Social innovation articulators to counter threats to public safety
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v8i2.315Keywords:
Inclusion, coexistence, citizen security, social innovation, institutional development, human rightsAbstract
Coexistence is a fundamental for the exercise of the rights and duties of citizens and its preservation depends largely on the governance of public safety but the crime prosecution at the head of the police force is inadequate because it just moves the crime but does not eliminate its causes nor restore the damage caused to the victims. Thus, this paper describes different strategies to counteract the crime, their contradictions and also suggests an interagency work like a practice of experimental innovation in order to counteract the perception of insecurity. Finally this paper displays the benefits of data collection and analysis to support not only the police work but also to establish baselines for future public policy, as well as building scenarios with confidence and institutional credibility at the municipal level under the expectation of a post-conflict in Colombia.
Downloads
References
Aboites, H. (2012). El derecho a la educación en méxico: Del liberalismo decimonónico al neoliberalismo del siglo XXI. Revista Mexicana De Investigacion Educativa, 17(53), 361-389. Retrieved from www.scopus.com
Abreu, L. E. (2016). Tradition, law, and politics. Dados, 59(1), 139. doi:10.1590/00115258201673
Acosta, A., & Blanco, J. (2013). Right to education upper and teaching work. Perfiles Educativos, 35(SPEC. ISSUE), 57-66.
Aguirre, S. C. (2013). La derivación del derecho positivo desde el derecho natural en tomás de aquino. Teologia y Vida, 54(4), 679-706. doi:10.4067/S0049-34492013000400004
Agustí, M. P. (2014). Present and future for confessional ideological companies. Estudios Eclesiasticos, 89(351), 799-816.
Aquilino, N. & Estévez, S. (2015). Lecciones aprendidas y desafíos sobre la incidencia en políticas públicas de las evaluaciones de impacto en América Latina. Consultada en septiembre 9, 2015, desde http://www.vippal.cippec.org/lecciones-aprendidas-y-desafios-sobre-la-incidencia-en-politicas-publicas-de-las-evaluaciones-de-impacto-en-america-latina/
Carreño Bustamante, M. (2014). La formación de los estudiantes de derecho, bajo el paradigma de la investigación sociojurídica. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 289-297. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.113
Chaux, E. (2005). El programa de prevención de Montreal: lecciones para Colombia. Revista de Estudios Sociales –RES, 21, 11-21.
Clear, T. R., & Frost, N. A. (2014). The rise and failure of mass incarceration in America. New York: New York University Press
Cullen, F., Agnew, R. & Wilcox, P. (2014) Criminological theory: past to present, (5th ed). New York: Oxford university press
Donohue, J. J., & Levitt, S. D., (2001). The Impact of Legalized Abortion on Crime. Quarterly journal of economics, 116, 386 – 417
El Estudio Las Redes Sociales en Internet, Observatorio Nacional de las telecomunicaciones ONTSI (2011, Diciembre) Consultada en noviembre 30, 2015, desde http://www.ontsi.red.es/ontsi/sites/default/files/redes_sociales-documento_0.pdf
El uso de la información de violencia y delincuencia, Policía Nacional de Colombia PNC. (2010). Consultada en octubre 10, 2015, desde http://www.policia.gov.co/portal/page/portal/PROGRAMAS_DEPARTAMENTOS_MUNICIPIOS_SEGUROS/dms_cerca/cartillas
Escalada, M. (2004). El diagnóstico Social. Proceso de conocimiento e intervención profesional. Buenos Aires: Espacio Editorial
Fischer, C. (2014). Legitimacy and Procedural Justice: A New Element of Police Leadership. Washington D.C. U.S. Department of Justice.
Fryer, R. G., Heaton, P. S., Levitt, S. D., & Murphy, K. M. (2005) Measuring the Impact of Crack cocaine. National Bureau of economic Research. Consultada en octubre 24, 2015, desde http://www.nber.org/papers/w11318.pdf
García Fernández, J. (2016). Pablo lucas verdú, a jurist between two generations of spanish political law. Revista De Estudios Politicos, (174), 225-266. doi:10.18042/cepc/rep.174.08
Gestión territorial de la convivencia y la seguridad ciudadana Policía Nacional de Colombia PNC. (2011). Consultada en octubre 12, 2015, desde http://www.policia.gov.co/portal/page/portal/PROGRAMAS_DEPARTAMENTOS_MUNICIPIOS_SEGUROS/dms_cerca/cartillas
Healey, J. F. (2014). Statistics: A Tool for Social Research, (Tenth Edition) Stamford CT: Cengage Learning.
Informe Regional de Desarrollo Humano para América Latina 2013-2014, Seguridad Ciudadana con rostro humano: diagnóstico y propuestas, Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD. (2013). Consultada en noviembre 28, 2015, desde http://www.latinamerica.undp.org/content/dam/rblac/img/IDH/IDH-ALResumenEjecutivo.pdf
Informe sobre Desarrollo Humano 2013 El ascenso del Sur: Progreso humano en un mundo diverso. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD. (2013). Consultada en noviembre 28, 2015, desde http://www.undp.org/content/dam/venezuela/docs/undp_ve_IDH_2013.pdf
Karmen, A. (2015). Crime Victims, (9th ed). Boston: Cengage learning.
La Declaración Universal de Derechos Humanos, Organización de las Naciones Unidas [ONU], (1948, December 10). Consultada en noviembre 30, 2015 desde http://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/
Levitt, S. D. (2004). Understanding why crime fell in the 1990s: four factors that explain the decline and six that do not. Journal of Economic Perspectives, 18(1), 163-190.
Martin, G. (2012) Una revisión anotada de la literatura acerca de observatorios de violencia en LAC. Banco de Desarrollo Interamericano. Consultada en noviembre 15, 2015, desde http://kp.iadb.org/observatorioscrimenyviolencia/es/Paginas/recursos.aspx
Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28. Recuperado de: http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206
Martínez, L. F. (2009). Mapas de Miedo en Bogotá. Cultura ciudadana en Bogotá. Nuevas perspectivas, 1(sn), 144 – 159
Mazerolle, L., Rombouts, S., McBroom, J. (2007). The impact of COMPSTAT on reported crime in Queensland. Policing: an international journal of police strategies & management. 30, 237 – 256.
Mejía, D., Ortega, D., & Ortiz, K. (2015). Un análisis de la criminalidad urbana en Colombia. Banco de Desarrollo de América Latina CAF. Consultada en noviembre 12, 2015, desde http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/810/CriminalidadurbanaenColombia-Enero2015.pdf
Pinker, S. (2011, September 24). Violence vanquished. The Wall Street Journal, Consultada en noviembre 30, 2015, desde http://online.wsj.com/article/SB10001424053111904106704576583203589408180.html.
Raphael, S., & Stoll, M. (2009). Do Prisons Make Us Safer? The Benefits and Costs of the Prison Boom. New York: Russell Sage Foundation
Roeder, O., Eisen, L. B., & Bowling, J. (2015). What caused the crime decline? Brennan Center for Justice at NYU School of Law. Consultada en noviembre 18, 2015, desde https://www.brennancenter.org/publication/what-caused-crime-decline
Seelye, K. Q. (2016, Enero 24). Massachusetts Chief’s Tack in Drug War: Steer Addicts to Rehab, Not Jail. The NewYork Times. Consultada en: http://www.nytimes.com/2016/01/25/us/massachusetts-chiefs-tack-in-drug-war-steer-addicts-to-rehab-not-jail.html?_r=0
Sen, A. (2007). “Unity and Discord in Social Development”. Conferencia de apertura realizada en el 15.º Simposio del Consorcio Internacional para el Desarrollo Social y Polytechnic University of Hong Kong, 16–20 de julio, Hong Kong, China (RAE).
Shaw, M. (2004). Police, schools and crime prevention. A preliminary review of current practices, Montreal, CIPC. , Consultada en noviembre 30, 2015, desde http://www.crime-prevention-intl.org/fileadmin/user_upload/Publications/2005-1999/2004.ENG.Police__Schools_and_Crime_Prevention_A_Preliminary_Review_Of_Current_Practices.pdf
Shehayeb, D., Turgut Yildiz, H. & Kellett, P.(2007). The Appropriate Home: Can We Design “Appropriate” Residential Environments?. Egypt: HBNRC
The Night Light Project by MyShelter Foundation (2015). Sn. Consultada en noviembre 30, 2015, desde http://literoflight.org/the-night-light-project/
Tremblay, R. E., Vitaro, F., Bertrand, L., LeBlanc, M., Beauchesne, H., Boileau, H., & David, H. (1992). Parent and child training to prevent early onset of delinquency: The Montreal longitudinal-experimental study. In J. McCord & R. E. Tremblay (Eds.), Preventing antisocial behavior: Interventions from birth through adolescence (pp. 117-138). New York, NY: Guilford Press
Tudela, P. (2011) Aportes y desafíos de las ciencias sociales a la organización y la actividad policial. Fundación Paz Ciudadana. Consultada en octubre 22, 2015, desde http://www.pazciudadana.cl/publicacion/aportes-y-desafios-de-las-ciencias-sociales-a-la-organizacion-y-la-actividad-policial/
Uniform Crime Report by the Federal Bureau of investigation FBI. (2015). Consultada en noviembre 18, 2015, desde https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2014/crime-in-the-u.s.-2014
Vergel Ortega, M., Martínez Lozano, J.J., & Zafra Tristancho, S.L. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208. Retrieved May 10, 2017, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-31082016000200008&lng=en&tlng=
Vilalta, C. J. (2012). Los determinantes de la percepción de inseguridad frente al delito en México. Banco Interamericano de Desarrollo: Capacidad Institucional del Estado. Consultada en noviembre 28, 2015, desde http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=37372713
Weisburd, D. & Braga, A. (2006). Police Innovation: Contrasting Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press
World habitat Awards by Building and Social Housing Foundation BSHF (2014). Consultada en noviembre 30, 2015, desde http://www.worldhabitatawards.org/winners-and-finalists/project-details.cfm?lang=01&theprojectid=3dddae78-d4ae-52c7-7049158a581a8ac0
Zimring, F. E. (2013). The city that became safe: New York's lessons for urban crime and its control (Studies in crime and public policy) New York: Oxford University press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.