Relevant teaching in higher education: an exercise from complexity theory in the social work profession

Authors

  • Maribel Molina Correa Universidad Simón Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v5i1.4

Keywords:

Didactics, cognitive processes creativity, life projects, context, information and communication technology, subjectivities

Abstract

The requirements of our globalized world and the advancement of the teaching science show didactics as a fundamental category defined as the scientific discipline with principles, laws, theoretical and methodological frameworks, creatively modeling the pedagogical intervention in the academic environment. The implementation of the research "Teaching focused on the development of superior thinking and meaningful learning in students of first semester of Social Work Program", set the goal: Qualify the personal life and student projects from the acknowledgement of potentials of the subjects, for the development of competences meaningful to life. This is a research experience that has been developed since 2009 at Simon Bolivar University in the District of Barranquilla. The didactics was based on the development of superior thinking cognitive-process-centered, for the processing of information, creativity, readings of the reality of contexts, expounded/voiced subjectivities of life projects of students, the incorporation of TIC, in order to approach a humanizing and contextualized pedagogical practice. The critical theory was used in this research as a part of its epistemological basis for understanding and building a new academic scenario. The methodology used is the action with techniques such as mind mapping, dialogues, and stories of life, field works, and contents analysis, among others. The data analysis was guided by the hermeneutics as a possibility for the understanding and interpretation of the events that occurred in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maribel Molina Correa, Universidad Simón Bolívar

    Trabajadora Social. Especialista en Modelos, Tipos y Diseños de Investigación. Mg. en Educación con énfasis en procesos curriculares. Doctoranda en Ciencias de la Educación.

References

Álvarez de Zayas (2008). Diseño curricular. 5ª ed. Kipus:Bolivia.

Azuela, Ana (2010). El talento de los niños. México:Trillas.

Correa de Molina, Cecilia (1999). Aprender y enseñar en el siglo XXI. Bogotá: Aula Abierta Magisterio.

Covarrubias Villa, Francisco (2002). La otredad del yo el hombre cosa de la sociedad capitalista. México:UPN.

Fariñas León (2006). Desarrollando el pensamiento complejo. Tiempo de educar, enero-junio. Volumen 7, número 013. Universidad Autónoma del Estado de México.

Flórez Ochoa, Rafael. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. McGraw-Hill. Santafé de Bogotá.

García González (2001). Vygotsky, La construcción histórica de la psique. Trillas: México

McLaren, Peter (2005). La vida en las escuelas. Siglo Veintiuno: México.

Tobón, Sergio. (2006).Competencias en educación superior. Políticas hacia la calidad. Ecoe: Colombia.

García García, José Joaquín. Didácticas de las ciencias. Magisterio: Bogotá. 2003.

González Velasco, Juan Manuel (2011). El bucle educativo:Aprendizaje, pensamiento complejo y transdisciplinariedad. Modelos de planificación de aula metacomplejas.

Lozano Flórez, Daniel (2008). La evaluación de docentes en Colombia: una práctica instrumental y burocrática. Actualidades Pedagógicas. N: 51. ISSN:0120-1700. Bogotá.

Martínez Migueles (2007). La nueva ciencia su desafío,lógica y método. México: Trillas.

Martínez Migueles. (2009). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. México: Trillas.

Melillo, Aldo y Suárez Ojeda, Elbio N (2002). Resiliencia, descubriendo las propias fortalezas. 2ª ed.Paidós: Buenos Aires (Argentina).

Pardo Barrios, Inés (2005). Jóvenes construyendo su proyecto de vida. 2ª ed. Bogotá: Aula abierta.

Rodríguez G., Gregorio; Gil F., Javier y García J.,Eduardo (1999). Metodología de la investigación cualitativa. 2ª ed. España: Aljibe.

Pozo, J. I (2006). Teorías cognitivas del aprendizaje.9ª ed. Madrid: Morata.

Rico Montero (2003). La zona de desarrollo próximo.Pueblo y Educación: La Habana (Cuba).

Issue

Section

Reflection Articles

How to Cite

Relevant teaching in higher education: an exercise from complexity theory in the social work profession. (2013). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 10-21. https://doi.org/10.22335/rlct.v5i1.4