Citizen Competencies for Peace in the training of patrol officers of the Colombian National Police
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i1.521Keywords:
Training, competitions, citizen, peace, policeAbstract
The research problem lies in the fact that during the training process of the Patrollers of the Colombian Police, there is no mechanism to know the level of knowledge of citizenship competencies. For this the students were taken for Patrolmen of a School of Police Training; to whom an instrument was applied, with the purpose of identifying levels of knowledge, weaknesses and strengths as well as improvements in the formation of citizen competencies. The methodology used in the present investigation is quantitative, where variables related to peaceful coexistence and peace, participation and democratic responsibility, plurality, multiculturalism and appreciation for differences, are observed, associated with citizen competencies, whose results are They analyzed independently to proceed with the recommendations. Among the main findings that show the high sense of citizenship and the recognition of the rights and duties of these, for the concepts of society and the importance for the construction of peace in Colombia. It is also necessary to strengthen knowledge about fundamental rights under the study of the Political Constitution of Colombia. This investigation concluded that in the training of Patrols, the study of citizen competencies is of great importance, even more, for the paths of peace that the country is currently seeking. This has an implication and is that once they graduate as professionals, they must apply all the knowledge of knowledge competencies for the contribution of peace in Colombia.
Downloads
References
Almazan, A., Arribas, J., Camarero,L., Mañas, B. & Vallejos A. (2013). Estadística para la investigación social. Bogotá D.C., Colombia: Editorial Alfaomega.
Alvarado, S. & Mieles, M. (2012). Ciudadanía y competencias ciudadanas. Estudios políticos. (40), pp. 53-75.
Arbués, E. (2014). Presente y futuro de La educación para la ciudadanía en europa/present And Future Of The Citizenship Education In Europe. Teoría De La Educación; Educación y Cultura En La Sociedad De La Información, 15(4), 85-106. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1750330568?accountid=143348
Baptista, P., Fernández, C., & Hernández, S. (2010). Metodología de la Investigación. 5ta ed. México D.F., México: Mac Graw Hill
Bulla, P.& Guarín, S. (2016). Formación policial y seguridad ciudadana ¿Cómo mejorar el servicio de Policía? En: Retos y desafíos de la policía en contextos de transición hacia la paz. Bogotá D.C., Colombia: Fescol.
Chaux, E. (2012). Competencias ciudadanas y estrategias pedagógicas. En: Educación convivencia y agresión escolar, (pp. 63-83). Bogotá D.C., Colombia: Ediciones Uniandes.
Chaux, E., Lleras, J. & Velasquez, A. (2012). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración de las áreas académicas. Bogotá D.C., Colombia: Ediciones Uniandes.
Congreso de la República de Colombia. (2014). Por la cual se establece la cátedra para la paz en todas las instituciones educativas del país. Bogotá D.C., Colombia: el autor
Dirección Nacional de Escuelas. (2015). Proyecto educativo del programa “Tecnica Profesional en Servicio de Policía. Bogotá D.C., Colombia: autor.
Dirección Nacional de Escuelas. (2014, octubre). Interpretación de resultados de las pruebas saber pro presentadas por un personal de estudiantes de los diferentes programas formales desarrollados en el primer semestre de 2014. Bogotá D.C., Colombia: Autor.
Dirección Nacional de Escuelas. (2015, agosto). Interpretación de resultados de las pruebas saber pro presentadas por un personal de estudiantes de los diferentes programas formales desarrollados en el primer semestre de 2015. Bogotá D.C., Colombia: Autor.
Escuela de Postgrados de Policía. (2014). Rol de la Policía Nacional en el posconflicto. Investigación Institucional. Serie 3. Bogotá D.C., Colombia: Imprenta Nacional.
Fernández, f., Rivera, A., Zambrano, E. & Zapata, E. (2014). Construcción y validación de instrumento medir para las competencias ciudadanas en estudiantes universitarios. (Español). Zona Próxima, (21), 78-97.
Gómez, B. R. (2013). Fundamentos teóricos de la evaluación por competencias: Trazabilidad histórica del concepto/. Uni-pluri/versidad, 13(2), 14-23. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1495407097?accountid=143348
Gómez, S. (2015). Constitución Política de Colombia. Básica. Bogotá D.C., Colombia: Editorial Leyer
Jaramillo, R. (2014). Programa de competencias ciudadanas. Neutemberg. Recuperdo de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/fo-article-58616.pdf
Londoño, C. (2011). Esbozo de una teoría general de la ciencia de policía. Bogotá D.C., Colombia: Escuela de Postgrados de Policía.
Londoño, C. (2011). Analectas para una filosofía policiaca. Bogotá D.C., Colombia: Escuela de Postgrados de Policía.
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Bogotá D.C., Colombia: Imprenta Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Orientaciones para la Institucionalización de las competencias ciudadanas. Cartilla Brujula 1: Programa de competencias ciudadanas. Bogotá. D.C., Colombia: Amado Impresiones S.A.S.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Decreto por medio del cual se reglamenta la cátedra para paz: Bogotá. D.C., Colombia: el autor
Ochman, M., & Escalante, J. C. (2013). Sistematización y Evaluación de las competencias Ciudadanas Para Sociedades Democráticas. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 18(56), 63-89. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1370804627?accountid=143348
Patiño Álvarez, J., & Cano Cadavid, D. (2015). El régimen especial de la Dirección Nacional de Escuelas en el marco de las normas de educación superior en Colombia.. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 77-80. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/213
Policía Nacional de Colombia. (2013). Potenciación del Conocimiento y formación policial, proyecto educativo institucional. Bogotá D.C., Colombia: Imprenta Nacional.
Policía Nacional de Colombia. (2015). Cartilla Plan Estratégico Institucional 2015-2018, comunidades seguras y en paz. . Bogotá D.C., Colombia: Imprenta Nacional.
Sánchez, M. (2015). Educación para la paz. Una aproximación piscopedagógica. Bogotá D.C.,Colombia: Ediciones USTA.
Sánchez, B. (2016). Desmontando los derechos fundamentales. En: Constitución democracia y movimiento. Bogotá D.C., Colombia: Editorial Uniandes.
Tobón S. (2006). Competencias en la educación superior. Políticas hacia la calidad. Bogotá D.C., Colombia: Ecoe Ediciones.
Tobón. S. (2013). Formación basada en competencias. Bogotá D.C., Colombia: Ecoe Ediciones.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.