Intervention research and multimethod approach in Human Sciences and mathematical education
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.458Keywords:
mentoring, psycho-pedagogical support, interactionAbstract
The article aims to associate research mentoring intervention implemented in human sciences in mathematics education, as well as discusses the multimethod as a research focus in mathematics education. The research follows a multi-method approach information is analyzed through triangulation of methods of factor analysis and action-intervention research. Results: social cognition, empathic interaction, addictions, support parents are factors associated with mathematical thinking, intervention through psychopedagogical support improved development of thought. Conclusion: Intervention research as a method within the multimethod approach presents an alternative approach to the understanding of the educational situation and of the different factors associated with it to formulate proposals that allow the student to reach a competent level in the learning, understanding and application of mathematics that respond positively to your acting in your natural world.
Downloads
References
Acosta, Y. (2010). Critical though, subject and democracy in latin america. [Pensamiento crítico, sujeto y democracia en América latina] Utopia y Praxis Latinoamericana, 15(51), 15-43.
Agis, D. F. (2015). La construcción del conocimiento científico como imperativo ético-político en el pensamiento de josé ortega y gasset. Revista De Estudios Orteguianos, (30), 111-125.
Aguilar, M. T. (2010). Descartes and the body-machine. [Descartes y el cuerpo-máquina] Pensamiento, 66(249), 755-770
Aranguren, M. (2015). Influence of previous knowledge in torrance tests of creative thinking. [Influencia del conocimiento previo sobre el test de pensamiento creativo de Torrance] International Journal of Psychological Research, 8(2), 75-89
Arango-Forero, G. (2013). Digital communication: A proposal for analysis based on complex thought. [Comunicación digital: Una propuesta de análisis desde el pensamiento complejo] Palabra Clave, 16(3), 673-697.
Barranquero, P. G. (2016). Scientific and philosophical contributions of aubrey de grey's thought. [Aportes científicos y filosóficos del pensamiento de Aubrey de Grey] Gazeta De Antropologia, 32(2)
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona (España): Ariel.
Calvachi, L. (2004). La investigación intervención, un paradigma emergente. Boletín de investigaciones (10). 6-10
Clemente, V., Tschimmel, K., & Vieira, R. (2016). Creative and critical thinking in product development: An educational initiative based on design thinking. Revista Lusofona De Educacao, 32(32), 75-92.
Hernández, Marisela. (2000). Apuntes sobre fenomenología y hermenéutica en investigación construccionista. Caracas, Venezuela: Universidad Simón Bolívar, Departamento de Ciencia y tecnología del comportamiento.
Hurtado de Barrera, Jacqueline. (2008). Metodología de la investigación. Una comprensión holística. Caracas: Sypal-Ediciones Quirón.
Morín, E. Introducción al Pensamiento Complejo. España. (2001) Gedisa
Morse, J. M. (2003). Principles of mixed methods and multi-methods research design. In C. Teddlie and A. Tashakkori. Handbook of mixed methods in social and behavioral research. London: Sage.
Ramos Torres, R. (1996). Jano y el ornitorrinco: aspectos de la complejidad social. En J. Pérez e I. Sánchez (eds.). Complejidad y teoría social.
Ruiz Bolívar, C. (2008). Blended-learning: Evaluación de una Experiencia de Aprendizaje en el Nivel de Postgrado. Aceptado para publicación en la Revista Investigación y Postgrado, 23(1).
Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2004). El proceso de investigación (parte 1). En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 89-125). Madrid: La Muralla.
Sabariego, M. (2004). El proceso de investigación (parte 2). En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163). Madrid: La Muralla.
Sabariego, M., Massot, I., y Dorio, I. (2004). Métodos de investigación cualitativa. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 293-328). Madrid: La Muralla.
Schavino, N y Villegas C. El Paradigma Integrador Transcomplejo. En ensayos de investigaciones. Publicación del centro de investigación de Postgrado de la Universidad Bicentenaria de Aragua. (2006) Año 1 – N 1.
Silvio, J. (2000). La virtualización de la universidad. Caracas: IESAL/UNESCO.
Sivera-Bello, S. (2016). Genius and bottles: How we teach creative thinking at the UOC. Opcion, 32 (Special Issue 12), 701-723.
Schopenhauer, A. (1987). El mundo como voluntad y representación. México: Porrúa.
Tashakkori, A., and Teddlie, C. (2003). Handbook of mixed methods in social and behavioral research. London: Sage.
Trujilo, I. (2016). A difference without as such. derrida and his difference with heidegger. [Una diferencia sin como tal. Derrida y su diferencia con Heidegger] Pensamiento, 72(270), 5-25.
UBA. Investigacion Transcompleja: De la Disimplicidad a la Transdisiciplinariedad. Decanato de Investigación, Extensión y Postgrado de la Universidad Bicentenaria de Aragua. Venezuela (2010)
Valladares, D. Y. (2013). Pensamiento pedagógico de los docentes de ciencias naturales en Educación Media. Revista De Pedagogia, 34(94), 241-260.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.