Road Safety and Psychological Processes: Preventive Actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v8i2.362

Keywords:

Cognitive processes, road safety, accident prevention, psychotherapy

Abstract

The article reviews the relationship between psychological processes and road safety from a preventive position in order to provide evidence on alternatives used in therapy that may be useful for the proper psycho-physiological functioning and that determine a greater Road Safety. This review is relevant in the framework of the Policia Nacional del Colombia and Road Safety as it illustrates empirically validated methodologies that can be used by people who perform tasks of high cognitive effort such as driving. In order to develop the proposed theme, the initial notions of accident in transit will be reviewed, giving rise to a review of the cognitive processes involved in road safety, citing some empirical studies that show utility methods in the increase of the capacities of the driver. We conclude the effectiveness of methods based on cognitive stimulation and biofeedback for the strengthening of cognitive processes especially attentive, noting the directly proportional relationship between attention capacity and driving safety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Manuel Ernesto Riaño Garzón, Universidad Simón Bolívar

    Psicólogo. Magister en Psicología Clínica. Especialista en Neuropsicología Infantil. Doctorado (c) en Psicología. Docente-Investigador Programa de Psicología, Universidad Simón Bolívar, Sede Cúcuta.

  • Nathalie Claire Raynaud Prado, Universidad Francisco de Paula Santander

    Economista. Especialista en Finanzas y Negocios Internaciones. Magister en Gerencia de Empresa (c). Docente departamento de Estudios internacionales y de frontera, Universidad Francisco de Paula Santander.

  • Edgar Alexis Díaz Camargo, Universidad Simón Bolívar

    Psicólogo. Especialista en Evaluación y Diagnóstico Neuropsicológico. Magister en Neuropsicología Clínica. Doctorado en educación (c). Docente-Investigador Psicología, Universidad Simón Bolívar, Sede Cúcuta.

References

Ardila, A. & Ostrosky, F. (2012). Guía para el diagnóstico neuropsicológico. [Libro electrónico] recuperado en abril de 2012 en: http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/ardila-guia-01.pdf

Ardila, A. & Rosselli, M. (2007). Neuropsicología Clínica. Bogotá: El Manual Moderno.

Arns, M., Drinkenburg, W., & Leon Kenemans, J. (2012). The effects of QEEG-informed neurofeedback in ADHD: An open-label pilot study. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 37(3), 171-80. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10484-012-9191-4

Beanland, V., Fitzharris, M., Young, K. L., & Lenné, M. (2012). Using in-depth crash data to assess the role of driver inattention and driver distraction in crashes. Injury Prevention, 18 doi:http://dx.doi.org/10.1136/injuryprev-2012-040580g.6

Bernal, C. (2014). Neurofeedback en niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. [online] Repositorio Digital Institucional CES. Recuperado de http://bdigital.ces.edu.co:8080/repositorio/handle/10946/1614

Budzinsky, T., Kogan-Budzinsky, Evans, J. & Abarbanel, A. (2009). Introduction to quantitative EEG and Neurofeedback: advanced theory and applications. Second edition, London: Elsevier.

Cámara de comercio (2010). La accidentalidad vial: un problema de salud pública. [Boletín electrónica], Obtenido en: http://camara.ccb.org.co/documentos/4419_boletin_de_accidentalidad.pdf

Cheon, E., Koo, B., & Choi, J. (2016). The efficacy of neurofeedback in patients with major depressive disorder: An open labeled prospective study. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 41(1), 103-110. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10484-015-9315-8

Choi, S., Jang, J., Oh, C., & Park, G. (2016). Safety benefits of integrated pedestrian protection systems. International Journal of Automotive Technology, 17(3), 473-482. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s12239-016-0049-2

Consejo Colombiano de Seguridad (2015). Diariamente se presentan en Colombia 90 accidentes viales. [online] Obtenido en: http://ccs.org.co/salaprensa/index.php?option=com_content

&view=article&id=516:accidentalidadvial&catid=296&Itemid=830

Cuervo, M.T. & Quijano, M.C. (2012). Entrenamiento Cerebral para mejorar la atención. Cali: Pontificia Universidad Javeriana.

Dehghani-arani, F., Rostami, R., & Nadali, H. (2013). Neurofeedback training for opiate addiction: Improvement of mental health and craving. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 38(2), 133-41. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10484-013-9218-5

Díaz, E. A., Ardila, M., Ramírez, A. Halliday K. & Novoa, C. (2012). Alteraciones neuropsicológicas de un paciente con enfermedad de Parkinson y antecedentes de consumo de sustancias psicoactivas. Psychologia avances de la disciplina, 2 (6), 59-72.

Dirección General de Tráfico (2015). Accidentes con víctimas, fallecidos 30 días, heridos graves y leves, Tablas estadísticas 2015 [online] Obtenido en http://www.dgt.es/es/seguridad-vial/estadisticas-e-indicadores/accidentes-30dias/tablas-estadisticas/2015/

Escobar, E., Schmidt, G. & Sardinas, S. (2011). Alteraciones electroencefalográficas y trastorno por déficit de atención. Revista de la Sociedad Boliviana de Pediatría, 50(1), 3-6.

Frank, D., Khorshid, L., Kiffer, J., Moravec, C. & Mckee. M. (2010). Biofeedback in medicine: who, when, why and how? Mental Health in family Medicine, 7, 85-91.

Flores, J. & Ostrosky, F. (2012). Desarrollo neuropsicológico de lóbulos frontales y funciones ejecutuivas. México: Manual Moderno.

Gadea, M., Aliño, M., Garijo,E., Espert, R. & Salvador, A. (2016). Testing the Benefits of Neurofeedback on Selective Attention Measured Through Dichotic Listening. Appl Psychophysiol Biofeedback, 41(2):157-64.

Gaviria, J., Calderón, L., y Barrera, M. (2014). ¿Es efectivo el entrenamiento en Neurofeedback para el tratamiento del TDAH? Resultados a partir de una revisión sistemática. CES Psicología, 7(1), 16-34.

Guerra, M. (2011). Accidentes de tránsito en Colombia: la segunda manera de muerte por causa externa. Revista Fasecolda, 142, 14-18.

Gunkelman, J., Johnstone, J. (2005). Neurofeedback and the Brain, Journal of Adult Development. 12 (2-3) 93-99.

Hadjez, E. (2013). Superando el enfoque biopsicosocial para dar paso a los determinantes sociales y económicos de la salud en el modelo de salud familiar. Medwave, 13(01).

Hillard, B., El-Baz, A., Sears, L., Tasman, A., & Sokhadze, E. M. (2013). Neurofeedback training aimed to improve focused attention and alertness in children with ADHD: A study of relative power of EEG rhythms using custom-made software application. Clinical EEG and Neuroscience, 44(3), 193-202. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1476262352?accountid=45648

Itoh, M., Abe, G., & Yamamura, T. (2014). Effects of arousing attention on distracted driver's following behaviour under uncertainty. Cognition, Technology & Work, 16(2), 271-280. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10111-013-0264-9

Kahily, M. Clarke, L. & Jahangir, F. (2009). Alpha-theta Neurofeedback therapy: A non-invasive treatment for addiction and post-Traumatic Stress disorder. Journal of Social Sciences. 3(2), 83-91.

Kamiya J. (1971) Biofeedback training in voluntary control of EEG alpha rhythms. Western journal of medicine. 115 (3), 44.

Kim, D., Kang, T., Soh, M., Kwon, J., Hwang, T., Hwang, J., . . . Park, K. (2017). Estimation of lateral offset and drift angle for application in secondary collision avoidance system. International Journal of Automotive Technology, 18(1), 137-146. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s12239-017-0014-8

Lees, M. N., Cosman, J., Lee, J. D., Vecera, S. P., Dawson, J. D., & Rizzo, M. (2012). Cross-modal warnings for orienting attention in older drivers with and without attention impairments. Applied Ergonomics, 43(4), 768.

Levine, B., Robertson, I. H., Clare, L., Carte, G., Hong, J., Wilson, B., Duncan, J., et al. (2000). Rehabilitation of executive functioning: An experimental clinical validation of goal management training. Journal of the International Neuropsychological Society, 6 (3), 299-312.

Lubrini, G., Periañez, J. & Rios-Lago, M. (2011). Introducción a la estimulación cognitiva en la rehabilitación neuropsicolóigca en: Muñoz et al. (2011). Estimulación Cognitiva y rehabilitación neuropsicológica. Barcelona: UOC.

Luzon-Narro, J., Arregui-Dalmases, C., Hernando, L. M., Core, E., Narbona, A., & Selgas, C. (2014). Innovative passive and active countermeasures for near side crash safety. International Journal of Crashworthiness, 19(3), 209.

Maddahi, H., Pouyakian, M., Ghomsheh, F. T., Piri, L., & Osqueizadeh, R. (2016). Design and cognitive evaluation of 6 dynamic lane departure warning symbols. Traffic Injury Prevention, 17(8), 842.

Martínez-Martínez, A. M., Aguilar-Mejía, O., Martínez, S. & Mariño, D. (2014). Caracterización y efectividad de programas de rehabilitación neuropsicológica de las funciones ejecutivas en pacientes con daño cerebral adquirido: Una revisión. Universitas Psychologica, 13(3) Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1771625181?accountid=45648

Moreno, I., Delgado, G., Aires, M., & Meneres, S. (2013). Administering the CPT/IVA to evaluate the effects of neurofeedback in ADHD. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 9, 49-50.

Niu, Y., Tan, J., Guan, J., Zhang, Z., & Wang, L. (2010). Cognitive stimulation therapy in the treatment of neuropsychiatric symptoms in alzheimer's disease: A randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation, 24(12), 1102-11. doi:http://dx.doi.org/10.1177/0269215510376004

Novakovic-Agopian T., Chen A. J., Rome S., Abrams, G., Castelli, H., Rossi, A., McKim, R., et al. (2011). Rehabilitation of executive functioning with training in attention regulation applied to individually defined goals: A pilot study bridging theory, assessment, and treatment. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 26 (5), 325-338.

Okazaki, Y. O., Horschig, J., Luther, L., Oostenveld, R., Murakami, I., & Jensen, O. (2015). Real-time MEG neurofeedback training of posterior alpha activity modulates subsequent visual detection performance. NeuroImage, 107, 323-332. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.neuroimage.2014.12.014

Ortega, A. Ariza, A. Delgado, D. & Riaño, M. (2015). Programa de estimulación sobre procesos atencionales en niños con TDAH. Revista Fronteras Del Saber 6,31-38.

O'Neal, E., Ramirez, M., Hamann, C., Young, T., Stahlhut, M., & Peek-Asa, C. (2014). School bus crash rates on routine and nonroutine routes. The Journal of School Health, 84(9), 575-580. doi:http://dx.doi.org/10.1111/josh.12189

Organización Mundial de la Salud (2012). Traumatismos causados por el tránsito, Nota descriptiva, 358. Recuperado en Septiembre de 2012 de http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs358/es/index.html

Orrell, M., Woods, B., & Spector, A. (2012). Should we use individual cognitive stimulation therapy to improve cognitive function in people with dementia? BMJ: British Medical Journal (Online), 344 doi:http://dx.doi.org/10.1136/bmj.e633

Ortiz-Perez, A. & moreno-García, I. (2015). Perfil electroencefalográfico en niños con TDAH. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 2(2), 129-134.

Price, J. & Budzynski, T. (2009). Anxiety, EEG patterns, and Neurofeedback Introduction to QEEG and Neurofeedback, Second Edition ISBN; 978-0-12- 3 74534-7

Reza, Y. K., & Azra, Y. K. (2014). The effects of beta-I and fractal dimension neurofeedback on reaction time. International Journal of Intelligent Systems and Applications, 6(11), 42-48. doi:http://dx.doi.org/10.5815/ijisa.2014.11.06

Rodríguez, C., González-Castro, P., Álvarez, L., Vicente, J., Núñez, J., González-Pienda, J., Álvarez, D., Bernardo, A., & Cerezo, R., (2011). Nuevas técnicas de evaluación en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). European Journal of Education and Psychology, 4(1), 63-73.

Riaño, M. (2012). Neurofeedback: Principios y aplicaciones clínicas actuales. Revista Signos Vitales, 3 (1), 19-22.

Riaño, M. & Quijano, M.C. (2015). La función reguladora del lenguaje, Intervención en un caso de atención deficitaria. Acta Neurológica Colombiana, 31 (1), pp. 71-78.

Solovieva, Y. & Quintanar, L. (2014). Principios y objetivos para la corrección y el desarrollo en la neuropsicología infantil. En: Patiño, H. y López, A. (2014). Prevención y evaluación en psicología. Aspectos teóricos y metodológicos. México: Manual Moderno: 61-74.

Susilowati, I. H., & Yasukouchi, A. (2012). Cognitive characteristics of older japanese drivers. Journal of Physiological Anthropology, 31 doi:http://dx.doi.org/10.1186/1880-6805-31-2

Tao, P., Hu, H., Gao, Z., Liu, X., Song, X., Xing, Y., .Duan, Y. & Wei, F. (2014). The research of the driver attention field modeling. Discrete Dynamics in Nature and Society, doi:http://dx.doi.org/10.1155/2014/270616

Tsolaki, M., Kounti, F., Agogiatou, C., Poptsi, E., Bakoglidou, E., Zafeiropoulou, M., . . . Vasiloglou, M. (2011). Effectiveness of nonpharmacological approaches in patients with mild cognitive impairment. Neuro - Degenerative Diseases, 8(3), 138-45. doi:http://dx.doi.org/10.1159/000320575

Vélez van Meerbeke, A., Talero Gutiérrez, C., Guzman Ramirez, G., Zamora Miramón, I. & Guzmán Ramirez, G.M. (2015). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad: de padres a hijos. Neurología, In press.

Vernon, D. J. (2005). Can neurofeedback training enhance performance? an evaluation of the evidence with implications for future research. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30(4), 347-64. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10484-005-8421-4

Vignolo, Julio, Vacarezza, Mariela, Álvarez, Cecilia, & Sosa, Alicia. (2011). Niveles de atención, de prevención y atención primaria de la salud. Archivos de Medicina Interna, 33(1), 7-11.

Zaldúa, G. (2011). Epistemes y prácticas en Psicología Preventiva. Buenos Aires: EUDEBA.

Published

2017-01-01

Issue

Section

Review Articles

How to Cite

Road Safety and Psychological Processes: Preventive Actions. (2017). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 8(2), 72-81. https://doi.org/10.22335/rlct.v8i2.362