Photography, pedagogical tool to strengthen competences
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i4.609Keywords:
Photography, ICT, competences, reading, writing, meaningful learning, collaborative, discoveryAbstract
The objective of this research was: Strengthen the reading and writing skills of ninth grade students of the Municipal Educational Institution María Concepción Loperena through the implementation of workshops with photographic texts mediated by ICT through a pedagogical model based on learning under the cognitive approach whose most relevant exponents for this study were Ausubel, Vygotsky and Bruner, also from the concept of visual literacy addressed by Arheim and Gardner, emphasizing a methodology of the scope of competencies. The research was qualitative, action research, applied to a sample of 36 students who were intervened through the implementation of eight workshops with photographs mediated by ICT, including free photographic platforms: Pinterest and Pixabay, which allowed transformation processes in the classroom, making classes more participatory and active in the development of visual literacy with all the cognitive processes of perception, attention, memory, language and thought, enhancing the scope of reading and writing skills. In turn, the photographs used as a pedagogical tool allowed the attainment of the proposed objectives, an improvement in the academic performance and a high degree of motivation towards the work of the class in the area of language and led to autonomy, responsibility and critical sense of the student.
Downloads
References
Arnheim, R. (1969). Pensamiento Visual. Berkeley: Prensa de la Universidad de California.
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983) Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México, Editorial Trillas. Traducción al español de Mario Sandoval P., de la segunda edición de Educational psychology: a cognitive view.
Ballet folclórico de Antioquia. (2014). Danza folklórica. [Fotografía] Recuperado de https://co.pinterest.com/pin/431360470533730120/
Bruner, J. (1963). El proceso de la educación. México: UTEHA.
Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza.
Bruner, J. (2005). Cultural Psychology and its Functions. Constructivism in the Human Sciences, 10, 53-63.
Bruner, J. (2008). Culture and Mind: Their Fruitful Incommensurability. Ethos, 36, 29-45.
Cardozo, C., Vergel, M., Zafra, L. (2016) Comunidades de Aprendizaje: Su impacto desde el lenguaje para la construcción de conocimiento matemático. Bogotá: Grupo Editorial Ibáñez S.A.S
Colorado, O. (2016). ¿De qué trata la fotografía? Oscar en Fotos. Recuperado de https://oscarenfotos.com/
Colorado, O. (3 de mayo de 2014). Elementos del lenguaje fotográfico [mensaje en un blog] Recuperado de https://oscarenfotos.com/2014/05/03/elementos-del-lenguaje-fotografico/
Colorado, O. (3 de mayo de 2014). Cómo leer una fotografía sin morir en el intento [mensaje de blog] Recuperado de https://oscarenfotos.com/2013/10/07/lectura-fotografica/
Colorado, O. Fotografía y apariencia, disponible en https://oscarenfotos.com/2014/04/26/fotografia-y-apariencia/ Consultada el 3 de mayo de 2014
Colorado, O. Fotografía y semiótica: una introducción mínima, disponible en https://oscarenfotos.com/2013/03/15/fotografia_y_semiotica_una_introduccio/ Consultada el 3 de mayo de 2014
Gardner, H. (1990). Educación artística y desarrollo humano. Los Ángeles: El Instituto de Educación Getty para las Artes.
Gardner, H. (1990). Marcos de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Nueva York: Harper Collins.
Gardner, H. (1999). Inteligencia reformulada: inteligencias múltiples para el siglo 21. Nueva York: Libros Básicos.
Guilar, Moisés Esteban. (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural" Educere, vol. 13, núm. 44, enero-marzo, 2009, pp. 235-241 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35614571028
Marzal, F. (Sin fecha). Proyecto: Análisis de la imagen fotográfica. [Mensaje en un blog] Recuperado de http://www.culturavisual.uji.es/analisis-de-la-imagen-fotografica/
Marzal, F. (Sin fecha). Metodología. [Mensaje en un blog] Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/root2/meto.html
Marzal, J. (2007). Cómo se lee una fotografía, Edit. Cátedra, Madrid, 2007
Marzal, J. Propuesta de Modelo de Análisis de la imagen fotográfica, análisis de modelos contemplados. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/root2/METODOLOGIA%20ANALISIS%20FOTO%2023-11-2007.pdf
Marzal Felici Javier, Una propuesta metodológica para el análisis de la imagen fotográfica. Recuperada de: http://apolo.uji.es/fjgt/TyF%20foto.PDF, Consultada el 3 de mayo de 2014
Marzal Felici Javier, Aproximaciones metodológicas en el estudio de la fotografía, Recuperada de http://www.portalcomunicacion.com/uploads/pdf/45_esp.pdf, Consultada el 3 de mayo de 2014.
Vygotsky, L. (1977). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: La Pléyade.
Vygotsky, L. (1979). Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Grijalbo-Crítica.
Way, C. (2006). Focus on Photography: A Curriculum Guide. [PDF file] Nueva York. International Center of Photography. Recuperado de https://www.icp.org/files/icp_curriculum_guide_part1_0.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.