Lectonauts A proposal of the Didactics of reading from the web
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v7i3.416Keywords:
language, history of life, family, schoolAbstract
The objective of the research was to create a didactic strategy to promote reading in the fourth and fifth grade students of primary school education using ICT as a tool, applied to a sample of 163 children from basic education institutions in the city of Cúcuta, Colombia. Results: dimensions associated with reading were learning of representations and propositions; cognitive structure with categories of assimilation, granting meanings, analysis, interpretation, selection, organization; ICT to combine material, interact, relearn, generate ideas, be creative and communicate their ideas; creativity in textual and oral production. Conclusion: Lectonauts from the web using strategy allowed to enhance interdependence, communicative and prosocial skills, affective bonds with colleagues and with the family.
Downloads
References
Assalone, E. (2012). Characterization of bureaucracy in the outlines of the philosophy of right by G.W.F. hegel: The beginning of the philosophical reflection on public administration. Revista De Humanidades, (25), 29-44.
Araque, F. (2012). En su tesis “Mediaciones tecnológicas en las Prácticas educativas Universitarias: la producción y la circulación del conocimiento”, http://www.bdigital.unal.edu.co/7816/1/489502.2012.pdf
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF.
Bastías Saavedra, M. (2015). A new generation of statesmen: Law, university, and the social question in chile, 1860-1925. [Una nueva generación de estadistas. Derecho, Universidad y la Cuestión Social en Chile, 1860-1925] Revista Austral De Ciencias Sociales, 2015(29), 33-47
Beltrán, j. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
Colás, A., Beltrán, J.; Garcia, E.; Moraleda, M.; Calleja, G. Ysantiuste, V. (1987). Psicología de la Educación. Madrid: EUDEMA
Córdoba Rey, E. M., Cadavid Ruíz, N., & Quijano Martínez, M. C. (2015). Reading Habits and Expectations of Parents of Children with Reading Difficulties. CES Psicología, 8(2), 31-46.
De Hoyos, A., Altamirano-Bustamante, N. F., & Altamirano-Bustamante, M. M. (2013). The right of autonomy in children in regard to treatment: An integrated legal and ethical approach. [¿Cuándo pueden tomar decisiones en su tratamiento los pacientes pediátricos? una visión desde el derecho, la autonomía y la ética integral] Boletin Medico Del Hospital Infantil De Mexico, 70(3), 257-264.
Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.
Fajuri, A. Z. (2011). The right to life and the right to health care in the constitution: A necessary relationship. Estudios Constitucionales, 9(1), 37-64
Gallardo, H & Vergel, M. (2007). Modelación en un museo interactivo. En X Reunión de la RED POP y IV Taller, Ciencia, Comunicación y Sociedad. Recuperado en: http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdf
García Cívico, J. (2010). La integración social de la persona inmigrante en España: Norma y realidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 25-39. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.65
Martínez Lozano, J., Guzmán Gutiérrez., W., & Vergel, M. (2016). Prácticas pedagógicas para la paz, realidades de la implementación en el enfoque por competencias. Pedagogical practices for peace, facts of implementation in competences focus.. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 8(1), 33-44. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v8i1.365
Monsalve, M. (2011). Implementación de las tics como estrategia didáctica para generar un aprendizaje significativo de los procesos Celulares en los estudiantes de grado sexto de la institución Educativa san Andrés del municipio de Girardota.” tesis de maestría de la universidad Nacional de Colombia. Universidad nacional http://www.bdigital.unal.edu.co/5936/1/43666105.2012.pdf
Ortega, M. V., Lozano, J. J. M., & Leal, O. L. R. (2016). Validez de instrumento cala para evaluar asesorías académicas virtuales. Revista horizontes pedagógicos, 18(1), 26-33.
Salas, A. L. C. (2011). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65.
Vergel, M., Duarte, H., & Martínez, J. (2016). Desarrollo del pensamiento matemático en estudiantes de cálculo integral su relación con la planificación docente. Revista Científica, 3(23), 17-29. doi:http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.23.a2
Vergel Ortega, M.,, Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S.L. (2015). APPS en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería/ Apps in the academic achievement and engineering student self. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 198-208. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v6i2.21
Williamson, G., & Navarrete, S. (2014). Cooperación internacional y educación intercultural bilingüe en chile :Cuatro casos en la educación superior. Revista Mexicana De Investigacion Educativa, 19(60), 19-43.
Yáñez, J. O. (2014). Democracy at school: Let us starts with the right to speak. [Democracia en la escuela: Comencemos con el derecho a la palabra] Signos Filosoficos, 16(31), 97-124.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.