Bullying among peers at a police training school
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v9i1.316Keywords:
Bullying, victims, offenders, training process, witnesses dashboardsAbstract
The research "Peer Bullying in the School of Carabineros Alejandro Gutierrez 2015" addresses one of the cutting-edge issues in educational contexts, of which the police training schools are not exempt. Bullying at school Alejandro Gutierrez, it was especially evidenced by the different consultations carried out by students of professional staff that integrates the human development team, psychologists, social workers and / or priest, one of the repetitive aspects of query. The target for research development was to recognize the impact it has on student’s personnel during police training and the environment as such bullying behavior in police units. Among the main results emerged: Root causes of bullying among peers, in order of priority: cultural differences, to de-stress strategy, not accepting the rules of the group, academic rivalries. These types of bullying among students: nicknames, insults, restrict the possibility of participation in academic activities, the threats. And stronger consequences of bullying, aggression, sleeplessness, loss of self-confidence, physical ailments, depression, lack of appetite, poor academic performance.
Downloads
References
Abreu, L. E. (2016). Tradition, law, and politics. Dados, 59(1), 139. doi:10.1590/00115258201673
Albores-Gallo, Lilia, Sauceda-García, Juan Manuel, Ruiz-Velasco, Silvia, y Roque-Santiago, Eduardo. (2011). El acoso escolar (bullying) y su asociación con trastornos psiquiátricos en una muestra de escolares en México. Salud Pública de México, 53(3), 220-227. Recuperado en 21 de diciembre de 2015, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0036-36342011000300006ylng=esytlng=es.
Azaola, E. y Ruiz, M. (2009). Papeles policiales: abuso de poder y eufemismo punitivo en la Policía Judicial de la ciudad de México. Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social–Distrito Federal, México
Bandura, A. (1982). Teoría del aprendizaje social. España: Espasa Universitaria.
Bronfenbrenner U, (1987). La ecología del desarrollo humano. Cognición y desarrollo humano. España: Paidós.
Campos, P. (2013). La realidad del acoso escolar o bullying. Recuperado: https://aprendizdelguanteblanco.files.wordpress.com/2013/06/resec3b1a-acoso-escolar-o-bullying-por-k-paola-campos-anaya.pdf
Corredor, N., Salazar, M., Paniagua, G. W, Trejos, J. y Valencia, A. (2014), Factores psicosociales del Bullying y las estrategias de afrontamiento como factor diferencial.
Erazo, O. (2012), la intimidación escolar, actores y características. Revista Vanguardia psicológico clínica teórica y práctica. ISSN-e2216-0701, Vol. 3, Nº. 1, 2012 (Ejemplar dedicado a: Nuevos aportes para una comunicación transdisciplinar), págs.80-102 Recuperado: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815149
García Peña, J.; Moncada Ortiz, R. y Quintero Gil, J. (2013). El Bullying y el suicidio en el escenario universitario. En: Revista Colombiana de Ciencias Sociales. Vol. 4. No. 2. Medellín. ISSN 2216 – 1201
Hernández Prados, M.A; Solano Fernández, MM.I. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. Revista Iberoamericana de Estudios a Distancia. No. 10. Recuperado en http://www.biblioteca.org.ar/libros/141650. pdf.
López, V., Bilbao, M. Á., Ascorra, P., Moya, I.; Morales, M. (2014). Escala de Clima Escolar: adaptación al español y validación en estudiantes chilenos. Universitas Psychologica, 10(2). 15-25.
Moncayo, J. (2011). Análisis y vínculos entre matoneo y vida social en Colombia. Una mirada a dos instituciones educativas y al sector el codito. (Tesis de maestría) Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.
Paredes, María Teresa; et al. (2008). Estudio exploratorio sobre el fenómeno del bullying en la ciudad de Cali. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud. 6. (1).
Paredes, O; Sanabria Ferrand, P; González Quevedo, L.A.; Moreno Rehalpe, S.P. (2010). Bullying en las facultades de Medicina de Colombia, mito o realidad. Revista de Medicina. 2(18).
Ruiz Torres, Miquel Á., y Azaola Garrido, Elena. (2014). Cuadrar el delito: Corrupción institucional y participación de policías en el secuestro en México. Perfiles latinoamericanos, 22(44), 91-112. Recuperado en 13 de enero de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0188-76532014000200004ylng=esytlng=es.
Valadez, I. y Vargas, V. (2012). Estrategias de afrontamiento de los alumnos implicados en la dinámica de la violencia entre iguales en escuelas de educación secundaria de la Zona Metropolitana de Guadalajara Jalisco, México Revista educarnos. 5. Recuperado de: http://www.revistaeducarnos.com/art%C3%ADculos/educaci%C3%B3n/estrategias-de-afrontamiento-de-los-alumnos-implicados-en-la-din%C3%A1mica-de-la-violencia-entre-iguales.
Vergel Ortega, M., Martínez Lozano, J. J., & Zafra Tristancho, S. L. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208. Retrieved May 10, 2017, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-31082016000200008&lng=en&tlng=
Weisburd, D. & Braga, A. (2006). Police Innovation: Contrasting Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press
Zimring, F. E. (2013). The city that became safe: New York's lessons for urban crime and its control (Studies in crime and public policy) New York: Oxford University press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.