The role of cognitions in the assimilation of a traumatic event

Authors

  • Gertrudys Torres Martínez Policía Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v1i1.37

Keywords:

Cognitive Psychology, sense and meaning, narrative, traumatic events, popular culture and psychology

Abstract

The purpose of this paper is to present a theoretical framework both for researchers and people who
faced traumatic events. The focus proposed is an approach of the author’s experience in the fields of research, care provisions and literature review. The reference model is the cognitive psychology -the mental- giving relevance to the construction of meaning and significance that people provide to their experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gertrudys Torres Martínez, Policía Nacional de Colombia

    Licenciada en filosofía y letras. Psicóloga especializada en pareja y familia. Docente  investigadora,
    psicóloga asistencial de la Dirección de Sanidad de la Policía - Hospital Central de la Policía.

References

BRUNER, J. S. (1998). Actos del significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza editorial.

(1990). La elaboración del sentido: la construcción del mundo por el niño. Barcelona: Ediciones Paidos.

(2001). Realidad mental y mundo posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Ed. Gedisa.

RAMÍREZ FRANCO M., et. al. (2002). Cuadernos pedagógicos facultad de educación Universidad de Antioquia. Medellín.

TORRES MARTÍNEZ, G. (2005). Intervención psicosocial con una población desplazada por la violencia. Bogotá D.C.: Universidad Piloto de Colombia.

TORRES MARTÍNEZ, G. (2006). Modelo de Intervención Psicológica en personas enfrentadas a Psicotrauma. Revista Facultad de Medicina. Bogotá D. C.: Universidad Nacional, pp. 330-337.

TORRES MARTÍNEZ, G. (2007). Sentido y significado del desplazamiento forzado en niños y adolescentes. Bogotá D.C.: Universidad Piloto de Colombia.

Published

2009-06-02

Issue

Section

Reflection Articles

How to Cite

The role of cognitions in the assimilation of a traumatic event. (2009). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 1(1), 95-105. https://doi.org/10.22335/rlct.v1i1.37