Pedagogical practices for peace, facts of implementation in competences focus
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.365Keywords:
competences, conflict solution, peace, pedagogic practices, psychology of communication, teaching methodsAbstract
The goal of this article is to analyze the pedagogic practices implemented by teachers to strengthen Peace construction, developed by competences, results of a research based in quantitative, correlational design focus and supported in qualitative focus. Sample was constituted by 255 students and 38 docents of ninth, tenth and eleventh degrees of College Sagrado Corazón de Jesús in Cúcuta, Colombia. The results indicate that only 48% of docents implement practices to strengthen the Peace in the competences setting focus; degree variable and modality are correlate with develop of emotional strengthen and conflicts solution; problem solution explain competences in science, institutional philosophy is associated to development of competences in social sciences and practice for Peace. Conclusion: pedagogic practices to strengthen the Peace based in competence focus have influence in development competences in conflict solution in students.
Downloads
References
Agudelo, J., Salinas, D., Ramírez, B. & Yenny, N. (2012). Concepciones sobre práctica pedagógica de las estudiantes de IX semestre de la licenciatura en pedagogía infantil. Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira, Colombia.
Álvarez, V. (2011). La formación de competencias investigativas profesionales, una mirada desde las ciencias pedagógicas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(24). Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/ced/24/vhs.htm
Andrade, R. & Hernández, S. (2010). El enfoque de Competencias y el curriculum de Bachillerato en México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 481-508.
Barragán, G. (2012). La práctica pedagógica: pensar más allá de las técnicas. En: Barragán G., Diego F., Gamboa S., Audín A. & Urbina C., Jesús E. (Compiladores). Práctica pedagógica. Perspectivas teóricas. Bogotá: Ecoe ediciones.
Bruns, B. & Luque, J. (2014). Docentes excelentes: Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Resumen. Washington: Banco Mundial.
Climent, J. (2008). La educación basada en Competencias como instrumento de política educativa y laboral. Revista Mexicana de Agronegocios, 12(22), 490 - 502. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14102205.
Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Recuperado de: http://pasosvagabundos.com/archivos/Lecturas%20de%20trabajo%20para%20educadores/nuevasnuevs/Competencias%20algo%20mas%20que%20una%20moda.pdf
Contreras, M., Vergel, M. & Suarez, J. (2015). Percepciones sobre el espacio público y educación ambiental de población que habita en la Avenida Guaimaral de la ciudad de Cúcuta. Bogotá: Redipe.
Dornaleteche, J., Buitrago, A. & Moreno, L. (2015). Categorización, selección de ítems y aplicación del test de alfabetización digital line como indicador de la competencia mediática. Comunicar, 22(44), 177-185.
Ferrés, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa.
Henao, C. & Moreno, M. (2015). Aproximación histórica al concepto de lógica: avances parciales de una investigación que promueve la experiencia estética en maestros en formación en matemática y literatura. Ikala, 20(2), 233-244.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2013). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión Holística de la Ciencia. Caracas: Quirón.
Johnson, S. (2013). Futuro perfecto: sobre el progreso en la era de las redes. Madrid: Turner.
Koltay, T. (2011). The Media and the Literacies: Media Literacy, Information Literacy, Digital Literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221.
Martín, J., Torres, J., Santaolalla, E. & Hernández, V. (2013). La competencia de aprender a aprender: percepciones de los docentes sobre su desarrollo en los niveles de educación primaria y secundaria de la comunidad de Madrid. En: Actas del XVI Congreso Nacional/II Internacional Modelos de investigación educativa. AIDIPE. Salamanca, España.
Martínez, A. (2011). Memorias de la escuela pública. Expedientes y planes de escuela en Colombia y Venezuela 1774-1821. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, L. (2015). Comportamiento juvenil y competencias prosociales. Bogotá: Ibáñez.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf.pdf
Mondragón, H. (2008). Prácticas pedagógicas en la Universidad para la construcción de ambientes de aprendizaje significativo. Recuperado de: http://portales.puj.edu.co/didactica/Sitio_Monitores/Contenido/Documentos/Estrategiasaprendizaje/Practicaspedagogicas.doc
Ortega, M., Lozano, J. & Tristancho, S. (2015). Apps en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería. Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 198-208.
Parra, O. (2011). El Placer de Conocer Investigando. Bogotá: Usta.
Secretaría de Educación Pública. (2010). Curso Básico de formación continua para maestros en servicio. Planeación didáctica competencias en el aula 2010. Recuperado de: http://www.cuaed.unam.mx/rieb/docs/basicasm2/b4/curso_basico_2010.pdf.
Páez Páez, J. (2011). Competencias presentadas por los docentes del programa de sistemas de la Escuela Tecnológica Instituto Técnico Central, con respecto al uso de las TIC. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 3(1), 56-65. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i1.106
Quiroga Ramírez, J. (2010). La Transversalidad curricular en los proyectos pedagógicos: El caso de El CED, el Motorista Bogotá. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 50-57. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.66
Roncancio Parra, N., & Espinosa, H. (2010). Un breve acercamiento a la formación de los semilleros de investigación. Precisiones acerca de algunas diferencias entre la formación investigativa y la investigación formativa. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 152-157. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.75
Vergel, M., Gallardo, H. & Martínez, J. (2014). Factores asociados al rendimiento académico en estadística de estudiantes de administración pública. Bogotá: Colección Pedagogía Iberoamericana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.