Social Representation on the investigative management in the Military University Nueva Granada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v7i2.253

Keywords:

Education management, higher education, research, social representations, virtuality

Abstract

This paper based on a research project: “Social representations related to research training” of research groups at the UMNG’s Faculty of Distance Learning (DIS1507), analyzes some research processes developed by theory on social representations. Some criteria for an educational management model may be established to interlink research groups of the Faculty through the constant comparison method. Our conclusion: teachers are looking a required management model based on a personal projection research and some specific policies in order to develop research processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paula Colorado Ordoñez, Universidad Militar Nueva Granada

    Ingeniera de Sistemas. Especialista en Docencia Universitaria. Especialista en Alta Gerencia. Magíster en  Gestión de Organizaciones. Docente en la Especialización en Alta Gerencia de la Facultad de Estudios a Distancia.

  • José Eduardo Padilla Beltrán, Universidad Militar Nueva Granada

    Licenciado en Ciencias de la Educación. Maestría en Evaluación en Educación. Maestría en Administración y  Supervisión Educativa. Doctor en Educación.

  • Diego Rincón Caballero, Universidad Militar Nueva Granada

    Licenciado en Diseño Tecnológico. Magíster en Educación. Asistente de investigación.

References

Abric, J. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En Practiques sociales et Representations (J. D. Flores, Trad., Coyoacán ed.). México.

Acuerdo 4. (16 de Abril de 2004). Por el cual se establece el Reglamento del Personal Docente de la Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, Colombia: Universidad Militar Nueva Granada.

Colciencias. (20 de marzo de 2013). Más de 8 mil investigadores categorizados hay en el país. Recuperado el 26 de octubre de 2015, de Portal Colciencias: http://www.colciencias.gov.co/noticias/m-s-de-8-mil-investigadores-categorizados-hay-en-el-pa-s.

Fortich Navarro, M. (2013). Sociología, Historiografía, Semiótica y Cultura del Libro Una apuesta metodológica para la lectura sobre la identidad del discurso jurídico en América Latina. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 70-80. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.192.

Huertas Díaz, O. (2013). Educación y pedagogía desde la perspectiva del paradigma emergente. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 53-61. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.190

Martínez, J. (Julio de 2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo - Revista de la Corporación Internacional para el Desarrollo Educativo(8), 1-33. Recuperado el 28 de octubre de 2015, de http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20investigacion.pdf.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul, S. A.

Recio, A. (2003). El qué y para qué de la investigación en la universidad. Revista Investigación y Desarrollo Social, 12(25-26), 80-103.

Rodríguez, E., Cohen, W., Pedraja, L., Araneda, C., & Rodríguez, J. (2014). La gestión del conocimiento y la calidad de la docencia de posgrado en las universidades: un estudio exploratorio. Revista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 24(52), 59-66

Salinas, J. (30 de septiembre de 2012). La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. RED Revista de Educación a Distancia(32), 1-23. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/32/.

Silvera Sarmiento, A., & Sacker García, J. (2013). Proyecto educativo de ciudad: desarrollo del ser social de cara a la vida global. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 62-69. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.191

Sancho, J., Creus, A., & Padilla, P. (febrero de 2011). Docencia, investigación y gestión en la Universidad: una profesión tres mundos. Praxis Educativa, XVI(14), 17-34. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153115865003.

Valencia Puentes, A., & Trejos García, J. (2013). Los primeros auxilios psicológicos en el servicio de atención al ciudadano desde un enfoque humanista. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 49-52

Vicerrectoría de Investigaciones. (2012). La investigación formativa en la Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Case studies

How to Cite

Social Representation on the investigative management in the Military University Nueva Granada. (2016). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(2), 74-84. https://doi.org/10.22335/rlct.v7i2.253