Quality and profile of the university professor
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v6i1.212Keywords:
teaching, quality, productivity, system and indicatorsAbstract
The research is developed in a mixed approach, combines the quantitative paradigm with the aim of obtaining patterns of regularity, and the qualitative in terms of technique and strategy of information capture, with interviews in depth, and also at the analysis level Of data, and interpretation of the results in the reduction, disposition and transformation of the same, in order to obtain from the experience of the four age groups of educators; The research was carried out with 120 teachers of the National Experimental University of Táchira State. The research develops the theoretical aspects of the constructs teacher profile, within the framework of construct quality in teaching. The general objective is to design and implement a system of quality measurement in university teaching. Conclusion: the implementation of the system allowed the formulation, execution and follow-up of programs, oriented to the training of academic staff to contribute to improve the quality of teaching.
Downloads
References
Acevedo, D. (2004). Metodología para la generación e interpretación de indicadores de gestión y resultados. Caracas, Venezuela: Ministerio de Educación Cultura y Deportes.
Alarcón, N. & Méndez, R. (2000). Calidad y productividad en la docencia de la educación superior. Recuperado el 2 de septiembre de 2003, de http://www.monografias.com/trabajos10/ponenc/ponenc.shtml
Albornoz, O. (1997). La cuestión de la productividad, rendimiento y competitividad académica del personal docente y de investigación en América Latina y el Caribe. En L. Yarsabal (Ed.), Educación Superior en el siglo XXI: Visión de América Latina y el Caribe (pp. 391-421). La Habana, Cuba: CRESAL/UNESCO.
Beltrán, J. (1998). Indicadores de gestión. Santafé de Bogotá, Colombia: 3R editores.
Campbell, D. & Stanley, J. (1995). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social (M. Kitaigoradzki & J. C. Orries e I. Bars, Trads.). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1966).
Contreras Bello, Y. (2012). Bases de la Investigación Cualitativa, técnicas y procedimientos para desarrollar una teoría fundamentada. Autores: Anselm Strauss y Juliet Corbin. Universidad de Antioquia, Colombia, 2012. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 3(2), 172-173. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i2.166
Correa de Molina, C. (2010). Auto-organización curricular en el contexto de la emergencia de una ética global: formación del estudiante y calidad de la educación. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 1(2), 86-94. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v1i2.51
Hernández, R. (2002). Contribuciones al análisis estadístico. Merida, enezuela: Universidad de Los Andes, Facultad de Ciencias Jurídicas.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2001). Metodología de la investigación (2a. ed.) México: Esfuerzo.
Padrón, J. (2000). Seminario de epistemología y educación. Manuscrito no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Rubio, Venezuela.
Martínez. M. (1999). Método hermenéutico-dialéctico en las ciencias de la conducta. Anhtropos, 10(18), 85-111
Rey, D. (2004). La gestión tradicional y la gestión por procesos. Recuperado el 25 de julio de 2005, de http://www.gestiopolis.com/recursos4/docs/ger/gestitra.htm
Rusque, A. (1999). De la diversidad a la unidad en la investigación cualitativa. Caracas, Venezuela: FACES/UCV.
Salkind, N. (1999). Métodos de investigación (3a. ed.). (R. Escalona, Trad.). México, México: Prentice Hall Hispanoamericana. (Trabajo original publicado en 1998).
Sánchez, J. (2001). Apuntes de estadística. Manuscrito no publicado. Universidad Nacional Experimental del Táchira. San Cristóbal, Venezuela.
Scheaffer, R., Mendenhall, W. & Ott, H. (1987). Elementos de muestreo. (G. Sánchez & J. Gómez, Trads.). México, México: Grupo Editorial Iberoamérica. (Trabajo original publicado en 1986).
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.