Social entrepreneurship and its impact on economic development from inclusive businesses
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v10i2.462Keywords:
social entrepreneurship, economic development, inclusive business, services, products and businessesAbstract
The aim of this article is to explore the theme reflection of social entrepreneurship and its impact on economic development from inclusive business. Which leads to the concept of "base of the pyramid" -BDP- respect to the population by income levels with economic potential in projects to reduce the poverty rate. As tissue argument on the relationship between social entrepreneurship, economic development and social inclusion it puts rights and opportunities and incorporates sustainability through public policy in the context of providing services and / or products aimed at vulnerable social population and economically different entrepreneurship business profit.
Downloads
References
Arrieta, C. (2013). Emprendimiento social: facilitadores y barreras que influyen en proyectos de emprendimiento social en Costa Rica. 1-17. San José, Costa Rica: Universidad latinoamericana de Ciencia y tecnología. Recuperado de http://bb9.ulacit.ac.cr/tesinas/publicaciones/045726.pdf
Becerra, M., Cortes, E., Malacara, A., & Alegria, N. (2014). Factores Detonadores del Emprendimiento Social, Base para el Análisis Casos de éxitos. International Review of Business Research Papers, 10(3), 134-156. Recuperado de http://www.irbrp.com/static/documents/October/2014/1422159216.pdf
Bolio, H., Bolio, J., Lara, F. & Hernández, A. (2016). Economía y sustentabilidad. Propuesta de evaluación del Programa de Ordenamiento Ecológico Costero de Yucatán. Revista Logos, Ciencia y Tecnología. 8(1). 123.
Cardona, D., Rada, A. M., & Palma, H. G. H. (2017). Creación de empresa como pilar para el desarrollo social e integral de la región caribe. Apuntes críticos. Saber, ciencia y libertad, 12(1), 15.
Casado, L., Mutis, J., & Sánchez, P. (2009). Desarrollo de negocios en los países de bajos ingresos. Crecimiento empresarial y creación de valor social. Cátedra de Responsabilidad social corporativa. Barcelona: Universidad Pompeut Fabra.
CECODES. (2012). Consejo Empresarial Colombia para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de http://www.cecodes.org.co/site/.
Chell, E. (2007). Social Enterprise and Entrepreneurship. International Small Business Journal, 25(1), 5-26. Recuperado de http://isb.sagepub.com/content/25/1/5.short
Craig, W., & Peter, W. (2006). “Make Poverty a Business. England: Greenleaf publishing. 67-68.
Fischel, A. (2013). Congrenso Internacional de Emprendedurismo Social. Cómo educar en Emprendedurismo Social y Ética, 1. Recuperado de http://www.redunes.org/wp-content/uploads/2013/07/Congreso-Emprendedurismo-Social-Ponencia-Astrid.pdf
Guzmán, A., & Trujillo, M. (2008). Emprendimiento Social. Estudios Gerenciales. 24(109), 105-125. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eg/v24n109/v24n109a05.pdf
Hernández Palma, H. G. (2011). La gestión empresarial, un enfoque del siglo XX, desde las teorías administrativas científica, funcional, burocrática y de relaciones humanas. Bogotá: USTA
Herrera, H. (2009). Investigación sobre redes sociales y emprendimiento: revisión de la literatura y agenda futura. Innovar, 19(33), 19-33.
Martin, R., & Osberg, S. (2007). Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford social innovation, 5(1), 28-39.
Motta, D. (2016). Los derechos sociales en Colombia: análisis frente a los compromisos internacionales de los pactos – Desc-. Revista Logos, Ciencia y Tecnología. 8(1).
Novy-Hildesley. (Abril de 2007). Social Entrepreneurship Yields High Returns. Far Eastern Economic Review, 170(3), 61-63.
OCDE. (10 de mayo de 2011). Construyendo Capital Humano. España: OCDE.
Orrego, C. (2009). La fenomenología y el emprendimiento. Pensamiento y Gestión (27), 3.
Pitre-Redondo, R., Cardona-Arbeláez, D., & Hernández-Palma, H. (2017). Proyección del emprendimiento indígena como mecanismo de competitividad en el postconflicto colombiano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación. 7(2), 231-240.
Reis, T., & Clohesy, S. (2001). Unleashing new resources and entrepreneurship for the common good. A philanthropic renaissance. 32, 109-144. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pf.3206/pdf
Rober, D., & Woods, C. (2005). Changing the world ona shoestring: The concept of social entrepreneurship. Business Review, 7(1), 45-51.
Rockefeller, D. (2006). Gestión Efectiva de Emprendimientos Sociales. Lecciones extraídas de empresas y organizaciones de la sociedad civil en Iberoamérica. Washington DC.: Banco Interamericano de Desarrollo.
Schutz, A. (2003). El ciudadano bien informado. Estudios sobre teoría social. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Souza, J. d. (2007). El Emprendimiento Social en el Cambio de Época. Worlds & Knowledges Otherwise, 12. Recuperado de http://www.documentacion.edex.es/docs/1704desemp.pdf
Zúñiga, R. (2013). Conocimiento que tienen los estudiantes de Universidades Públicas con respecto a los estudiantes de las Universidades Privadas sobre el tema de emprendedurismo social. San José, Costa Rica: Ulacit. Recuperado de http://bb9.ulacit.ac.cr/tesinas/publicaciones/045340.pdf
Weerawardena, J. y Sullivan, G (2006). Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal of World Business, 41 (1), 21-35.
Wilson, C., & Wilson, P. (2006). Make poverty business: increase profits and reduce risks by engaging with the poor. Estados Unidos: Greenleaf Publishing.
Vidal, P. (2008). Negocios inclusivos y desarrollo social. Mensaje, 57(572), 37-38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.