Conditions for the inclusion and attention to students with visual limitation in the University of Magdalena
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v11i1.590Keywords:
Resources, conditions, strategies, inclusion, learningAbstract
The objective of this work was to identify conditions of the Universidad del Magdalena for the inclusion and attention to students with visual limitations of Santa Marta - Colombia, based on the postulates of the MEN (2006), National Institute for the Blind. (2011), Peña, N. (2014), Devia, V. (2015), In relation to the methodology, the research is focused on the qualitative model using the design of the action research. The population was conformed by teachers assigned to the different academic programs of the University of Magdalena that have a full-time contract, professors and occasional mode that have had contact with students who have visual limitations, in order to collect the pertinent information for the diagnosis corresponding to the investigation.
Downloads
References
Arias, G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. 6ta Edición. Editorial Episteme
Alcantud, F., Ávila, V. Y Asensi M. C. (2000). Integración de estudiantes con discapacidad en los estudios superiores. Valencia:. Universitat de València.
Arias, G. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Edit. Episteme. Caracas.
Buitrago N (2011) Acceso a información. Un análisis para la población con discapacidad visual en la sociedad de las comunicaciones. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5663/tesis730.pdf?
Cochran-Smith, M. (1998). Teacher Development and Education Reform. En A. Heargreaves y otros (eds). International Handbook of Education Change (pp. 916-951). Amsterdam: Kluwer.
Devia, V. (2015). Estrategias pedagógicas tecnológicas utilizadas por los docentes universitarios para la atención de estudiantes en situación de discapacidad visual en las universidades bogotanas. Bogotá.
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: Morata
Martínez, J. Zafra, S. Vergel, M Inclúyeme en la U. Bogotá: Uniediciones editorial Ibañez.
Ministerio de Educación Nacional (2006). Orientaciones Pedagógicas Para La Atención Educativa A Estudiantes ciegos. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-320691_archivo_7.pdf
Peña, N. (2014). La diversidad en la enseñanza universitaria. España.
Piaget, J. (1987).Introducción a Piaget: Pensamiento, Aprendizaje y Enseñanza. España : Editorial Addison-Weley.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.