Perception on science and museum in university students
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v8i2.387Keywords:
science, museum, perceptionAbstract
The research aims to identify perceptions about science and museology in university students, as well as describe social and cultural characteristics of university students in the Colombo-Venezuelan Border in terms of their social and cultural characteristics. The methodology is framed within the quantitative paradigm through semi-structured surveys, perceptual maps and multivariate analysis. The sample is made up of university students who are visiting the Interactive Science and Technology Center on the Border for the first time. The results provide fundamental elements to cement the development of programs that stimulate creativity and innovative capacity in its students.
Downloads
References
Bonilla, E. y Rodríguez P. (2005). Más Allá del Dilema de los Métodos: la Investigación en Ciencias Sociales. Bogotá: Norma.
Chiurazzi, R., Cinquetti, M., Gambari, F. M., Ricchiardi, P., & Seglie, D. (2012). Cave paintings of pinerolo area. repertoire and museology. Preistoria Alpina, 46(2), 171-172.
Costoya, D. C., & Jubany, M. S. (2011). The museum of the cercle literari de vic (1879-1888). A landmark in the origins of museology in catalonia. Ausa, 25(167), 131-172. Retrieved from www.scopus.com
Cristiani, M. L. T., De Felice, A., Russo, R. I., Angelini, G., Cocchi, P., Gurrieri, F., & Sbriziolo, E. (2009). Museology and museography of globalization. Critica d'Arte, (39-40), 7-14. Retrieved from www.scopus.
Dallas J. (2000). Métodos Multivariados Aplicados al Análisis de Datos. México: Thompson Editores.
Daza, S. y M. Lozano. (2014). Percepciones de las ciencias y las tecnologías en Colombia. Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. Bogotá.
FECYT. (2014). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. España: FECYT.
Gallardo, H. (2014). El Modelo Pedagógico Dialógico Crítico en la Educación. Revista Respuestas 19 ( 2). 34-46
Gallardo, H. y M. Vergel. (2010). Una Alternativa Educativa: Los Museos de Ciencias. Revista Eco-Matemático. 1 (1). 56-68
Goldstein, E. B. (1999). Sensación y Percepción (5ª Ed). Madrid: Debate.
Gómez, R. (2002). Evolución Científica y Metodológica de la Economía: Escuelas de Pensamiento. En La Economía de Mercado, Virtudes e Inconvenientes. México: Universidad Autónoma de Nuevo León.
Gómez, J. & Hidalgo, M. (2001). La validez de los Tests, Escalas y Cuestionarios. Centro de Estudios de Opinión. Medellín: Universidad de Antioquia.
Guisasola, J., R. Azcona, M. Etxaniz, E. Mujika y M. Morentin. (2005). Diseño de estrategias centradas en el aprendizaje de las visitas escolares a los museos de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 1(Sn). 10-15
Guisasola, J. y M. Morentin. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Rev. Enseñanza de las Ciencias. 25(1). 23-35.
Härdle W, Simar L. (2007). Applied Multivariate Statistical Analysis. Berlin: Springer.
Hurtado-de Barrera J. (2010). Metodología de la investigación, guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas: Quirón Ediciones
Hurtado I. y Toro J. (1977). Paradigmas y métodos de investigación. Venezuela: Episteme Consultores Asociados.
Koffka, K. (1963) Principles of Gestalt Psychology Harcourt, Brace & World, Inc. New York.
León, G. (2014). Percepción social de la ciencia y la tecnología en teólogos católicos, protestantes y pentecostales. Universidad Javeriana. Bogotá.
Lorente, J. P. (2015). Current museological strategies related to critical museology. Complutum, 26(2), 111-120. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50422
Mairesse, F. (2015). Museology at the crossroads. Complutum, 26(2), 29-37. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50414
Martínez, J. y Martínez, L. (2009). Los Test Estadísticos y la Valoración de Escalas. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa. 15(2), 15-24.
Medina-González, I. (2014). The fifth anniversary of intervención, revista internacional de conservación, restauración y museología: A retrospective review and a prospective view. Ge-Conservacion, 2014(6), 19-25. Retrieved from www.scopus.com
Mairesse, F. (2015). Museology at the crossroads. [La muséologie à la croisée des chemins: La museología en la encrucijada de los caminos] Complutum, 26(2), 29-37. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50414
Morales, P. (2007). La Fiabilidad en los Test y Escalas. Estadística Aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid Universidad Pontificia Comillas.
Naciones Unidas. (2009). Diseño de Muestras para Encuestas de Hogares, Directrices Prácticas. Nueva York. Documento en línea. Disponible en: http://unstats.un.org/unsd/publication/seriesf/Seriesf_98s.pdf
Nisbet R, Elder J, Miner G. (2009). Handbook of statistical analysis and data mining applications. Canadá: Academic Press.
Pardo A, San-Martín R, Ruíz, M. (2010). Metodología de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud. Madrid: Síntesis.
Pérez, C. (2005). Métodos Estadísticos Avanzados con SPSS. Madrid: Thompson Editores.
Pérez, C. (2005). Muestreo Estadístico. España: Pearson Educación.
Piaget, J. (1973). Seis estudios de psicología. Barcelona: Barral Editores.
Pozo, J., M. Gómez, M. Limón y A. Sanz. (1991). Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia. Madrid Ministerio de Educación y Ciencia.
Sánchez, M. (2005). Introducción a la Teoría de Respuesta al Ítem, una Herramienta para el Análisis de Variables Latentes: Aplicación a la Medición de la Calidad de Vida de la Infancia. Universidad de Extremadura: Departamento de Economía Aplicada y Organización de Empresas.
Scheaffer R, Mendenhall W, Ott R. (2007). Elementos de Muestreo. 6a ed. España: Paraninfo.
Scheiner, T. (2015). The 'museum' event: Considerations on the theoretical field of museology (1955-2015). Complutum, 26(2), 77-86. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50419
Sepich, J. (2012). The interdisciplinary as a key value enhancement strategy in the museum. dialogs between the archivist, the museology, the curatorship and the conservation in the documentary archive (typologies: Audiovisual-visual-audible- textual) and the Buenos Aires modern art museum collection. Kepes, (8), 121-139.
Vergel, M. y H. Gallardo. (2009). Modelación en un Museo Interactivo, Revista Evaluación e Investigación. 2(4) 58-67
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.