Promotion of coexistence in higher education institutions from the Academic and Research Department
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i1.517Keywords:
educational system, endogenous factors, exogenous factors, observation centers, behavioral psychology, logical positivism, political constitutionAbstract
This article is part of a research with a mixed approach, from the qualitative approach with methods of ethnomethodology and theory based on the deductive rationalist, explanatory level, with support in a field research, quantitative nature, confirmatory factorial analysis technique. The objective of the proposal was to identify factors that influence the implementation of academic and research counseling in the promotion of coexistence, aimed at university students and to identify perceptions of teachers from the perspective of research. The population consists of 25 teachers with doctorates in the Department of Norte de Santander and executives of institutions of higher education. The interview, survey and documentary analysis were used as instruments. Results: Economic, motivational, psychological and political factor and academic load affect the conciliation, empathy, research and academic advisory of professionals with doctorate in universities. Conclusion: Academic and research counseling improves social interaction, coexistence, research training of the academic community, provides opportunities for research development of professionals with doctorates.
Downloads
References
Acevedo, C., Flórez, E., Vergel-Ortega, M. (2011). Teoría de contacto aplicada al mecanismo leva-palpador cilíndrico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia
Bello M., C. (2014). Desafíos y estado futuro de la convivencia en Colombia al 2025. Revista Criminalidad, 56 (2): 319-332.
Cataño, G. (2017). Intellectual history: El pensamiento colombiano en el siglo XIX (colombian thought in the 19th century). [Historia intelectual: El pensamiento colombiano en el siglo XIX] Anuario Colombiano De Historia Social y De La Cultura, 44(1), 71-83. doi:10.15446/achsc.v44n1.61216
Botero (2004). Calidad de la educación superior. [Documento en Línea]. Disponible:www.minieducacion.gov.co/info_lista_tema.asp?.id.tema=20&offsel [Consulta: 2007, Abril 15]
Casanova, C. A. (2015). The ontological nature of the categories. [El estatuto ontològico de las categorías] Pensamiento, 71(268), 803-826.
Cepeda, Z. Y. & Ruiz, J. I. (2015). Empatía: diferencias entre abusadores sexuales, delincuentes violentos y un grupo control. Revista Criminalidad, 57 (2): 209-220.
Cáceres (2005) Propuesta de creación del departamento de control de estudio y evaluación del liceo nocturno Michelena, estado Táchira. Rubio: UPEL Trabajo de grado no publicado Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio.
Cañas (2002) Creación del centro de servicios en comercio exterior del instituto universitario de la frontera (IUFRONT).Rubio: Trabajo de grado no publicado Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio.
Conill, J. (2016). Bodily intimacy and its neurobiological foundations. [La intimidad corporal y sus bases Neurobiológicas] Pensamiento, 72(273), 789-807.
Chiavenato. I (2005). Administración de recursos humanos. Santafé de Bogotá: Graw-Hill Interamericana S.A.
Díaz, y Gómez (2003). Formación por ciclos en educación superior. Bogotá: ICFES
Díaz, y Karín (2001). Teorías de las organizaciones. [Documento en Línea]. Disponible: www.sisbilo.unmsm.edu.pe/b.bvirtualdata/teri/Humana/díaz_gy/cap5
Gómez, M. S. (2012). Memory and education. educating front the memory of victims. [Pedagogía y memoria. Educar a partir del recuerdo de los vencidos] Pensamiento, 68(255), 107-120.
Jiménez Rodríguez, N. (2013). Mirada retrospectiva al delito de feminicidio: evolución, fundamentación, y sanción. Autores: Ómar Huertas Díaz, Gladys Isabel Ruiz, Carlos
Malagón. (2003). Planificación institucional en la educación. Bogotá: Panamericana.
Márquez, y Auccasi (s/f). Teorías de liderazgo. [Documento en Línea]. Disponible: enfermeria.peru.com/gesenfer/liderazgo/lidercap2. [Consulta: 2006, Diciembre 22].
Martínez Osorio, P. (2012). La enseñanza en arquitectura y las visiones normativas hegemónicas, desde el contexto global al local. Revista Logos Ciencia & TecnologíA, 4(1), 121-129. Recuperado dehttp://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/174/185
Niebles de las Salas, E. Oñoro, E. y Oñoro, R. (2007). Procesos gerenciales. [Documento en Línea]. Disponible: www.eumed.net/libros/2007a/226. [Consulta: 2007, Enero 29].
Ortega, M. V., Herrera, C. A. C., Vergel, C. S. G., & Cúcuta, C. C. Comunidades de aprendizaje-comunidades de maestros: Una experiencia significativa en el Cesar, Colombia.
Ortega, M. V., Martínez, J. J., & Leal, O. L. R. (2016). Validez de instrumento cala para evaluar asesorías académicas virtuales. Horizontes Pedagógicos, 18(1), 26-33.
Paredes, Piedraita, y Espinosa (2005). Prospectivas de desarrollo de la investigación a partir de modelos formativos fundados en estructuras curriculares de tipo investigativo. Cúcuta: Universidad Libre.
Ramos. (s/f).El cuadro de mando integral como herramienta de dirección en una institución dedicada a la investigación. [Documento en Línea]. Disponible: www.villaclara.cu/User Files/File/Portal%20 prov/infolegam2007no1. [Consulta: 2007, Enero 3].
Rincón y Varela. (2006). Estudio de factibilidad para apertura de la modalidad de estudios presencial en régimen nocturno. Rubio. Trabajo de ascenso no publicado. Instituto pedagógico Rural Gervasio Rubio.
Salcedo. (2000), Indicadores de gestión para las universidades venezolanas un proyecto de alcance nacional. [Documento en Línea]. Disponible: www.unmsm.edu.ve/Noticias2005/marzo/d2/indicadores_occaa_Version6.doc. [Consulta: 2007, Mayo 16].
Tamayo. (1997). Administración y evaluación de la investigación. ICESI.
Universidad de los Andes de Bogotá. (2005). Consejería académica. [Documento en Línea]. Disponible: www. uniandina.edu.co/html/nota 1/Boletines1. [Consulta: 2005. Diciembre 20].
Universidad de Burgos en España (2007). Servicio de tutoría y orientación académica. [Documento en Línea]. Disponible: www.ubu.es/orientadores/index. [Consulta: 2007. Abril 15].
Universidad Francisco de Paula Santander Facultad Ciencias de la Salud. (2006). Prevención de la deserción y retención de los estudiantes de enfermería. Cúcuta.
Universidad Javeriana de Cali. (2005). La consejería académica. [Documento en Línea].Disponible: www.puj.edu.co/banners/Directriz_Consejería. [Consulta: 2005. Diciembre 20].
Universidad Militar Nueva Granada (2007). Programa de consejería. [Documento en Línea]. Disponible: www.umng.edu.co/www/section-3767.jsp [Consulta: 2007. Abril 7].
Universidad Virtual GRACE. (2005). Consejería académica. [Documento en Línea]. Disponible: www. grace.ean.edu.co/course/view.php. [Consulta: 2005, Diciembre 20].
Vergel Ortega, M., Contreras Díaz, M., & Martínez Lozano, J., (2017). Cúcuta y su Avenida Guaimaral: Espacio público, Historia y calidad de vida de sus Habitantes. Alemania: Editorial Academica Española.
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista CientíFica, 2(25).
doi:http://dx.doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4
Vergel Ortega, M., Martínez Lozano, J. J., & Zafra Tristancho, S. L. (2016). Factors associated with bullying in higher education institutions. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208.
Vergel Ortega, M., Rincón Leal, O.L. y Martínez Lozano, J.J. (2016). Validez de instrumento CALA para evaluar asesorías académicas virtuales. Revista Horizontes Pedagógicos. Vol. 18(1)26-
Zabalza. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Nancea, S.A.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.