Styles of resolution of conflicts in university students
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.275Keywords:
conflict resolution, university, youthAbstract
The article aims to identify conflict resolution styles of college students, follows a quantitative approach, field design with factorial analysis. He used the questionnaire Conflict Resolution Styles, in a cluster sample of 1300 college students. Results: college students resolve conflict avoidant, compromise and accommodation. Conclusion: conflict resolution styles of university students are given avoidant explained by the competition.
Downloads
References
Avelluto, O. (2012). Perspectivas acerca de la calidad en la formación del mediador. La Trama, 34. Recuperado de: http://www.revistalatrama.com.ar/008_con tenidos/docs/034-008-pdf
Casassas, J. (2010). Percepción de los conflictos, historia, memoria y comunicación. Quaderns de la Mediterránea, 13, 258–261.
Campo, R., Granados, S. J., Muñoz, L., Rodríguez, M. S. y Trujillo, S. (2012).Caracterización del avance teórico, investigativo y/o de intervención en resiliencia desde el ámbito de las universidades en Colombia. Universitas Psychologica. 11(2), 545-557.
Contreras, M., Martínez, J. & Vergel, M., (2016). Percepciones y características del espacio público y ambiente urbano entre habitantes de la ciudad de Cúcuta-Colombia. Prospectiva, 1(21), 213-239. Recuperado de: http://revistaprospectiva.univalle.edu.co/index.php/prospectiva/article/view/3968/3658
Greco, C. & Ison, M. (2011). Emociones positivas y solución de problemas interpersonales: su importancia en el desarrollo de competencias sociales en la mediana infancia. Perspectivas en Psicología, 8 (1), 20-29.
Iglesias, M. (2009). Elaboración y validación de un instrumento diagnóstico para la percepción de las competencias emocionales en estudiantes universitarios de educación. Universidad de A Coruña. REOP, 20(3). Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11504
Jiménez Bautista, F. (2011). Racionalidad pacífica. Una introducción a los estudios para la paz. Madrid: Dikinson.
Jiménez Bautista, F. (2009). Desarrollo social y conflictos en Granada (España): desde la globalización perfecta a lo local imperfecto. López Velásquez, Adriana P.; Meza Carvajalina, Carlos A. y Sanabria Landazabal, Néstor J.[comps.], Equidad y Desarrollo, Bogotá: Universidad de La Salle.
Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28. Recuperado de: http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206
Martínez, J., Zafra, S. & Vergel, M. (2016). Comportamiento juvenil y competencias pro sociales. Bogotá: Ibáñez.
Martínez Lozano, J., Vergel, M. & Zafra Tristancho, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista Científica, 2(25). doi: http://dx.doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4
Muñoz, F. (2015). La paz imperfecta. Granada: Eirene.
Muñoz, F., & Molina, B. (2009). Una cultura de paz compleja y conflictiva. La búsqueda de equilibrios dinámicos. Revista de Paz y Conflictos, 10(3), 44-61. Recuperado de: http://www.ugr.es/~revpaz/articulos/rpc_n3_2010_art3.pdf
Peña, L.B. (2012). Reflexiones sobre las concepciones de conflicto en la geografía humana. Cuadernos de geografía: revista colombiana de geografía. 19(1) 89-115.
Pérez, V., Amador, L. & Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Revista Interuniversitaria, 18, 99-114.
Rego, M. & Schlemenson, S. (2014). Conflicto psíquico y transformaciones simbólicas en niños y adolescentes con problemas de aprendizaje. Anuario de Investigaciones, 21(0),31-39.
Rojas, G. & Alemany, I. (2016). Perception of conflict in university students. The importance of initial training / La percepción del conflicto en alumnos universitarios. La importancia de la Formación Inicial, Cultura y Educación, 28(2), 269-300, DOI: 10.1080/11356405.2016.1158449
Silva, G. (2008). La teoría del conflicto. Un marco teórico necesario. Prolegómenos, 11(22), 29-43.
Valda, J. (2010). Resolución de conflictos. Recuperado de: http://www.estrategiamagazine.com/administracion/resolucion-de-conflictos
Vargas, M. (2010). Manejo de conflictos en la evaluación de aprendizajes universitarios. Magis, 2, 315–328.
Vinyamata, E. (2013). conflictología y educación. Barcelona: Graó.
Zabalza, M. (2002). La enseñanza universitaria. Madrid: Narcea
Zafra, S., Vergel, M., Martínez, J. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58 (2): 197-208. ttp://www.policia.gov.co/imagenes_ponal/dijin/revista_criminalidad/v58n2/v58n2a11.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.