Mathematical modeling and GEOGEBRA in the development of competences in young researchers
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v7i1.257Keywords:
methodology, teachers, teaching and learning, innovation, creativity, teachability, learners, Enjambre, training unitAbstract
The present article aims to analyze the competences of young researchers using Geogebra software; Allows to know the shared experience from a quasi-experimental research, in a sample of 27 students of the tenth grade of the educational institution José María Córdoba, 7 of whom were researchers of the proposal "Mathematics Divertida" of the research group "The Pythagoreans" Enrolled in the Swarm project led by the CUN, the purpose was to show the importance of introducing the student in the management of GEOGEBRA as a facilitating tool for the development of mathematical competences as it allows him to visualize and simulate real situations in a dynamic and interactive way; And in turn of the necessity of its incorporation to the curricular plans for the teaching of the mathematics. Results: The referent of the research proposal was the modeling of functions by means of which the student learned to represent mathematically the processes to follow in order to find solutions to a real life problem, besides acquiring the skill to represent the results obtained for A later interpretation and analysis of the results. Conclusion: The student acquired strengths and also detected weaknesses, improved the ability to face new educational realities.
Downloads
References
Acevedo, C., Flórez, E. y Vergel, M. (2012). Teoría de contacto aplicada al mecanismo leva-palpador cilíndrico: ley de desplazamiento diseñada por curvas de Bézier. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Biembengut, M.S. y Hein, N. (2004). Modelación matemática y los desafíos para enseñar matemática. Educación Matemática, 16(2), 105-125.
Canales, M. (2006). Metodologías de Investigación Social. Introducción a los oficios. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Cardoza-Herrera, C.A, Vergel-Ortega, M., Gómez-Vergel, C.S. (2015). Comunidades de aprendizaje- comunidades de maestros: Una experiencia significativa en el Cesar, Colombia. Iberciencia. Organización de Estados Iberoamericanos. Recuperado de: http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Comunidades-de-aprendizaje-comunidades-de-maestros-Una-experiencia
Carreño Bustamante, M. (2014). La formación de los estudiantes de derecho, bajo el paradigma de la investigación sociojurídica. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 289-297. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.113
Cordero, F. (2003). Lo social en el conocimiento matemático: los argumentos y la reconstrucción de significados. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. 16(1), 73-78.
sses of spatial central configurations for the 7-body problem. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 86(1), 3-9. https://dx.doi.org/10.1590/0001-37652014107412
Guarnizo, M. (2015). La cultura del emprendimiento y la empresarialidad en instituciones educativas de Colombia: realidades y oportunidades. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 233.
Huertas Díaz, O., Esmeral Ariza, S., & Sánchez Fontalvo, I. (2014). La Educación en Comunidades Indígenas; Frente a su proyecto de vida en un mundo globalizado. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 232-243. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.112
Lopez Conde, G., Parra López, H., & Vergel Ortega. Universidad Francisco de Paula Santander, M. (2013). Elementos estratégicos en una institución de educación superior en la frontera Colombo-Venezolana. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 2-6. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.473
Martínez, J., Vergel, M. & Zafra, S. (2015). Comportamiento juvenil y desarrollo de competencias prosociales. Bogotá, Colombia: Ibáñez.
Mendoza, U., Candella, R. N., Assad, L.P.F., Castillo, F., Azevedo, L., Knoppers, B. A., & Albuquerque, A. (2014). A Model Analysis for the Design and Deployment of an Eulerian Sediment Trap Mooring Array in a Western Boundary Upwelling System from Southeast Brazil. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 86(2), 589-600. https://dx.doi.org/10.1590/0001-37652014107112
Meza García, S. (2014). La cárcel a la luz de los derechos humanos: análisis de límites al poder punitivo estatal legítimo. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 36-52. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v6i1.139
Nieto, J.F., M., Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & (2015). Validez de instrumento para medir el aprendizaje creativo. Revista comunicaciones en Estadística. 9, 2, pp. 239–254. Recuperado de: http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/estadistica/article/view/2669/3126
Parra, H., Vergel Ortega, M., & Martínez, J. (2013). Metodología para elaborar planes de capacitación en instituciones de Educación superior. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 205-213. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.388
Sarmento-Soares, L. & Martins-Pinheiro, R. (2013). Glanidium botocudo, a new species from the rio Doce and rio Mucuri, Minas Gerais, Brazil (Siluriformes: Auchenipteridae) with comments on taxonomic position of Glanidium bockmanni. Neotrop. Ichthyol. 11 (2), 265-274. http://dx.doi.org/10.1590/S1679-62252013000200004.
Torres Martínez, G. (2009). El papel de las cogniciones en la asimilación de un evento traumático. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 1(1), 95-105. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v1i1.37
Torres, A. (2004). La modelación y las gráficas en situaciones de movimiento con tecnología. Tesis de maestría no publicada. Programa de Matemática Educativa, CICATA-IPN. México.
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2015). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista CientíFica, 2(25). doi:http://dx.doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.