TIC in the teaching of the first order differential equations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.347

Keywords:

technology, differential equations, teaching and learning, higher education, evaluation

Abstract

This research has been proposed to evaluate the relationships between the elements involved in the learning process of first order differential equations before and after the incorporation of technological tools of helping a descriptive study design where the importance of technology in the classroom is determined and how this can generate a change of attitude in students continues. The sample consisted of 40 students aged between 18-23 years. The collection instrument for information consisted of an attitude scale was applied at the beginning and end of the experiment results show that the use of the TIC as a mediator instrument produces a change of positive and favorable attitudes towards applications of differential equations of first order to support the acquisition of knowledge, achieving stimulate students' creativity and contributing to the design of new methodological strategies in the field of Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Olga Lucy Rincón Leal, Universidad Francisco de Paula Santander

    Licenciada en Matemáticas y Física. Especialista en Computación para la Docencia. Magister en Educación Matemática. Docente de Planta , Adscrita a la Facultad de Ciencias Basicas, departamento de Matemáticas y Estadistica

References

Archila, J. (2013). Educación y Pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-149.

Artigue, M. (2003). The teaching and learning of mathematics at university level. En D. Holton et al. An ICMI Study. Kluwer Academic Publishers, 207-220.

Atencia, A., & García, F. (2013). Incorporación de las TIC en las metodologías de los docentes de especialización en docencia de CECAR. Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 445-549.

Benet Rodríguez, M., Zafra, S., & Quintero Ortega, S. (2015). La revisión sistemática de la literatura científica y la necesidad de visualizar los resultados de las investigaciones. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 94-96. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v7i1.232

Cantillo, C., Roura, M., & Sánchez, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción Digital Magazine, 147, 1-21.

Cebrian, M. (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea SA.

Cengel, Y., & Palm, W. (2014). Ecuaciones Diferenciales para Ingeniería y Ciencias. México: McGraw-Hill.

Cortés, J., Guerrero, L., Morales, C., & Pedroza, L. (2014). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC): Aplicaciones Tecnológicas para el Aprendizaje de las Matemáticas. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 39(1), 141-161.

De las Fuentes, M., Arcos, J., & Navarro, C. (2011). Estudio comparativo sobre la eficiencia de las actividades cognitivas a partir de dos enfoques de enseñanza: tradicional y otro que involucra tecnología de la calculadora para abordar aplicaciones de las ecuaciones diferenciales. Educación y Ciencia, 1(39).

De las Fuentes, M., Arcos, J., & Navarro, C. (2011). Impacto en las Competencias Matemáticas de los estudiantes de Ecuaciones Diferenciales a Partir de una Estrategia Didáctica que incorpora la Calculadora. Formación Universitaria, 3(3), 33-44.

Erazo, O. (2013). Caracterización psicológica del estudiante y su rendimiento académico. Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 23-41.

Fiallo, J. (2015). Acerca de la investigación en educación matemática desde las tecnologías de la información y la comunicación. Actualidades Pedagógicas, 66, 69-83.

Fiallo, J., & Parada, S. (2014). Caracterización de las habilidades básicas del pensamiento variacional que son necesarias para la comprensión del cálculo diferencial. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

Flores, I., Valadez, S., & Atencio, A. (2016). La Didáctica de la matemática en contexto, promotora de la motivación matemática en ecuaciones diferenciales. Electrónica, Humanidades, Tecnología y Ciencia, 14(1), 1-5.

Giandini, V., & Salerno, M. (2009). La geometría, los ingresantes y el software maple. Formación Universitaria, 2(4), 23-30.

Guacaneme, E., & Mora, L. C. (2011). La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación. Papeles, 3(6), 18-25.

Hitt, F., & Cortés, J. (2009). Planificación de actividades en un curso sobre la adquisición de competencias en la modelización matemática y uso de calculadora con posibles gráficas. Digital Matemática, 10(1), 1-30.

Martínez Lozano, J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & TecnologíA, 7(1), 20-28. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206

Muñoz, L. (2013). Las tecnologías de la Información y la comunicación TIC en la gestión del conocimiento para generar cultura institucional pedagógica. Bogotá: Universidad Pedagogíca Nacional.

Muñoz, S. (2012). Aportes didácticos de las Nuevas Tecnologías en Matemáticas: calculadoras, ordenadores, internet. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Parra, O., & Dìaz, V. (2014). Didáctica de las matemáticas y tecnologías de la información y la comunicación. Educación y Desarrollo Social, 8(2), 60-81.

Pulido Ortiz, Vivas Barrera, T., F., & Cubides Cárdenas, J. (2013). Perspectivas actuales para el estudio de los derechos humanos desde sus dimensiones. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 97-118. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.10

Reyes, L., Castañeda, E., & Pabón, D. (2012). Causas psicosociales de la deserción universitaria. Logos Ciencia & Tecnología, 4(1), 164-168.

Rincón Leal, O., & Vergel Ortega, M. (2015). Blogs, su influencia en la enseñanza del Cálculo Integral. En Varios, Educación Internacional Lengua y Cultura. Cali: Redipe.

Rincón Leal, O., Vergel Ortega, M., & Ortega Sierra, S. (2015). Factores asociados al uso de blogs educativos. En Varios, Educación Internacional Lengua y Cultura. Cali: Redipe.

Riveros, V. (2013). Algunos fundamentos teóricos del uso de las TIC para la comunicación de contenidos matemáticos. Encuentro Educacional, 7(1), 97-115.

Riveros, V., Mendoza, M., & Castro, R. (2013). Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. Quórum Académico, 8(15).

Rodriguez, R., & Quiroz, S. (2016). El papel de la tecnología en el proceso de modelación matemática para la enseñanza de las Ecuaciones Diferenciales. Latinoamericana de Investigación en matemática educativa, 19(1), 99-124.

Romero, J. D. (2014). Relación subjetiva-objetiva en el desarrollo del pensamiento matemático de objetos reales a objetos matemáticos en la educación , didáctica de las operaciones matemáticas. Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 18-35

Ruiz, E. (2014). La tecnología en el aula de clase: De las calculadoras graficadoras a los ambientes virtuales de aprendizaje. Lat Am J. Phys Educ, 8(2), 345-354.

Sabogal, G., Monroy, N., Landero, J. L., & Molina, Y. R. (2015). Cálculo diferencial: aprendiendo con nuevas tecnologías. Revista de Tecnología, 12(2), 42-51.

Stewart, J. (2014). Cálculo de una Variable. Conceptos y Contextos. México: Cengage Learning.

Terán , G. R., & Amores, A. L. (2014). Impacto del uso y aplicación de las TICs en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Matemática de los estudiantes de primer semestre de la Carrera de Matemática y Física de la Facultad de filosofia. Quito: Universidad Central del Ecuador.

Vergel , M., Rincón , O., & Martínez, J. (2016). Validez de Instrumento CALA para evaluar asesorías virtuales. Horizontes Pedagógicos, 18(1), 26-33.

Vergel, M., Martínez, J. & Zafra, S. (2015). APPS en el rendimiento académico y auto concepto de estudiantes de ingeniería. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 198-208.

Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J. & Zafra Tristancho, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista CientíFica, 2(25). doi:http://dx.doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4

Yusof, M., & Tall, D. (1999). Changing attitudes to university mathematics through problem solving. Educational Studies in Mathematics, 37, 67-82.

Zill, D. (2015). Ecuaciones Diferenciales con valores en la frontera. México: Cengage Learning.

Published

2016-12-21

How to Cite

TIC in the teaching of the first order differential equations. (2016). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 8(1), 89-100. https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.347