Conditions for the inclusion and attention to students with visual limitation in the University of Magdalena

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.590

Keywords:

Resources, conditions, strategies, inclusion, learning

Abstract

The objective of this work was to identify conditions of the Universidad del Magdalena for the inclusion and attention to students with visual limitations of Santa Marta - Colombia, based on the postulates of the MEN (2006), National Institute for the Blind. (2011), Peña, N. (2014), Devia, V. (2015), In relation to the methodology, the research is focused on the qualitative model using the design of the action research. The population was conformed by teachers assigned to the different academic programs of the University of Magdalena that have a full-time contract, professors and occasional mode that have had contact with students who have visual limitations, in order to collect the pertinent information for the diagnosis corresponding to the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Narlys Patricia Villalobo Ropain, Universidad del Magdalena
    Licenciada en Educación básica con énfasis en informática, investigadora del grupo GINFED.
  • Yaninis Eleidys Machado Guerra, Universidad del Magdalena
    Licenciada en Educación básica con énfasis en informática, investigadora del grupo GINFED.
  • Matilde Bolaño García, Universidad del Magdalena

    Doctorando en Ciencias de la Educación, Magíster en Informática educativa. Profesora e investigadora de la Facultad de Ciencias de la Educación. 

  • Lucía Yesenia Bustamante Meza, Universidad del Magdalena
    Doctora en Ciencias de la Educación, Profesora e investigadora de la Facultad de Ciencias de la Educación.

     

References

Arias, G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. 6ta Edición. Editorial Episteme

Alcantud, F., Ávila, V. Y Asensi M. C. (2000). Integración de estudiantes con discapacidad en los estudios superiores. Valencia:. Universitat de València.

Arias, G. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Edit. Episteme. Caracas.

Buitrago N (2011) Acceso a información. Un análisis para la población con discapacidad visual en la sociedad de las comunicaciones. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5663/tesis730.pdf?

Cochran-Smith, M. (1998). Teacher Development and Education Reform. En A. Heargreaves y otros (eds). International Handbook of Education Change (pp. 916-951). Amsterdam: Kluwer.

Devia, V. (2015). Estrategias pedagógicas tecnológicas utilizadas por los docentes universitarios para la atención de estudiantes en situación de discapacidad visual en las universidades bogotanas. Bogotá.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: Morata

Martínez, J. Zafra, S. Vergel, M Inclúyeme en la U. Bogotá: Uniediciones editorial Ibañez.

Ministerio de Educación Nacional (2006). Orientaciones Pedagógicas Para La Atención Educativa A Estudiantes ciegos. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-320691_archivo_7.pdf

Peña, N. (2014). La diversidad en la enseñanza universitaria. España.

Piaget, J. (1987).Introducción a Piaget: Pensamiento, Aprendizaje y Enseñanza. España : Editorial Addison-Weley.

Published

2019-01-01

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Conditions for the inclusion and attention to students with visual limitation in the University of Magdalena. (2019). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(1), 30-37. https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.590