Imaginary of university in young women with limitations auditivas
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.366Keywords:
social imaginaries, social construction of a university, symbolic scenario, university, youthAbstract
The article aims to present identified imaginaries about the university, the permanencies of the discourses of young people who study in institutions of basic education and media, and its imbricated relation with the social imaginaries; perspective from which a critical analysis of the approaches to this respect is made, as long as they are assumed from the superficialities of the second or underlying imaginaries, a reason that hinders their understanding and possibility of projection. We propose an exit that considers understanding the imaginaries that make the university possible, looking for those institutions that validate imaginary instituted by the social, from which agreements are built on university. The study population consists of 10 deaf eleven students, eleven aged, aged between 16 and 19 years. Results: students have been building in their life history, meanings about the university, become of the many influences and with great strength officially instituted. Conclusion: the social construction of a university is defined for young people with a hearing limitation through symbolic scenarios, instituted from the social, but with low action criteria, being an illusion in their project of life, an expression in which they manage to define the forms To act in a society that still does not include them in the university field.
Downloads
References
Abello Correa, R. (2009). Construyendo sentido sobre las transiciones a inicio de la escolaridad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales: Niñez y Juventud, 7(2), 929-947.
Arbide, R. (2015). La creatividad en la innovación: problemas, nuevas ideas, soluciones. Recuperado de: http://slidehot.nl/resources/rafael-arbide-la-creatividad-en-la-innovacion-problemas-nuevas-ideas-soluciones.258201/
Bassat, L. (2014). La creatividad. Barcelona: Conecta.
Bedoya, A.C. (2011). Los imaginarios sociales de los egresados de pregrado de la Universidad Cooperativa de Colombia sede Cartago sobre la calidad de la educación. Tesis de Maestría en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Centro de Estudios avanzados en Niñez y Juventud.
Alianza de la Universidad de Manizales y el CINDE. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Colombia/alianzacindeumz/20130319010509/TesisCla udiaLilianaBedoyaAbella.pdf
Berger, Peter L.; Luckmann, Thomas (2001). La construcción social de la realidad. Papers. Revista De Sociologia, 1, 181-183.
Bermejo, R.; Hernández, D.; Ferrando, M.; Soto, G.; Sainz, M. & Prieto,
M. (2010). Creatividad, inteligencia sintética y alta habilidad. Reifop, 13(1). Recuperado de: http://www.aufop.com
Camargo, M. (2009). El crítico asunto de la equidad escolar: un estudio multicasos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales: Niñez y Juventud, 7(2), 619-638.
Carretero. P.A. (2010). El orden social en la posmodernidad. Ideología e imaginario social. Barcelona: Erasmus.
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad (vol. 2: El imaginario social y la institución). Barcelona: Tusquets.
Cohen, J. (1960). A Coefficient of Agreement for Nominal Scales. Educ & Psychological Measurement, 20(1), 37-46
Congreso de la Republica de Colombia (1991) Constitución Política de Colombia 1991.Bogotá
Duque, J., Londoño, D. (2014). Lo imaginario, las imágenes y las narraciones: aproximaciones a la realidad del sujeto. Revista ALETHEIA, 6(2), 2-24
Facuse M., Marisol. (2010). La utopía y sus figuras en el imaginario social. Sociológica (México), 25(72), 201-213. Recuperado en 18 de noviembre de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732010000100009&lng=es&tlng=es
Giroux, A. H. (1996). Placeres inquietantes. Barcelona: Paidós.
Habermas, J. (1999). Teoría de la Acción Comunicativa: Racionalidad de la Acción y Racionalización Social y Crítica de la Razón Funcionalista (tomos I Y II). Madrid: Taurus, 4º Edición
Hammersley, M & Atkinson, P. (1995). Ethnography: Practices and Principles. Second Edition. New York: Routledge.
Harf, R. (2013). La estrategia de enseñanza es también un contenido. Novedades Educativas, 149, 21-35.
Landis, J. & Koch, G. (1977). Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics, 33(1), 159-174.
Maturana, H. (2010). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: JC Sáez.
Martínez Boom, A. (2003). De la escuela expansiva a la escuela competitiva en América Latina. En Lecciones y lecturas de educación (pp. 15-44). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional
Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, S. (2015). Comportamiento juvenil y competencias prosociales. Bogotá: Ibañez.
Martínez Lozano, J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho, T. (2016). Ambiente de aprendizaje lúdico de las matemáticas para niños de la segunda infancia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(2), 17-25. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/234/274
Martínez Lozano, J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206
Misischia, B.S. (2014). Derecho a la educación universitaria de personas con discapacidad. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(1), 25-33
Murcia et ál. (2011). El aprendizaje colaborativo. Senderos enraizados en la cultura caldense (informe de investigación). Manizales: Fundación Luker
Murcia, Pinto y Ospina (2009). Función versus institución: imaginarios de profesores y estudiantes. Educación y Educadores, 12(1), 63-92. Bogotá: Universidad de La Sabana.
Navarro Díaz, L., Sandoval B., R., & Caballero T, T. (2013). Algunos puntos clave para pensar los retos de las ciencias sociales hoy. Una mirada desde la comunicación y la posibilidad crítica del ser humano. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 75-83. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.8
Oyekale, T., Okunmadewa, F., Omonona, B. & Oni, O. (2009). Fuzzy Set Approach to Multidimensional Poverty Decomposition in Rural Nigeria. The IUP Journal of Agricultural Economics, 6(3), 7-44.
Sàenz, D. & Larraz, N (2015). El pensamiento creativo en la escuela. España: Universidad de Zaragoza. Recuperado de: https://zaguan.unizar.es/record/48078/files/TAZ-TFG-2015-195.pdf
Tonón, G. (2009). La propuesta teórica de la calidad de vida. Hologramática - Facultad de Ciencias Sociales UNLZ, 6(7), 15-21.
Vergel Ortega, M., Duarte, H., & Martínez Lozano, J. (2016). Desarrollo del pensamiento matemático en estudiantes de cálculo integral su relación con la planificación docente. Revista Científica, 3(23), 17-29. doi:http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.23.a2
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Nieto, J.F., M. (2016). Validez de instrumento para medir el aprendizaje creativo. Revista comunicaciones en Estadística. 9, 2, pp. 239–254. Recuperado de: http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/estadistica/article/view/2669/3126
Vergel Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2015). APPS en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 198-208. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/21/226
Vergel, M., Martínez, J. & Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58 (2): 197-208. http://www.policia.gov.co/imagenes_ponal/dijin/revista_criminalidad/v58n2/v58n2a11.pdf
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista Científica, 2(25). doi:http://dx.doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4
Vergel Ortega, M. Ortega, S. (2015). Caracterización de la Juventud en Situación de discapacidad que cursa programas académicos en Instituciones de Educación Superior en la ciudad de Cúcuta. Educación Internacional, Lengua Y Cultura. En: Colombia ISBN: 978-958-58969-6-3. Cali: SELLO Editorial Editorial REDIPE (95857440) Red de Pedagogía S.A.S. , 1. 54 - 65
Yarza, A. (2013). Hacer sitio al que llega: pedagogía, educación especial y formación. Revista Contextos de Educación, Vol.14, 36-43
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.