The TIC- TAC- TEP: a reference to the police education

Authors

  • Gloria Esperanza Ortiz Russi Universidad Pedagógica Nacional
  • Sandra Patricia Quintero Ortega Policía Nacional de Colombia
  • Ángela María Díaz Correa Policía Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v6i2.202

Keywords:

information and communications technology, learning technologies and knowledge, , technology empowerment and participation, corporate education, critical thinking, pedagogical and technological mediations

Abstract

The authors outline reading, is part of a fabric speech for more years of continuous work near the Colombian police education, from the Centre of Pedagogical and Technological Mediation, -CEMPEyou can comment that the speech is still unfinished, but proposes a key position to be taken into account in educational processes that demand the totality in a socio-culture increasingly immersed in the TICTAC- TEP , these letters have a new very special meanings for education and from work it is necessary PONAL.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gloria Esperanza Ortiz Russi, Universidad Pedagógica Nacional

    Asesora en TIC, docente e investigadora pedagógica. Licenciada en Biología, Especialista en Tecnologías de la información Aplicadas a la Educación; Experta en Educación Virtual; Candidata a Magister en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación.

  • Sandra Patricia Quintero Ortega, Policía Nacional de Colombia

    Periodista. Especialista en Pedagogía de la virtualidad. Jefe Centro de Mediaciones Pedagógicas.

  • Ángela María Díaz Correa, Policía Nacional de Colombia

    Estadista. Especialista en direccionamiento académico y prospectiva. Asesora organizacional de CEMPE.

References

Atencia Andrade, A., & García Atencia, Corporación Universitaria del Caribe CECAR, Colombia, F. (2013). Incorporación de las tic en las metodologías de los docentes de especialización en docencia de cecar. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 22-38. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.3

Benavides Vanegas, F. (2011). Sujetos Invisibles, pensamiento Criminológico y Seguridad Ciudadana. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 3(1), 149-183. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i1.133

Bolio Ortiz, J. (2013). El método cualitativo etnográfico y su aplicación para los estudios jurídicos. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 158-165. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.199

Contreras Bello, Y. (2012). Los elementos de la investigación: como reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Autor: Hugo Cerda Gutiérrez. Colombia: Editorial Magisterio, 2011, 521 pp. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(1), 220-221. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i1.183

Fernández Gómez, Eva (2009). U-learning: el futuro está aquí (pág. 18, 38, 56). Edit, Afaomega. Mexico D.F.

García Cívico, J. (2010). La integración social de la persona inmigrante en España: Norma y realidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 25-39. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.65

Gómez Colmenares, C. Vergel Ortega, M. (1998). La base teórica de la simulación de eventos. Revista Respuestas. 3(1). 3-6

Hernández Gómez, J. (2011). Inteligencia económica. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 3(1), 37-55. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v3i1.105

Vergel, M. Gallardo, H. (2007) Modelación en un museo interactivo. Imaginarios. X Reunión de la RED POP y IV Taller "Ciencia, Comunicación y Sociedad". Visto en http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdf

Gerjuoy Herbert ( 2013).Tic-Tac-Tep: construcción de un entorno personal de aprendizaje. Cita de cita Toffler: “El Shock Del Futuro”. Recuperado en: http://www.slideshare.net/laurarc/tic-tac-tep-construccin-de-un-entorno-personal-de-aprendizaje.

Gutiérrez Pérez, Francisco; Prieto Castillo, Daniel (1995). La mediación pedagógica: apuntes para una educación a distancia alternativa. Ediciones Culturales de Mendoza.

Kahneman, D., Slovic, P. & Tversky, A. (Eds.). (1982). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Torres Castrillón, C. (2012). La resiliencia y su influencia en los policías víctimas del conflicto armado en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(1), 137-141. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i1.176

Paul, R., Elder, L. (2005). Una guía para los educadores en los estándares de competencia para el pensamiento crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico. California, E. U.

Prensky Marc (2010). From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning (pag 67 a 86). Edit Corwin.

Proyecto Educativo Institucional (2013). Principios de Educación Policial. Tomo 4-1.

The California Academia Press, Millbrae, CA (1990). Documento de expertos del Pensamiento Crítico: Una Declaración de Consenso de Expertos con fines de Evaluación e Instrucción Educativa. Recuperado en: http://www.insightassessment.com/dex.html

Turizo Arzuza, M. (2014). En la búsqueda de nuevas formas de interacción sociodiscursiva en entornos virtuales de aprendizaje: El nuevo rol docente. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 263-273. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.123

Published

2015-11-13

Issue

Section

Reflection Articles

How to Cite

The TIC- TAC- TEP: a reference to the police education. (2015). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 241-245. https://doi.org/10.22335/rlct.v6i2.202