Creativity and visual memory in virtual mode at colombian university students
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i1.513Keywords:
Information and Communication Technologies, creativity, memoryAbstract
The purpose of this article is to present the descriptive-qualitative results made to students between 16 to 35 years who study under the virtual modality at the Faculty of Distance studies of the new Granada Military University of Colombia (FAEDIS); The main objective is to investigate the relationship between creativity and visual memory in the virtual modality. Since similar studies are not known; this correlation was effectuated to a sample of 1009 student. They were evaluated using two questionnaires, Turtle Test and learning styles. The results showed that students to enter this modality must have high levels of creativity and a good visual memory, which is used when thinking about images.
Downloads
References
Acuña, H. (2014). El perfil del estudiante de pregrado de la Facultad de Ciencias económicas. Revista Educación y Desarrollo Social, 8(2), 146-167.
Alvarado, M. & Calderón, I. (2013). Diagnóstico Estadístico y tendencias de la Educación Superior a Distancia en Colombia. En La educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: Nuevas realidades (pp. 31-47). Bogotá, Colombia: ACESAD/VIRTUAL EDUCA.
Álvarez-Suárez, P., Cepero-Espinosa, S., Arce, C., & Perales-Palacios, F. J. (2013). Possibilities of subjective scaling as an analitical tool of preservice science teachers spontaneous thinking. Profesorado, 17(2), 347-368.
Boden, M. (1994). La mente creativa. Mitos y mecanismos. Barcelona: Editorial Gedisa.
Bowden, E. M., Jung-Beeman, M., Fleck, J. & Kounious, J. (2005). New approaches to demystifying insight. Trends in Cognitive Sciences, 9(1), 322-328.
Carlsson, I., Wendt, P. & Risberg, J. (2000). On the neurobiology of creativity. Differences in frontal activity between high and low creative subjects. Neuropsychology, 38(1), 873-885.
Carter, V. (1996). Do media influence learning? Revisting the debate in the context of distance education. Open Learning, 11(1), 31-40.
Carrillo, P. (2010). Sistemas de memoria: reseña histórica, clasificación y conceptos actuales. Primera parte: Historia, taxonomía de la memoria, sistemas de memoria de largo plazo: la memoria semántica. Salud Mental, 33(1).
Chávez, R. A., Graff-Guerrero, A., García-Reyna, J. C., Vaugier, V. & Cruz-Fuentes, C. (2004). Neurobiología de la creatividad: resultados preliminares de un estudio de activación cerebral. Salud Mental, 27(3).
Chávez, R. A., Graff-Guerrero, A., García-Reyna, J. C., Vaugier, V. &Cruz-Fuentes, C. (2007). Cerebral blood flow associated with creative performance: A comparative study. Neuroimage, 38(1), 519-528.
De la Torre, Saturnino. (2003). Dialogando con la creatividad. De la identificación a la creatividad paradójica. Barcelona, España: Octaedro Ediciones.
De la Torre, Saturnino, & Violant, V. (2006) Comprender y evaluar la creatividad, Vol. 1. Málaga, España: Ediciones Aljibe. B
Dennis, C. (2002). Psicología. Exploración y Aplicaciones. México: Thomson.
Domínguez, J. (2015). ¿Eres una persona creativa? Recuperado de: http://www.sura.com/blogs/calidad-de-vida/creatividad-felices.aspx
Fink, A., Grabner, R. H. & Benedek, M. (2009). The creative brain: Investigation of brain activity during creative problem solving by means of EEG and fMRI. Human Brain Mapping, 30(1), 734-748.
González Valdés, A. (1990). Como propiciar la creatividad. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales, Serie Psicología Social.
Henao, O. & Zapata, D. (2002). La enseñanza virtual en la educación superior, Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES).
Kerlinger, F. (1979). Investigación experimental y no experimental. En F. Kerlinger (Ed.), Enfoque conceptual de la investigación del comportamiento. México, D.F.: Nueva Editorial Interamericana.
Ministerio Educación Nacional (2010). Deserción estudiantil en la educación superior en Colombia: Metodología de seguimiento. Diagnóstico y elementos para su prevención. Revolución Colombia Aprende. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio Educación Nacional (2015). Colombia le está apostando a la educación virtual http://www.mineducacion.gov.co/1759/1621/articles-103622_archivo_pdf. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/estilo-de-vida/educacion/educacion-superior-virtual-en-colombia/16417604
Ministerio de Educación Nacional (2015). ¿Qué es la educación virtual? Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196492.html
Quevedo, A. (2000). Proyectos de educación a distancia en Venezuela. Caracas: Universidad Central de Venezuela. Recuperado dehttp://publicaciones.urbe.edu/index.php/telematique/article/view/843/2067
Rama, C. (2003). Economía de las industrias culturales en la globalización digital. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Rama, C. (2013). La educación Superior a Distancia Virtual en Colombia: Nuevas Realidades. Bogotá, Colombia: ACESAD/ VIRTUAL EDUCA.
Reyes, N. (2011). Motivación del estudiante y los entornos virtuales de aprendizaje, in Conferencia Internacional ICDE 2011, Buenos Aires, Argentina.
Ríos, J. (2015). ¿Cómo evitar la deserción estudiantil en la Educación Virtual? p.1 Recuperado de: http://polivirtual.co/como-evitar-la-desercion-estudiantil-en-la-virtualidad/
Rugarcía T., A. (1993). Desarrollo de La creatividad por La docencia. En Perspectivas docentes. (10), 41-46. México: Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Nieto, J.F., M. (2016). Validez de instrumento para medir el aprendizaje creativo. Revista comunicaciones en Estadística. 9, 2, pp. 239–254. Recuperado de: http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/estadistica/article/view/2669/3126
Vernia, A. & Gustems, J. (2016). Creatividad y educación musical en adultos. Creatividad y Sociedad · nº26 · diciembre 2016 C/ Salud, 15 - 5ºD Madrid. ISSN: 1887-7370. Recuperado de: http://www.creatividadysociedad.com/articulos/26/15.%20Creatividad%20y%20educacion%20musical%20en%20adultos.pdf
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.