Creative, methodology for the motivation for the learning of the natural sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.396

Keywords:

creativity, motivation, science, empathy, perceptions

Abstract

The research follows a quantitative, quasiexperimental approach, its objective was to analyze the influence of the development of the creativity, in the motivation towards the learning of the natural sciences in students of the basic elementary of the Educational Center "Four Bocas" of the Municipality of San Martín, Cease. With an intentional sample of 30 students whose families are Cesar farmers, creativity and motivation tests are implemented with alpha = 0.8 and 0.9 respectively, as well as pretest and posttest tests. Results show improvement in motivation when implementing the Creative methodology, significant differences in control and experimental group before and after implementing methodology. Conclusion: methodologies that encourage creativity had an impact on the motivation to learn science in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Magaly Castillo Gómez, Universidad Francisco de Paula Santander

    Licenciada en Biología y Qu´mica. Maestría en prácticas pedagógicas.

  • Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander

    Lic Matemáticas. Esp. estadística. Doctora educación.

  • Ever Lafaid Fernández Nieto, Universidad Pedagógica experimental Libertador

    Licenciado en Matemáticas. Magister en Matemáticas.

References

Archila Guío, Universidad Externado de Colombia, Colombia, J. (2013). Educación y pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-149. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.12

Atencia Andrade, A., & García Atencia, Corporación Universitaria del Caribe CECAR, Colombia, F. (2013). Incorporación de las tic en las metodologías de los docentes de especialización en docencia de cecar. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 22-38. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.3

Leal, O. L. R. Vergel, M. Martinez, J. (2016). TIC en la enseñanza de las ecuaciones diferenciales de primer orden. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 8(1).

Maldonado, H., Vergel, M., & Gómez Vergel. (2016). Prácticas pedagógicas e índices de creatividad en la enseñabilidad de la física electromagnética. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(2), 97-104. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v7i2.27

Martínez Lozano, J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho (2016). Ambiente de aprendizaje lúdico de las matemáticas para niños de la segunda infancia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(2), 14-22. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v7i2.234

Méndez Pardo, L. F. & Pérez-Acosta, A. M. (2009). Detección de explosivos con ayuda de animales: una revisión de la literatura científica. Logos, Ciencia y Tecnología, 1, 107-117

Ortega, M. V., Martínez-Lozano, J. J., & Ibargüen-Mondragón, E. (2016). Modelos estimados de análisis de supervivencia para el tiempo de permanencia de los estudiantes de la Universidad Francisco de Paula Santander. Respuestas, 21(2), 24-36.

Sánchez frank, J., Zafra, S., & Vergel Ortega, M. (2014). Calidad Y Perfil Del Profesor Universitario. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 161-174. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v6i1.212

Turizo Arzuza, M. (2014). En la búsqueda de nuevas formas de interacción sociodiscursiva en entornos virtuales de aprendizaje: El nuevo rol docente. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 263-273. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.123

Wabgou, M., Vargas, D., & Carabalí, J. A. (2012). Las Migraciones Internacionales en Colombia. Investigación y Desarrollo, 20(1).

Vallet De Goytisolo, J. B. (2002). Meíodologia de la ciencia expositiva y explicaíiva del derecho, II: Elaboratión sistemática. Revista De Estudios Historico-Juridicos, (24)

Vergel Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2016). Cultivo de cebolla y su comportamiento en la provincia de ocaña. Revista Colombiana de Ciencias Hortícolas, 10(2), 333-344.

Vergel, M. & Gallardo, H. (2007). Modelación en un museo interactivo. En X Reunión de la RED POP y IV Taller, Ciencia, Comunicación y Sociedad. Recuperado en: http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdfi:https://doi.org/10.17584/rcch.2016v10i2.5070

Vergel-Ortega, M., Martinez-Lozano, J., & Zafra-Tristancho, S. (2014). Indicadores para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de programas. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 165-177. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v6i1.361

Villarroel Villamor, J. D. (2009). The origin and development of numerical thinking. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(1), 555-604.

Yeh, F., Yang, R., & Boyle, T. (1999). Microsoft Windows-based freeware for population genetic analysis. Release 1(31). University of Alberta, Edmonton.

Wartenberg, R. L. (2011). The constitutional court in the thinking of jurgen habermas. [La justicia constitucional en el pensamiento de jürgen habermas] Estudios Constitucionales, 9(2)

Wiltsher, C. (2011). Developing theology for evolution. Pensamiento, 67(254), 859-865.

Zafra Tristancho, S., Vergel, M., & Martínez, J. (2014). Enseñanza, lenguaje y pensamiento en cálculo. Un análisis cualitativo. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 379-388. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.386

Published

2015-01-03

Issue

Section

Case studies

How to Cite

Creative, methodology for the motivation for the learning of the natural sciences. (2015). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(3), 201-210. https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.396