Strategy to improve the legal practice developed in the Legal Office

Authors

  • Claudia Elena Escobar Soto Universidad Santo Tomás
  • Nancy Constanza Rodríguez Torres Universidad Santo Tomás
  • Fabián Alí Rojas Pacanchique Universidad Católica de Colombia http://orcid.org/0000-0002-3458-4580

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.454

Keywords:

Legal practice, law, teaching-learning, case, competencies

Abstract

At present, the Faculties of Law and Legal Sciences have focused their attention on the teaching-learning of this science, based on purely cognitive and interpretative skills, however, social reality demands an integral professional, able to apply the norm to A concrete case and therefore propose a possible solution. Hence the need to formulate and strengthen through a strategy the development of interpretative, propositional and argumentative competences that allow the student of today to confront the social, political and economic reality that is increasingly changing and demanding . What is proposed is a strategy which can help improve the legal practice developed through the Legal Clinic of the Catholic of Colombia University

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudia Elena Escobar Soto, Universidad Santo Tomás

    Abogada. Especialista en Derecho Público. Docencia Universitaria

  • Nancy Constanza Rodríguez Torres, Universidad Santo Tomás

    Abogada, Especialista en Docencia Universitaria 

  • Fabián Alí Rojas Pacanchique, Universidad Católica de Colombia

    Especialista en Docencia Universitaria. Director Administrativo el Consultorio Jurídico de la Universidad Católica de Colombia

References

Abreu, L. E. (2016). Tradition, law, and politics. [Tradition, droit et politique] Dados, 59(1), 139. doi:10.1590/00115258201673

Acosta, A., & Blanco, J. (2013). Right to education upper and teaching work. [Derecho a la educación superior y trabajo docente] Perfiles Educativos, 35(SPEC. ISSUE), 57-66

Barberis, M. (2016). Para una teoría realmente realista del derecho. Revus, 29

Bernard, J. A. (1993). “Estrategias de aprendizaje y enseñanza: evaluación de una actividad compartida en la escuela”, en C. Monereo (Comp). Las estrategias de aprendizaje. Procesos, contenidos e interacción. Barcelona, Domenech.

Bernales Rojas, G. (2016). The right to the truth. [El derecho a la verdad] Estudios Constitucionales, 14(2), 263-304. doi:10.4067/S0718-52002016000200009

Bogoya D, Vinent M y otros, Hacia Una Cultura de la Evaluación para el Siglo XXI, evaluación de competencias básicas, editorial Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, D.C., (1999), 1ª. Ed., pág. 34-35-36).

Carreño-Bustamante, M. T. (2015). Concepciones de participación de los estudiantes de derecho en Colombia. Vniversitas, 130, 53-89. doi:10.11144/Javeriana.vj130.cped

Cantor, D. J., & Trimiño Mora, D. (2015). ¿Una solución simple para los refugiados que huyen de la guerra? La definición ampliada de América Latina y su relación con el derecho internacional humanitario. Anuario Mexicano De Derecho Internacional, 15(1), 165-194. doi:10.1016/j.amdi.2015.06.002

Coll, C. (1.998) Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Infancia y aprendizaje, 11 (41), 131-142

Clavijo, N., Pinilla, Análida R. y Sánchez J., 2002 Universidad Nacional, pp. 114-116

Clérico, L., & Ronconi, L. (2012). Impact of the block of constitutionality in the interpretation of the common law. the broad interpretation of the abortions allowed in argentina. [Impacto del bloque de constitucionalidad en lainterpretación del derecho común. la interpretación amplia del osabortos permitidos en Argentina] Estudios Constitucionales, 10(2), 193-230.

Crespo, M. (2016). Fenomenología Y Filosofía Del Derecho. Pensamiento, 72(274), 1247-1261.

de la Calle Cabrera, T. (2016). Formación continuada: Derecho y deber. Pediatría Integral, 20(5), 285-286.

De Gregory, W., & Volpato, E. (2002). Capital tricerebral. Ed. Beta. Bogotá

Escobar Valencia, M. (2005). Las competencias laborales:¿La estrategia laboral para la competitividad de las organizaciones?. Estudios Gerenciales, 21(96), 31-55.

Espinoza Silva, F. (2009). Métodos y estrategias para la enseñanza-aprendizaje del derecho (Methods and strategies for law teaching and learning). Daena: International Journal of Good Conscience, 4(1), 31-74

Flores F. y Carvajal G. (1986). Nociones de Derecho Positivo Mexicano, Editorial Porrua, Vigésima quinta Edición, México 1986, p. 50

Gómez, G. A. (2014). La pedagogía tradicional en las facultades de Derecho en Colombia. Revista Via Iuris, (5), 105-109.

Labarrere Sarduy, A.F., (1996). Pensamiento. Análisis y Autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos. La Habana: Pueblo y educación

Londoño Zuleta, C.A., & Vásquez Velásquez., O.R. (2015). Cibernética social y rendimiento académico, aplicación de la cibernética social proporcionalista en favor del rendimiento académico (Doctoral dissertation. Universidad Católica de Pereira).

Lozada, A. y Moreno, H. (2001). Competencias básicas aplicadas en el aula. Santafé de Bogotá: Ediciones Antrópos

Lugo, M. y Shulman, D. (1999). Capacitación a distancia: acerca la lejanía. Buenos Aires: Magisterio del Rio de la plata

Negrete, J.A. (2010). Estrategias Para El Aprendizaje. Editorial LIMUSA. Mexico.

Pérez Lledó, J.A. (2007). Teoría y Práctica en la enseñanza del Derecho. Revista sobre enseñanza del Derecho, Año 5, No.9, ISSN 1667-4154, Págs. 85 a 189

Souto, M.A. (2006), Proyecto Docente, Universidad de Santiago de Compostela, pág. 266.

Velandia Mora, C., & Mora, C. V. (2006). Modelo Pedagógico con fundamentos de cibernética social (No.37.013). e-libro, Corp.

Velandia Mora, C. (2005). Modelo pedagógico con fundamentos en cibernética social. U. Cooperativa de Colombia.

Vergel-Ortega, M., Martínez-Lozano, J., & Zafra-Tristancho, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos - Factors associated with academic achievement in adults. Revista científica, 2(25), 206-215. doi:https://doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4

Vilajosana, J. M. (2006). Funciones del Derecho: un marco conceptual. Analisi e Diritto. Ricerche di giurisprudenza analítica. Torino: Giappichelli. 34(94), 241-260.

Published

2017-10-03

How to Cite

Strategy to improve the legal practice developed in the Legal Office. (2017). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 9(2), 97-111. https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.454