taking into account that ninety percent of Venezuelan households have television sets and eighty four percent of radio receivers. The two areas are detailed in their origin and as processes, to make their importance sit down. The particular media situation is analyzed in the Municipality of Zea, Mérida State, where there are two radio stations and one television station, in addition to primary, secondary and higher schools. Teachers with management positions, media directors and producers are the key informants. It is located within the qualitative paradigm and the ethnographic method. The information was analyzed by means of triangulation and interpretation based on the design of Bahamonde and carried out in two moments, the first with the double entry Alpha Matrix that gave the synthesis of the relevant social phenomenon, expressed in graphic one. The second, with the Beta Matrix generating the theoretical Projection expressed in Graph two. All with the aim of generating the epistemological conception of the role of the media embodied in the conclusions and contributions of the research.
Downloads
References
Bahamonde, I. (2015). Evaluación Transformadora Atlantic International University. Venezuela: Honolulu Haway /Funduclami.
Bautista, N. (2011). Proceso de la investigación cualitativa. Santafé de Bogotá: Editorial El Manual Moderno.
Cañizales, A. (2010). Medios, gobernabilidad democrática y políticas públicas. Caracas: Universidad Simón Bolívar.
Corominas, J. (1973) .Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Editorial Gredos.
Duverger, M. (1962). Métodos de las ciencias sociales. Ediciones Ariel.. Caracas: Colección Demos
Edel, R. (2004). El concepto de enseñanza – aprendizaje. Recuperado de html.www.redcientifica.com/doc/doc/200402170600
Foucault, M. (2005). Defender la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
González, T. y Cano, A. Introducción al análisis de datos en la investigación cualitativa. Nure Investigaciòn. Recuperado de: www.nureinvestigacion.es
Guarisma, J. (2007). Sociedad, Educación y Desarrollo. Maracay: Editorial UBA.
Guarisma, J. (2008). Reflexiones Universitarias. Maracay: Editorial UBA.
Habermas, J (2007). Teoría de la Acción comunicativa. Tomos I y II, Madrid: Taurus.
Habermas, J. (2007) Modelo Orgánico de Karl Bühler. Editorial Trébol. Caracas.
Langa, C. (2012). Periodismo y Masonería. El caso de los periodistas gaditanos represaliados. Comunicación en congreso: XIII Symposium Internacional de historia de la masonería española. Gibraltar, Cádiz, América y la masonería.
Constitucionalismo y libertad de prensa, Gibraltar: Reino Unido.
Lazarsfeld, P. y Merton, R. (1977) Comunicación de masas, gusto popular y acción social organizada. Publicado en La Comunicación de masas. Centro Editor de América Latina. Buenos Aires.
Luna, L. (2001). Medios de comunicación y democracia: realidad, cultura cívica y respuestas legales y políticas. Publicado en “Razón y palabra”. www.razonypalabra.com
Martín, J..(2001) Mediaciones urbanas. Madrid: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Martínez, M. (1999). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico – práctico. México: Editorial Trillas.
Martínez, M. (2006) Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Editorial Trillas.
Masterman, L. (1993): La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Editorial La Torre.
Onelis (2012). Asamblea General Organización de las Naciones unidas Recuperadas de: www.un.org/Docs/journal/asp/ws.asp?m=A/RES/57/254
Palella, S. y Martins, F. Metodología de la Investigación Cuantitativa. Fedupel. Tercera Edición. Caracas 2010.
Pérez, G. (1984). El análisis de contenido en la prensa. La imagen de la Universidad a distancia. Madrid: UNED.
Porta, L. y Silva, M. (2015). La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa. Revista de Medios Didácticos. Recuperado de: es.slideshare.net/veronicadelacruzreyes/asignacion-3-glosario-de-la-unidad-ll31 jul. 2015.
Rey, F. (2012). Manipulación y opresión en los medios de comunicación. Madrid: Instituto de estudios sobre conflictos y acción humanitaria.
Ríos, P. (2004) La Aventura de Aprender. Cuarta edición. Caracas: Cognitus C.A.
Ríos, P. (2004) La Aventura de Aprender. Cuarta edición. Cognitus C.A. Caracas.
Rodríguez, S. (1990). Sociedades Americanas. Caracas: Biblioteca Ayacucho
Rojas, B. (2012) Qué es la investigación cualitativa. Consultado en http://es.slideshare.net/belkys1947/
Sandín, M. (2003).Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mac Graw Hill Interamericana de España.
Santos, M. (2012) Pasión por la escuela. Rosario: Homo sapiens ediciones.
Ugas, G. (2005). Epistemología de la educación y la pedagogía. San Cristóbal: Editorial Lito Formas.
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.