Educational offer of family compensation cash, towards greater social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v7i1.208Keywords:
educational offer, family subsidy system, social tissue formation, territorial characteristics, social responsibilityAbstract
This document is an overview of the educational offer generated by the family compensation funds and their contribution to the commitment of social tissue formation according to the territorial challenges, considering some characteristics of the institutions of family subsidy system. The process is stated from the review of the "White Paper of the family subsidy system" (ILO, 2014); the undergraduate thesis from the Faculty of Political Science of Del Rosario University "Analysis of the evolution of the figure of the family compensation funds in Colombia as managers of social security for the period between 1954 and 2009, Case Study Cafam "(Cortés, 2011); the document developed by Externado University entitled "The institutions of the family subsidy system as operators of social policy" (Carrasco and Farné, 2010); the document developed by Asocajas in conjuction with Corporación para el desarrollo de la seguridad social “Perspectives of family subsidy system” (Asocajas y Codess, 2014); and finally, considering the development of an analysis of the information provided by Asocajas, and the information taken from the different web pages of the 43 institutions of the family subsidy system that were analyzed.
Downloads
References
Archila Guío, J. (2013). Educación y pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-149. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.12
Carrasco, E., Farné, S. (2010). Las cajas de subsidio familiar como operadores de política social. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Correa de Molina, C. (2013). Complejidad del adolescente: tensiones y emergencias de otros tipos de bucles formativos inclusivos. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 21-32. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.187
Cortés, V. ( 2011). Análisis de la evolución de la figura de las cajas de compensación familiar en Colombia como entes gestoras de la seguridad social para el período comprendido entre 1954 y 2009. Estudio de caso Cafam. [Tesis de pregrado]. Universidad del Rosario, Bogotá, Colombia.
Currie, L. (1951). Bases de un programa de fomento para Colombia. Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento, en colaboración con el Gobierno de Colombia. Bogotá: Banco de la República.
Del Río, J., Sepúlveda, J., Blanquicet, O., & Jiménez, J. (2008). Análisis del servicio de educación en el sistema de subsidio familiar. Caso: caja de compensación familiar de Fenalco-Andi Comfenalco Cartagena. Cartagena: Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco.
Esser, K., Hillebrand, W., Messner, D., & Meyer-Satamer, J. (1996). Systemic competitiveness: New governance patterns for industrial development. London: Portland GDI Book.
Galeano, A. (2014). Estímulos para desarrollar la creatividad. Marcando la diferencia. Bogotá: Caja de Compensación Familiar Cafam.
Helg, A. (1989). La educación en Colombia: 1958-1980. En Tirado, A. (Director Científico y Académico). Nueva Historia de Colombia(vol. IV). Bogotá: Editorial Planeta.
Iregui, A., Melo, L., & Ramos, J. (2006). La educación en Colombia: análisis del marco normativo y de los indicadores sectoriales. Bogotá: Banco de la República.
Maldonado, C. (2013). Un problema fundamental en la investigación: Los problemas P vs. NP. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 10-20. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.186
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Estadísticas del sector educativo. Bogotá: MEN.
Organización Internacional del Trabajo & Ministerio del Trabajo. (2014). Libro blanco del sistema de subsidio familiar, resultados de un estudio cualitativo. Bogotá: OIT. Ministerio del Trabajo de Colombia.
Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review, ( 2).
Red de Instituciones de Educación Superior. (2014). Documento de trabajo de análisis de la oferta educativa de las instituciones de las cajas de compensación familiar, Bogotá.
Sen, A. (1999). Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.
Torres H. (2014). Perspectivas del sistema de subsidio familiar. La Soledad: Asocajas.
Vásquez, P. (2001). Textos Normativos sobre el Subsidio Familiar de Colombia. Tomo 1, Legislación, Jurisprudencia y Doctrina. Bogotá: ASOCAJAS.
Vergel Ortega, M., Martinez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2014). Indicadores para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de programas//. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 165-177. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v6i1.361
Werther, W. B., Jr., & Chandler, D. A. (2006). Strategic corporate social responsibility. New York: Sage Publications.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.