The cognitive biases limiting the development ICT competence´s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v10i3.536

Keywords:

Cognition, Teacher qualification, Information technology

Abstract

In Colombia, the implementation of the educational innovation policy supported by ICT requires teachers to be competent in the use of ICT in order to provide quality education. In some cases, this becomes a trigger for technological stress, because there are teachers who see technology as a threat, this situation is the product of cognitive biases. This article makes an approximation to this phenomenon that has repercussions in the execution of public policy and in the school itself. Finally, a valid mechanism to face the problem is shown: cognitive restructuring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernando Andrés García Atencia, Fundación de Estudios Superiores de Sucre

    Estudiante de Doctorado en Humanidades y Artes con Enfasís en la Educación. Magister en Educación. Especialista en Investigación Aplicada a la Educación. Administrador de Empresas.

References

Ariely, D. (2008). Predictably irrational: The hidden forces that shape our decisions. New York, NY: HarperCollins.

Baron, J. (2007). Thinking and deciding. New York, NY: Cambridge University Press.

Concha, D., Bilbao, M. Á., Gallardo, I., Páez, D., & Fresno, A. (2012). Sesgos cognitivos y su relación con el bienestar subjetivo. Salud & Sociedad: investigaciones en psicología de la salud y psicología social, 3(2), 115-129.

Ellis, A. (2006). Rational Emotive Behavior Therapy and the Mindfulness. Based Stress Reduction Training of Jon Kabat- Zinn. Journal of RationalEmotive and Cognitive Behavior Therapy, 24 (1), 63-78

Floria, P. (2013). Control del estrés laboral. Madrid: Fundación Confemental.

Jay, T. (1981). Computerphobia: What to do about it. Educational Technology, 21(1), 47-48.

Kahneman, D., Slovic P. y Tversky, A. (1982). Judgments Under Uncertainty. Heuristics And Biases. New York: Cambridge University Press.

Ministerio de Educación Nacional (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente. Obtenido de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf

Salanova, M. (2003). Trabajando con tecnologías y afrontando el tecnoestrés: el rol de las creencias de eficacia. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19, 225-246.

Simon, H. (1989). Naturaleza y Límites de la Razón Humana. México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2018-07-01

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

The cognitive biases limiting the development ICT competence´s. (2018). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(3), 114-120. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i3.536