Quality and profile of the university professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v6i1.212

Keywords:

teaching, quality, productivity, system and indicators

Abstract

The research is developed in a mixed approach, combines the quantitative paradigm with the aim of obtaining patterns of regularity, and the qualitative in terms of technique and strategy of information capture, with interviews in depth, and also at the analysis level Of data, and interpretation of the results in the reduction, disposition and transformation of the same, in order to obtain from the experience of the four age groups of educators; The research was carried out with 120 teachers of the National Experimental University of Táchira State. The research develops the theoretical aspects of the constructs teacher profile, within the framework of construct quality in teaching. The general objective is to design and implement a system of quality measurement in university teaching. Conclusion: the implementation of the system allowed the formulation, execution and follow-up of programs, oriented to the training of academic staff to contribute to improve the quality of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Vicente Sánchez Frank, Universidad Nacional Experimental del Táchira
    Licenciado en Matemáticas y Física. Magister en Estadística. Doctor en Educación. Rector, Universidad Nacional Experimental del Táchira - UNET.
  • Sandra Liliana Zafra Tristancho, Policía Nacional de Colombia
    Licenciada en Biología y Química. Magister en prácticas Pedagógicas.
  • Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander
    Licenciada en Matemáticas y Física. Especialista en Informática Educativa. Especialista en Estadística Aplicada. Magíster en Gerencia Educativa. Doctora en Educación.

References

Acevedo, D. (2004). Metodología para la generación e interpretación de indicadores de gestión y resultados. Caracas, Venezuela: Ministerio de Educación Cultura y Deportes.

Alarcón, N. & Méndez, R. (2000). Calidad y productividad en la docencia de la educación superior. Recuperado el 2 de septiembre de 2003, de http://www.monografias.com/trabajos10/ponenc/ponenc.shtml

Albornoz, O. (1997). La cuestión de la productividad, rendimiento y competitividad académica del personal docente y de investigación en América Latina y el Caribe. En L. Yarsabal (Ed.), Educación Superior en el siglo XXI: Visión de América Latina y el Caribe (pp. 391-421). La Habana, Cuba: CRESAL/UNESCO.

Beltrán, J. (1998). Indicadores de gestión. Santafé de Bogotá, Colombia: 3R editores.

Campbell, D. & Stanley, J. (1995). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social (M. Kitaigoradzki & J. C. Orries e I. Bars, Trads.). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1966).

Contreras Bello, Y. (2012). Bases de la Investigación Cualitativa, técnicas y procedimientos para desarrollar una teoría fundamentada. Autores: Anselm Strauss y Juliet Corbin. Universidad de Antioquia, Colombia, 2012. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 3(2), 172-173. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i2.166

Correa de Molina, C. (2010). Auto-organización curricular en el contexto de la emergencia de una ética global: formación del estudiante y calidad de la educación. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 1(2), 86-94. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v1i2.51

Hernández, R. (2002). Contribuciones al análisis estadístico. Merida, enezuela: Universidad de Los Andes, Facultad de Ciencias Jurídicas.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2001). Metodología de la investigación (2a. ed.) México: Esfuerzo.

Padrón, J. (2000). Seminario de epistemología y educación. Manuscrito no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Rubio, Venezuela.

Martínez. M. (1999). Método hermenéutico-dialéctico en las ciencias de la conducta. Anhtropos, 10(18), 85-111

Rey, D. (2004). La gestión tradicional y la gestión por procesos. Recuperado el 25 de julio de 2005, de http://www.gestiopolis.com/recursos4/docs/ger/gestitra.htm

Rusque, A. (1999). De la diversidad a la unidad en la investigación cualitativa. Caracas, Venezuela: FACES/UCV.

Salkind, N. (1999). Métodos de investigación (3a. ed.). (R. Escalona, Trad.). México, México: Prentice Hall Hispanoamericana. (Trabajo original publicado en 1998).

Sánchez, J. (2001). Apuntes de estadística. Manuscrito no publicado. Universidad Nacional Experimental del Táchira. San Cristóbal, Venezuela.

Scheaffer, R., Mendenhall, W. & Ott, H. (1987). Elementos de muestreo. (G. Sánchez & J. Gómez, Trads.). México, México: Grupo Editorial Iberoamérica. (Trabajo original publicado en 1986).

Downloads

Published

2014-08-17

How to Cite

Quality and profile of the university professor. (2014). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 161-174. https://doi.org/10.22335/rlct.v6i1.212