Structural model to evaluate stress in professionals who guide children in inclusive training programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v10i2.575

Keywords:

stress, teacher, professional, measurement, disability

Abstract

Objective: establish the validity and reliability of scale to assess stress in teachers of educational institutions that educate children with disabilities. Materials and Methods: A descriptive cross-sectional analyzes of construct validity through confirmatory factor analysis, correlation and comparison; Internal consistency was estimated using Cronbach's alpha coefficient. The sample consisted of 107 participants selected from the population of teachers in public and private educational institutions in the city of Cucuta, Colombia. Results: high reliability and validity for the diagnosis of stress in teachers, being conformed the scale of 70 items and 5 factors: Depression, self-concept, competence, empathy and anxiety. Discussion and Conclusions: scale to assess stress in teachers is valid and reliable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henry de Jesús Gallardo Pérez, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctor en Educación

  • Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctora en Educación

  • Carlos Sebastián Gómez Vergel, Universidad de Los Andes

    Ingeniería Electrónica

References

Ayuso-Marente JA. (2006). Profesión docente y estrés laboral: una aproximación a los conceptos de Estrés Laboral y Burnout. Iberoamericana de Educación; 39(1). 1-5.

Bentz, V. and Shapiro, J. (1998). Mindful Inquiry in Social Research, London: Sage.

Cano, V. (2015). Evaluation of stress in parents of a girl with rare disease in early care treatment. Sociedad Española para el Estudio de la Ansiedad y el Estrés. SEAS. 21(1), 43-55.

Chiu, Y., Lu, F., Lin, J., Nien, Y, Hsu, Y, Liu, H. (2016). Psychometric Properties of the Perceived Stress Scale (PSS): Measurement Invariance Between Athletes and Non-athletes and Construct Validity. PeerJ Preprints.

Cooper C, Dewe P. (2004). Stress. A brief History. Oxford: Blackwell.

Delgado, D., Medina, I. & Rozo, J. (2013). Evaluación de la habituación a las condiciones estimulativas del procedimiento de igualación a la muestra. Suma Psicológica, 20(1), 15-29

Elgorriaga, E. (2011). Ajuste Psicológico y Salud Mental de la población inmigrante: Influencia del Género y la Cultura. Tesis Doctoral. Donostia-San Sebastian, 2011. https://addi.ehu.es/bitstream/10810/12204/1/elgorriaga%20astondoa.pdf

Elgorriaga E, Arnoso A, Martínez C. (2014). Study on perceived stress within Latin American and Maghrebian immigrant populations. J Seas 20(2): 143-163

Escobar, M., Blanca, M. J., Fernández-Baena, F. J. y Trianes, M. V. (2011). Adaptación española de la escala de manifestaciones de estrés del Student Stress Inventory (SSI-SM). Psicothema, 23, 475-485

Fan X, Sivo S. (2007). Sensitivity of fit indices to model misspecification and model types. M Behav Research; 42: 509-529

Fernández LP, Martínez RS, Ortiz MN, Carrasco ZM, Solabarrieta EJ, Gómez MI. (2011). Autopercepción del estado de salud en familiares cuidadores y su relación con el nivel de sobrecarga. Psicothema; 23:388-93.

Ferrando P, Anguiano C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en Psicología. Papeles del Psicólogo. 31(1): 18-33

Fueguel C, Montoliu M. (2005). El malestar docente, propuestas creativas para reducir el estrés del profesorado. Barcelona: Octaedro.

Gupta R., Kumar, S. Gomes, J., Kuhad, R. (2012). Kinetic study of batch and fed-batch enzymatic saccharification of pretreated substrate and subsequent fermentation to ethanol. Biotechnol Biofuels. 5 (16). 33.

Gutiérrez-Santander, Pablo, Morán-Suárez, Santiago y Sanz-Vázquez, Inmaculada (2005). Estrés docente: elaboración de la escala ed-6 para su evaluación. Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación Educativa. 11(1).

Gutiérrez P, Morán S, Sanz I. (2005). Estrés docente: elaboración de la escala ed-6 para su evaluación. Relieve. 11(3). 1-7.

Haynes N, Lench H. (2003). Incremental validity of new clinical assessment measures. J Psychological Assessment. 15(4). 456-66

Hiebert B.A., Farber I. (1984). Teacher Stress: literature Survey with a few Surprises. Canadian Jounal of education; 9(1).14-27

Hu, L.-T., & Bentler, P. (1995). Evaluating model fit. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural Equation Modeling. Concepts, Issues, and Applications. London: Sage. 76-99

Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1986/1984). Estrés y procesos cognitivos. España: Ediciones Martínez Roca.

Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, S. (2015). Comportamiento juvenil y competencias prosociales. Bogotá: Ibañez.

Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28.

Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, T. (2016). Ambiente de aprendizaje lúdico de las matemáticas para niños de la segunda infancia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(2), 17-25

Ministerio de Salud de Colombia. (1993). Resolución 8430 de 1993, octubre 4, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá: El Ministerio

Mintrabajo. (2014). Principales generadores de estrés laboral en Colombia. Revista Dinero. Martes 11 de febrero de 2014; País. Disponible en: http://www.dinero.com/pais/articulo/causas-del-estres-laboral-colombia/202788

Oyekale T, Okunmadewa B, Omonona T, Oni, O. (2009). Fuzzy Set Approach to Multidimensional Poverty Decomposition in Rural Nigeria. The IUP. J Agric Economics; 6(3): 7-44

Peláez, M. (2013). Dimensions of rules and their correspondence to rule-governed behavior. European Journal of Behavior Analysis, 14(2), 259-270.

Preacher, K. and MacCallum, M. (2002). Exploratory Factor Analysis in Behavior Genetics. Research: Factor Recovery with Small Sample Sizes. Behavior Genetics, 32( 2)

Remor E. (2006). Psychometric Properties of a European Spanish Version of the Perceived Stress Scale (PSS). The Spanish Journal of Psychology, 9 (1), 86-93

Ruiz M, Pardo A, San Martín R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo; 31(1): 34-45

Scanlan, J. N. & Still, M. (2013) The importance of functional cognition in supporting functional independence. Occupational Therapy in Mental Health Forum.

Vergel M, Gallardo H, Aristizabal N, Herrera L. (2005). Prevención del estrés en docentes del departamento de matemáticas y estadística. Repuestas. 10 (2): 25-30.

Vergel, M., Duarte, H. & Martínez, J. (2016). Desarrollo del pensamiento matemático en estudiantes de cálculo integral su relación con la planificación docente. Revista CientíFica, 3(23), 17-29.

doi:http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.23.a2

Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Nieto, J.F., M. (2016). Validez de instrumento para medir el aprendizaje creativo. Revista comunicaciones en Estadística. 9 (2). 239–254.

Vergel, M., Martínez, J. & Zafra, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28.

Vergel, M., Martínez, J. & Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208.

Vergel, M., Martínez, J. & Zafra, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista Científica, 2(25).

Published

2018-04-01

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Structural model to evaluate stress in professionals who guide children in inclusive training programs. (2018). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(2), 120-134. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i2.575