Emotional and Mature Indicators in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.435

Keywords:

Emotional variables, human figure, maturational variables, graphic performance

Abstract

The following article presents the partial results of a research project attached to project Neuropsychopedagogycal Characterization of Children with ADHD Attending Care Programs in the City of Manizales. The study was conducted with a sample of 68 children diagnosed with ADHD between 7 and 10 years of age and was compared with a control group. In order to identify similarities and differences between emotional variables evidenced in the graphics performance Koppitz´s test (1984) maturational indicators evidenced in one of the graphics performance tests Child Neuropsychological Assessment (CNA). Was used a descriptive-comparative design of cross section, found significant differences between estimated IQ on behalf the control group and emotional indicators as timidity, anger and insecurity in the case group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Erika Alexandra Marín Zapata, Universidad de Manizales

    Psicología. Asistente de la línea de investigación en desarrollo infantil.

  • Vilma Varela Cifuentes, Universidad de Manizales

    Fonoaudióloga. Especialista en Neuropsicopedagogía. Mgra. en Neuropsicología. Docente Universidad de Manizales.

References

Acosta, M. (2000). Aspectos neurobiológicos del déficit de atención/hiperactividad.Estado actual del conocimiento. Revista de neuropsicología, neuropsiquiatria y neurociencias,3-19.

Ainsworth, S. e. (2011). Drawing to lear in science. Science vol 333 , 1096-1097.

Anastopoulos, A., Smith, J. y Wein, E. (1998). Counseling and Training Parents. En R. Barkley, (Eds.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for diagnosis and treatment (pp. 373-394). New York: The Guilford Press

American Psychiatric Association. (2002). DSMIV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Masson (Edición original, 2000).

Barkley, R. (1998). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: The Guilford Press

Bará,S., Vicuña,P., Pineda,D. & Henao,G.(2003). Perfiles neuropsicológicos y conductuales de niños con trastorno. Rev. Neurol , 37 (7): 608-615

Barragán et al (junio de 2007). 1 Congreso Latinoamericano de TDAH. Mexico.

Barros et al (2002). Conductas problemas infantiles:Indicadores evolutivos y emocionales en el dibujo de la figura humana. American journal of psychology , 295.

Berk (1999). Desarrollo del niño y el adolescente. Madrid: Prentice hall.

Cardó et al(2010). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: ¿un patrón evolutivo? Rev. Neurol , 50 (supl 3): S143-7.

Di Leo, J. (1978). Los dibujos de los niños como ayuda diagnostica. Buenos aires: paidós.

Douglas, V. (1892). Stop, look and listen: The problem of sustained attention impulse control in hyperactive and normal children. Canada Journal Behavior Science 4 , 159-185.

Flint, L. (2001). Challenges of Identifying and serving Gifted Children with ADHD.

En Teaching Exceptional Children 33 (4), 62-69

Garaigordobil y Amigo (2010). Inteligencia: Diferencias de género y relaciones con factores psicomotrices, conductuales y emocionales en niños de 5 años. Revista interdisciplinaria

Gesell, A. (1929). Maduration and infant behavior pattern. psychological review vol. 36 , 307-319.

Goodenough, F. (1951). Measurement of intelligence by drawings. New York: Yonkers World Book.

Hammer,E.(1980).Test proyectivos gráficos.Buenos aires:Paidós

Illingworth, Nelson,W. Vaughan,V. McKay,J.(1993).Nelson textbook of pediatrics.Philadelphia:Saunders

Kollins, S. (2009). Genética, neurobiología y neurofarmacología del trastorno por deficit de atencion TDAH. revista de toxicomanías, n°55 , 19-27.

Koppitz, E. (1984). El Dibujo De La Figura Humana En Los Niños. Buenos Aires: edit. Guadalupe.

Koppitz, E. (2006). El dibujo de la figura humana en los niños. Buenos aires: guadalupe.

Kuri, S. (2010). El test de la figura humana de Goodenough en el diagnostico de patologias psiquiatricas infantiles. Rev. Med. FCM-UCSG.

Lowenfeld, V. (2008). Deesarrollo de la capacidad intelectual y creativa. ed. Sintesis.

Luquet, G. (2001). Children´s drawing translated by Allan Costall. London: Free association books.

Machover K. (1949)Human figure drawings of children. J Proj Tech. 1953 Mar;17(1):85–91

Maganto y Cruz (2004). Desarrollo fisico y psicomotor en la primera infancia :Aspectos evolutivos e intervencion psicopedagogica. pais vasco: biblioteca nueva.

Maganto y Garaigordobil (2009). El diagnostico infantil desde la expresión gráfica: el Test de Dos Figuras Humanas (T2f). clinica y salud 237-248.

Mas- Peréz, C. (2009). El TDAH en la Práctica Clínica Psicológica. . Clínica y Salud,20 , 249-259.

Merino y Honores (2007). Una evaluación normativa de losítems evolutivos en el dibujo de la figura humana de Koppitz. lima: Nuevos paradigmas.

Papalia, D. (2003). Psicología del desarrollo. Bogotá, Colombia: Mc Graw Hill .

Piaget, J. (1989). La psicología de la inteligencia. Barcelona, España: ed. critica.

Prout, A. et al (1997). Onstructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. falmer press

Sanabria León, J. (2011). Dibujo infantil y compresion escénica: Análisis crítico hermenéutico desde un enfoque psicoanalitivo. actualidades en psicología, 25.

Solís y Rivera. (1994). Comparación de los indicadores del dibujo de la figura humana de niños azarosos (impulsivos) y cognitivos (reflexivos). Rev. Cubana de Psicología

Sánchez,D.,Pineda,D.,Restrepo,M.,Hynd,G.yMejía,S.(2004) Análisis de las funciones cognoscitivas y del lenguaje en niños escolarizados con déficit de atención con y sin hiperactividad.Duazary,61-65.

Sattler. (1992). Evaluación infantil:Aplicación cognitiva. Mexico: manual moderno.

Schuck, E.B y Crinella, F.M. (2005). Why chiledren with ADHD Do Not Have Low IQsJournal of Learning Disabilities, 38(3), 262-280.

Taylor, E. y Timimi,S. (2004). DAHD is best undestood as cultural construct. The british Journal of psychiatry , 8-9.

Terrassier, J. C. (1990). La disincronía de los niños. Benito: Problemática

del niño superdotado. Salamanca: Amarú, 69-74.

Whitmore, J. R. (1980). Giftedness, conflict and underachievement. Boston: Allyn & Bacon.

Yewchuk, C. (1998). Learning characteristics of gifted students: implication for instructionand guidance. En AGATE: Journal of the Gifted and Talented EducationCouncil of the Alberta Teachers Association, 1 (12), 4-12.

Published

2017-10-03

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Emotional and Mature Indicators in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. (2017). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 9(2), 27-43. https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.435