Perception on science and museum in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v8i2.387

Keywords:

science, museum, perception

Abstract

The research aims to identify perceptions about science and museology in university students, as well as describe social and cultural characteristics of university students in the Colombo-Venezuelan Border in terms of their social and cultural characteristics. The methodology is framed within the quantitative paradigm through semi-structured surveys, perceptual maps and multivariate analysis. The sample is made up of university students who are visiting the Interactive Science and Technology Center on the Border for the first time. The results provide fundamental elements to cement the development of programs that stimulate creativity and innovative capacity in its students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henry de Jesús Gallardo Pérez, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctor en Educación. Licenciado en Matemáticas y Física. Especialista en Estadística. Magíster en Economía. Profesor del Departamento de Matemáticas y Estadística.

  • Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctora en Educación. Licenciada en Matemáticas y Física. Especialista en Estadística Aplicada e Informática  Educativa.

  • José Joaquín Martínez Lozano, Universidad Francisco de Paula Santander

    Doctor en Educación. Licenciado en Biología y Química. Especialista en Biomatemáticas. Especialista en Computación para la Docencia. Magíster en educación mención Gerencia Educativa. Grupo de investigación Quetelet

References

Bonilla, E. y Rodríguez P. (2005). Más Allá del Dilema de los Métodos: la Investigación en Ciencias Sociales. Bogotá: Norma.

Chiurazzi, R., Cinquetti, M., Gambari, F. M., Ricchiardi, P., & Seglie, D. (2012). Cave paintings of pinerolo area. repertoire and museology. Preistoria Alpina, 46(2), 171-172.

Costoya, D. C., & Jubany, M. S. (2011). The museum of the cercle literari de vic (1879-1888). A landmark in the origins of museology in catalonia. Ausa, 25(167), 131-172. Retrieved from www.scopus.com

Cristiani, M. L. T., De Felice, A., Russo, R. I., Angelini, G., Cocchi, P., Gurrieri, F., & Sbriziolo, E. (2009). Museology and museography of globalization. Critica d'Arte, (39-40), 7-14. Retrieved from www.scopus.

Dallas J. (2000). Métodos Multivariados Aplicados al Análisis de Datos. México: Thompson Editores.

Daza, S. y M. Lozano. (2014). Percepciones de las ciencias y las tecnologías en Colombia. Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. Bogotá.

FECYT. (2014). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. España: FECYT.

Gallardo, H. (2014). El Modelo Pedagógico Dialógico Crítico en la Educación. Revista Respuestas 19 ( 2). 34-46

Gallardo, H. y M. Vergel. (2010). Una Alternativa Educativa: Los Museos de Ciencias. Revista Eco-Matemático. 1 (1). 56-68

Goldstein, E. B. (1999). Sensación y Percepción (5ª Ed). Madrid: Debate.

Gómez, R. (2002). Evolución Científica y Metodológica de la Economía: Escuelas de Pensamiento. En La Economía de Mercado, Virtudes e Inconvenientes. México: Universidad Autónoma de Nuevo León.

Gómez, J. & Hidalgo, M. (2001). La validez de los Tests, Escalas y Cuestionarios. Centro de Estudios de Opinión. Medellín: Universidad de Antioquia.

Guisasola, J., R. Azcona, M. Etxaniz, E. Mujika y M. Morentin. (2005). Diseño de estrategias centradas en el aprendizaje de las visitas escolares a los museos de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 1(Sn). 10-15

Guisasola, J. y M. Morentin. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Rev. Enseñanza de las Ciencias. 25(1). 23-35.

Härdle W, Simar L. (2007). Applied Multivariate Statistical Analysis. Berlin: Springer.

Hurtado-de Barrera J. (2010). Metodología de la investigación, guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas: Quirón Ediciones

Hurtado I. y Toro J. (1977). Paradigmas y métodos de investigación. Venezuela: Episteme Consultores Asociados.

Koffka, K. (1963) Principles of Gestalt Psychology Harcourt, Brace & World, Inc. New York.

León, G. (2014). Percepción social de la ciencia y la tecnología en teólogos católicos, protestantes y pentecostales. Universidad Javeriana. Bogotá.

Lorente, J. P. (2015). Current museological strategies related to critical museology. Complutum, 26(2), 111-120. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50422

Mairesse, F. (2015). Museology at the crossroads. Complutum, 26(2), 29-37. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50414

Martínez, J. y Martínez, L. (2009). Los Test Estadísticos y la Valoración de Escalas. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa. 15(2), 15-24.

Medina-González, I. (2014). The fifth anniversary of intervención, revista internacional de conservación, restauración y museología: A retrospective review and a prospective view. Ge-Conservacion, 2014(6), 19-25. Retrieved from www.scopus.com

Mairesse, F. (2015). Museology at the crossroads. [La muséologie à la croisée des chemins: La museología en la encrucijada de los caminos] Complutum, 26(2), 29-37. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50414

Morales, P. (2007). La Fiabilidad en los Test y Escalas. Estadística Aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid Universidad Pontificia Comillas.

Naciones Unidas. (2009). Diseño de Muestras para Encuestas de Hogares, Directrices Prácticas. Nueva York. Documento en línea. Disponible en: http://unstats.un.org/unsd/publication/seriesf/Seriesf_98s.pdf

Nisbet R, Elder J, Miner G. (2009). Handbook of statistical analysis and data mining applications. Canadá: Academic Press.

Pardo A, San-Martín R, Ruíz, M. (2010). Metodología de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud. Madrid: Síntesis.

Pérez, C. (2005). Métodos Estadísticos Avanzados con SPSS. Madrid: Thompson Editores.

Pérez, C. (2005). Muestreo Estadístico. España: Pearson Educación.

Piaget, J. (1973). Seis estudios de psicología. Barcelona: Barral Editores.

Pozo, J., M. Gómez, M. Limón y A. Sanz. (1991). Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia. Madrid Ministerio de Educación y Ciencia.

Sánchez, M. (2005). Introducción a la Teoría de Respuesta al Ítem, una Herramienta para el Análisis de Variables Latentes: Aplicación a la Medición de la Calidad de Vida de la Infancia. Universidad de Extremadura: Departamento de Economía Aplicada y Organización de Empresas.

Scheaffer R, Mendenhall W, Ott R. (2007). Elementos de Muestreo. 6a ed. España: Paraninfo.

Scheiner, T. (2015). The 'museum' event: Considerations on the theoretical field of museology (1955-2015). Complutum, 26(2), 77-86. doi:10.5209/rev-CMPL.2015.v26.n2.50419

Sepich, J. (2012). The interdisciplinary as a key value enhancement strategy in the museum. dialogs between the archivist, the museology, the curatorship and the conservation in the documentary archive (typologies: Audiovisual-visual-audible- textual) and the Buenos Aires modern art museum collection. Kepes, (8), 121-139.

Vergel, M. y H. Gallardo. (2009). Modelación en un Museo Interactivo, Revista Evaluación e Investigación. 2(4) 58-67

Published

2017-01-01

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Perception on science and museum in university students. (2017). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 8(2), 48-59. https://doi.org/10.22335/rlct.v8i2.387